Lidovky.cz

Obchoďáky vsadily ve velkém na jídlo. Češi chtějí při nákupech hodovat

Ekonomika

  17:00
PRAHA - Velké obchodní domy procházejí v poslední době nenápadnou, ale důležitou změnou. Stále více místa v nich zabírají restaurace, Nákupní horečka končíbistra a obchody s jídlem. Gastronomie se totiž ukazuje být cestou, jak přilákat lidi do kamenných obchodů k větším nákupům.

Vánoční strom v nákupním centru - ilustrační foto foto: Lidové noviny

Nákupní centra už dávno nejsou místem, kam se jde jen kvůli nakupování. Stále více lidí v nich chce trávit čas jedením. Když se před několika týdny ve Stockholmu otvíral nový obchodní dům Mall of Scandinavia, nahrnuly se do něj tisíce lidí.

První kroky velké části z nich ale nesměřovaly do obchodů, nýbrž do patra s dvěma desítkami restaurací.

Lidl v novém: bude stavět a opravovat za 9 miliard. Jak proměna dopadla?

Chování švédských zákazníků je odrazem sílícího trendu, který mění tvář obchodních center. Stále víc místa v nich zabírají restaurace, bistra a obchody s potravinami. Podle poradenské společnosti JLL aktuálně tvoří 15 procent jejich pronajímatelné plochy, tedy dvojnásobek toho co před deseti lety.

Jiný průzkum, od společnosti CBRE, zase ukazuje, že až 88 procent zákazníků, kteří zavítají do obchodního centra na nákupy, zároveň navštíví místní restauraci nebo kavárnu.

V průměru jedna třetina lidí dokonce chodí do nákupních center hlavně kvůli občerstvení a obchody pak už navštíví jen tak mimochodem. Ve Spojených arabských emirátech, v zemích východní Afriky, v Turecku nebo v Rumunsku je jídlo hlavním důvodem návštěvy obchodního domu dokonce u každého druhého návštěvníka (v Česku je to 28 procent).

Jdeme na jídlo?

Developeři a majitelé nákupních center poptávce lidí ochotně vycházejí vstříc. Ne snad z dobré vůle, ale protože na tom solidně vydělávají. Průměrná útrata jednoho zákazníka při návštěvě obchodního domu je v Evropě podle CBRE necelých 42 eur, přičemž takřka třetinu z této částky, 12 eur, zaplatí právě za stravování a občerstvení.

Studie společnosti JLL navíc prokazuje, že lidé, kteří se při návštěvě obchodního centra i najedí, utratí za zboží v průměru o 18 procent víc než ti ostatní – a logicky v něm stráví i více času.

Podle jiného průzkumu z loňského roku zase více než polovina oslovených lidí uvedlo, že by v obchodech utratili víc peněz, kdyby k tomu zároveň mohli něco sníst či vypít.

Jídlo pomáhá lidi udržet v obchodech

„Když nabídku občerstvení v obchodním centru sestavíte dobře, můžete až zdvojnásobit částku, kterou u vás zákazníci za jídlo utratí,“ tvrdí Jonathan Doughty, vedoucí týmu Coverpoint, dceřiné společnosti JLL, která se zabývá poradenstvím v oblasti potravinových konceptů a restaurací.

Ještě před pár lety, zejména v obchodních domech v centrech měst, podle Doughtyho platilo, že zákazníci často dávali přednost návštěvě restaurace mimo nákupní centrum – a většina z nich se pak už nevracela zpět. „V dnešní době je to právě jídlo, co pomůže udržet lidi v obchodním centru,“ říká.

Smlsne si Brusel na McDonald’s? Zvýhodněné síti hrozí doplácení daní

Vypadá to, že ve světě, v němž lidé stále častěji nakupují online, může gastronomický zážitek být přesně tím důvodem, proč uvažovat o návštěvě kamenného obchodu.

Nějakou dobu už přitom neplatí, že by musely být všechny restaurace soustředěny na jednom místě obchodního domu. V nově stavěných centrech jsou naopak restaurace, kavárny a bistra rozptýleny po celé ploše. A ačkoli prim stále hrají řetězce rychlého občerstvení, častěji se tu objevují i restaurace pro náročnější zákazníky.

„Lidé mají stále větší zájem o to, aby nabídka restaurací byla rozmanitá, a kladou větší důraz na kvalitu,“ říká senior konzultantka oddělení maloobchodních nemovitostí poradenské společnosti JLL Kateřina Široká. „To přeje konceptům, jako jsou Sklizeno, Delmart nebo My Food Market. Například Sklizeno má už devatenáct obchodů po celém Česku a nedávno v brněnském Campusu otevřelo i svou první restauraci Food Lovers.“

Jednu kávu a nějaký nábytek, prosím

Stoupající obliba jídla a pití nezasahuje jen obchodní domy. Dokonce i firmy působící v odvětvích gastronomii naprosto vzdálených začaly ve svých obchodech prodávat občerstvení.

„Ve světě je to například Rapha, prodejce cyklistických potřeb s obchody v Londýně, New Yorku a Sydney, která svým zákazníkům nabízí na prodejně kávu a pečivo,“ říká Široká.

Trend zaznamenali i někteří čeští prodejci. Třeba v holešovické centrále obchodu Alza.cz funguje kavárna Alza Café již několik let. Bistro Kare Café je také součástí nedávno otevřené pražské pobočky stejnojmenného designového obchodu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.