Lidovky.cz

Už i Albert říká, kolik masa mají jeho šunky. Řetězce ale řeší, co je 'maso'

Ekonomika

  6:01
PRAHA - Supermarkety Albert přišly s drobnou, ale důležitou změnou. Od konce září se zákazníci ve všech jeho prodejnách přímo u prodejního pultu dozví, kolik procent masa obsahuje šunka, kterou si chtějí koupit. Dosud mohli informaci zjistit až z vytištěné etikety nebo na vyžádání.

Podle ohlasů laiky nejvíce zarazilo, že se uzeniny ocitly ve stejné kategorii jako cigaretový kouř. foto: Shutterstock

Jeden z největších českých řetězců se tak připojil k několika konkurentům, kteří ve větší či menší míře mají procento masa u nebalených výrobků napsané přímo u zboží, například ke Kauflandu a Tescu.

Údaj je důležitý třeba pro lidi, kteří nakupují uzeniny pro děti nebo musí kvůli dietě vybírat méně tučné výrobky. Jenže nechat si od obsluhy pultu vytisknout etiketu u každé šunky, o níž uvažují, je ve frontě lidí téměř nepředstavitelné.

Když Lidovky.cz mapovaly situaci v létě letošního roku, manažeři sítě Albert vysvětlovali, proč opatření dosud nezavedli. Odkazovali se především na nejasnou definici pro „maso“ a také na to, že žádný zákon uvádění procenta masa přímo nepožaduje.

Potraviny jak ze 70. let? Gothaj kontrolou prošel, horalka a termix retro být nemůžou

Téměř to samé říká společnost Ahold (vlastník sítě Albert) i dnes, jen s tím rozdílem, že informaci na takzvaných zápiších uvádí. „Nelze říci, že bychom se označování bránili, ale neexistoval legislativní požadavek, který by uvedené informace vyžadoval. Situaci komplikovala, a nadále komplikuje, nejasná a výkladově nejednotná definice pro maso,“ říká mluvčí Aholdu Dagmar Krausová.

Proto také zákazníci najdou v Albertech u masného pultu procenta masa na cedulkách jen u výrobků, u nichž si je prodávající jistý, že jejich označení nebude pro lidi zavádějící.

„Na cenovce podíl masa neuvádíme, protože není přesně legislativně vymezeno a explicitně jasné co to ‚maso‘ je. Zda jen svalová hmota, nebo svalová hmota + tuk + případně kůže a tak dále,“ vysvětloval před několika měsíci Pavel Mikoška, ředitel kvality firmy Ahold.

Speciální předpis pro každé zboží

Manažeři Albertu ale nově zaujali podobný postoj jako jejich kolegové z řetězce Tesco a u části uzenin obsah masa přece jen uvádějí. Ale ne u všech. „Tento údaj je u těch výrobků, u kterých je uveden na originální etiketě a jeho pravdivost lze kontrolními úřady ověřit. Pokud jej výrobce nedeklaruje, nemůžeme ho prezentovat našim zákazníkům, protože jeho pravdivost nelze ověřit. A to je v rozporu s vyhláškou o označování potravin,“ říká Václav Koukolíček z tiskového oddělení Tesca.

Šunka. Ilustrační foto.

Aby se podobným nejasnostem předešlo, prosazovala Potravinářská komora ČR, aby povinnost uvádět procento hlavní složky výrobku stanovil zákon o potravinách. Každý druh zvlášť by pak definoval speciální předpis. Toto se však do aktuálního znění normy nedostalo.

I proto zástupci Potravinářské komory chválí řetězce za uváděné údaje jen střídmě.

„Z pohledu spotřebitele je to určitě užitečná informace, jen obtížně ověřitelná. Spotřebitel si pod pojmem maso asi představuje něco jiného, než je uvedeno v definici (kosterní svalovina druhu savců a ptáků uznaných za vhodné k lidské spotřebě, s přirozeně obsaženou nebo přilehlou tkání, pokud celkový obsah tuku a pojivové tkáně nepřekračuje stanovené hodnoty a pokud maso tvoří složku jiné potraviny...). Ověřit takovou informaci lze pouze laboratorně,“ podotýká Dana Večeřová, ředitelka marketingu Potravinářské komory ČR.

Zkažené či falšované jídlo. Nejvíc hříchů má Tesco, Albert a Kaufland

Další velké řetězce přistupují k prodeji nebalených uzenin různě. Společnost Kaufland obsah masa u výrobků zveřejňuje spolu s cenou či zemí původu na každém „zápichu“ přímo u uzenin. Opačný přístup naopak zvolil Globus. „Pokud bychom měli přidávat na cenovky informace nad rámec povinného označování, museli bychom vyměnit všechny cenovky a zvětšit jejich plochu. Tím by zaujaly více místa v pultě a zboží by bylo méně vidět. Dáváme přednost tomu, aby si zákazník mohl dobře vybrat uzeniny či maso,“ vysvětluje mluvčí Globusu Pavla Hobíková.

Firma sází v politice informovanosti na počítač s dotykovou obrazovkou, kde si zákazníci můžou vyťukat složení všech výrobků – ať už balených či nebalených. Řetězce Penny a Lidl nebalené uzeniny neprodávají, respektive pronajímají prostory pro řeznictví jiným firmám.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.