Lidovky.cz

Pochválil je i otec Minecraftu. Prodáváme ale díky youtuberům, tvrdí autoři hitu Factorio

Ekonomika

  11:11
PRAHA - Nejvíc jim prý pomáhají youtubeři, díky kterým mají největší prodeje. Malé herní studio totiž stvořilo hit Factorio, který už měsíc zaujímá výsostné místo mezi nejprodávanějšími hrami v distribuci Steam. „Nečekali jsme to,“ říká zakladatel společnosti Michal Kovařík. „Peníze nejsou hlavní, důležité je, že nás to baví,“ dodává jedním dechem jeho obchodní partner Tomáš Kozelek.

Tvůrci hry Factorio (zleva) Michal Kovařík a Tomáš Kozelek. foto: Lidovky.cz

Potkali se během studia na matfyzu a oba přiznávají, že je programování bavilo už od dětství. Jejich hra Factorio měla původně vzniknout za 4 měsíce jako menší projekt. Nyní na ní pracují už třetím rokem a tým se rozrostl na 12 lidí. Hra se díky expanzi na digitální distribuci Steam stala hitem a za měsíc se jí prodalo přes 200 tisíc kopií celkem za 50 milionů.

Lidovky.cz: Hra Factorio zaznamenala prodejní úspěch. Jen za první měsíc na distribuční službě Steam se prodalo přes 200 tisíc kopií, což je na malý tým z Čech obdivuhodné. Čekali jste něco podobného?
Kovařík: Projekt začal jako nápad v hospodě v roce 2012. Měl jsem finance jen na tři čtvrtě roku a původní plán byl prodat 10 tisíc kopií, aby se hra zaplatila. Ale titul bobtnal, nabírali se noví lidé a stoupaly i náklady. Hra byla tři roky ve vývoji a čekali jsme, že když půjdeme na Steam, že to zaujme. Ale že to bude tak razantní? To určitě ne.

Česká hra vydělala už desítky milionů. S chutí ji hraje i tvůrce Minecraftu

Lidovky.cz: Takže vás dokonce sama kontaktovala obrovská americká distribuční služba? Překvapilo vás to?
Kovařík: Samozřejmě, že ano. Sice jsme se netajili, že tu distribuční službu chceme využít, ale to že nám sami napíší její autoři, jsme nečekali.

Lidovky.cz: Hra už se vyvíjí tři roky. Nedá se říct, že nedávný úspěch nakopl snahu o rychlejší vývoj titulu?
Kovařík: Ten tlak z komunity je nyní větší, ale ten vývoj fungoval naplno už před tím. Jsme motivovaní vnitřně. Peníze jsou sice hezké, dají nám klid a můžeme přemýšlet třeba o hře Factorio 2. Z hlediska naší práce se změní ale maximálně to, že můžeme do týmu nabrat nové lidi. Dobré je, že si pro svou rodinu mohu postavit někde nějaký dům a to byl vždy můj sen.

Lidovky.cz: Momentálně je vás v týmu dvanáct, když počítáme i zahraniční spolupracovníky. O kolik lidí budete nyní tým rozšiřovat?
Kovařík: Zrovna minulý týden jsme psali výzvu, že hledáme nové lidi, ale je to velmi těžké.

Tvůrci hry Factorio (zleva) Michal Kovařík a Tomáš Kozelek.

Proč? (Mezitím dorazil se zpožděním k našemu stolu další vývojář ze studia Tomáš Kozelek a připojil se k rozhovoru.)
Kovařík: V tuzemsku je hodně herních společností, tak si ty dobré lidi vyzobaly.

„Keen Software House, Bohemia Interactive Studio, Warhorse Studios,“ vyjmenovává Kozelek. „Najímáme proto teď matfyzáky. Máme takový automatizovaný test, v němž má člověk něco naprogramovat. To je první síto a tím projde tak 10 %.“

Co je Steam?

  • Steam je internetový obchod her s prvky sociální sítě.
  • Sdružuje hráče na osobních počítačích.
  • Služba má momentálně 75 milionů aktivních účtů.
  • Ve špičce je naráz online přes šest milionů lidí z celého světa.
  • Lidovky.cz: Na twitteru se o vás zmínil i tvůrce Minecraftu Markus Persson. Prý hru hrál tolik, že teď kvůli vám vidí koleje a pohyblivé pásy, když zavře oči. Pomohlo vám to?
    Kovařík: Marketing u her teď funguje jinak než před pěti lety. Nejvíc fungují youtubeři. Zkušenost je taková, že 95 procent lidí nás kupuje poté, co to viděli na videu skrze nějakého hráče. Když o nás mluví Persson, je to super, ale z hlediska prodeje se to tolik nepozná.

    Lidovky.cz: Jak byste váš titul jednoduše popsali někomu, kdo nikdy žádnou hru nehrál?
    Kozelek : Je to simulace stavění továrny. Člověk začíná s holýma rukama a postupně staví a snaží se automatizovat výrobu. Je to podobné jako lego. Člověk skládá jednotlivé bloky k sobě a staví něco velkého.

    Lidovky.cz: Máte nějakou vizi, kam byste ve vývoji chtěli dojít? Co vše by hra mohla časem obsahovat?
    Kovařík: Máme dlouhodobý plán. V tom třeba je, že chceme přidat hru více hráčů. Nebo chceme, aby tam šly programovat nějaké obvody. Pak máme krátké plány a tam se snažíme přidávat různé věci, které navrhuje naše komunita. Máme teď strašně dlouhý list věcí, které chceme přidat. (smích)

    Lidovky.cz: Můžete prozradit, kolik hra už vydělala?
    Kozelek : Prodali jsme 200 tisíc kusů na Steamu a dá se říct, že z jedné kopie máme něco přes půlku. Zhruba 10 dolarů a to si už každý dokáže spočítat. Řekněme, že jsou to desítky milion korun. Musíme ale dodat, že už 100 tísc kopií se prodalo za ty tři roky ještě před Steamem.

    Autor:
    zpět na článek


    © 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.