Lidovky.cz

Zbavit se nefér operátora a udržet si číslo? Firmy lobbují proti změně zákona

Slovensko

  14:15
PRAHA - Zákazník, který není spokojen se službami svého telefonního operátora, může odejít ke konkurenci i se svým číslem. Povinnost převést jej mají firmy do čtyř dnů. V praxi si však lidé počkají i 42 dnů, protože operátoři aplikují kvůli mezírce v zákoně různé výpovědní lhůty. Teď by se to mohlo změnit.
Mobilní telefon. Ilustrační foto.

Mobilní telefon. Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Stejně jako nepříjemná zkušenost řady českých zákazníků, kterým operátor, někdy i pouhý měsíc po uzavření, změnil smlouvu nebo parametry služeb. Záleží však na verdiktu, který dnes horní komora parlamentu vynese nad novelou senátorky Aleny Dernerové, jež si klade za cíl převážit misky vah zpět na stranu zákazníka.

V Senátu vznikl bič na mobilní operátory. Získal i podporu ministra Mládka

Potřebný krok k ochraně spotřebitele, která utrpěla operátory protlačeným přílepkem k zákonu o elektronických komunikacích v roce 2014, ale nebude tak lehký.

Jak totiž ukázalo projednávání návrhu v senátních výborech, lobby firem je cítit i ve Valdštejnském paláci, sídle horní komory.

Logika říká, že pravidla hry se v jejím průběhu nemění. Současná praxe je ovšem taková, že operátor musí dát zákazníkovi možnost odstoupit bez sankce od smlouvy jen v případě, že provedená změna vede ke zhoršení postavení klienta. O tom, co je podstatné a co je zhoršení, přitom rozhoduje sám operátor.

Rozpolcené ministerstvo

Nově by mělo platit to, co platilo před rokem 2014. Tedy nikoliv že zákazník musí u Českého telekomunikačního úřadu (v případě odvolání se operátora někdy i u soudu) prokazovat, že se zhoršilo jeho postavení, nýbrž operátor musí dokázat, že je změna klientovi ku prospěchu. Což podporuje i ministr průmyslu Jan Mládek.

Předloha sice prošla prvním čtením, projednávání v senátních výborech ale ukázalo, že zákazník ještě zdaleka nemá vyhráno. Prezenční listina z jejich schůzí ukázala, že jediní přihlížející byli zástupci operátorů a úředníci ministerstva průmyslu a obchodu.

Ti nejenže vystupovali proti svému nadřízenému, ale ještě se nezdráhali přiznat, že jednají na pokyn ministerského náměstka Karla Novotného. Výsledkem tak bylo, že například ústavně-právní výbor k legislativě nezaujal žádné stanovisko, když se hned pět ze sedmi jeho přítomných členů zdrželo hlasování.

„Přišli za mnou zástupci MPO s tím, že když návrh stáhnu, zařadí jej do novely zákona o elektronických komunikacích, kterou budou předkládat na podzim kvůli druhé vlně digitalizace televizního vysílání. Už tak špatná situace ale nesnese odklad, což mi potvrdila i podpora ministra průmyslu,“ uvedla k tomu Dernerová.

Nová legislativa z dílny senátorky Aleny Dernerové má posílit práva spotřebitelů a zrychlit jejich přechod mezi operátory.

„Paní senátorka má nepochybně pravdu, že spotřebitele je třeba chránit,“ uvedl k tomu ministr Mládek v rozhovoru pro LN.

Vládní novelu mají mít jeho úředníci hotovou nejpozději do dvou měsíců. Odborníci ale upozorňují, že souboj o televize může být sám o sobě problematický a přilepení odstavců o ochraně spotřebitele schvalování ještě zkomplikuje.

Samotní operátoři na otázku, co jim na novele vadí, o ztrátě výsadního postavení ve vztahu k zákazníkovi nemluví. Problém je podle nich rychlý přenos čísel, který je prý protikonkurenční a umožní zákazníkovi neplnit smluvní podmínky.

„U přenositelnosti čísla novela vede ke dvěma možným scénářům – zaprvé návrat k původní va riantě speciální výpovědi bez výpovědní lhůty, kterou nás sám ČTÚ přiměl před pár lety změnit a investovat stovky milionů do změny systémů. Druhá varianta by pak zákazníky nutila podat výpověď u stávajícího operátora a ve stejný den zřídit smlouvu u nového poskytovatele, což teď dělá minimum lidí. Pokud by to nestihli, smlouva by jim byla zrušena ao číslo by přišli,“ vysvětluje mluvčí O2 Lucie Pecháčková.

V zahraničí i za pár hodin

Opačný názor má Asociace českých virtuálních operátorů, podle které operátoři přenesení čísel úmyslně zdržují a komplikují, čímž řadu lidí od změny poskytovatele odradí. Nesouhlasí ani ČTÚ, který se výpovědní lhůty při přenosu čísla snažil odstranit už před dvěma lety.

Bič na operátory rozdělil Mládkův úřad. Ministr ho hájí, část úředníků je proti

„Tato lhůta nemá žádné jiné opodstatnění než pomoci operátorově marketingu udržet si zákazníka ‚výhodnými‘ retenčními nabídkami. Přenositelnost čísla je prokonkurenční opatření podporující hospodářskou soutěž a omezovat jeho účinky dlouhými výpovědními lhůtami je nežádoucí,“ dodává Dernerová. Podle ní návrh v žádném případě neobsahuje možnost účastníka nedodržet své smluvní závazky ani neruší smlouvy na dobu určitou.

Za pravdu jí dává praxe ze zahraničí, kde mnohdy fungují ještě kratší lhůty. „Technické obtíže nám to nepřináší. Zákazníci si možnost přenosu čísla za den chválí, protože snáze dosáhnou na naše služby,“ říká mluvčí Telecomu Italia Roberta Zezzaová.

Právě Itálie je v rychlosti přenosu čísel na špičce. Dokonce zde platí, že pokud proces trvá déle než tři dny, náleží zákazníkovi 2,50 eura za každý den zpoždění, počínaje prvním dnem po podání žádosti. Za poplatek lze potom převést i nevyčerpaný kredit.

Jak dlouho trvá přenos čísla v jednotlivých zemích

  • Rakousko 3 dny
  • Bulharsko 2 dny
  • Česká republika 4 dny*
  • Německo 6 dnů
  • Maďarsko 8 dnů
  • Itálie 1 den
  • Litva 28 dnů
  • Malta 0** dnů
  • Polsko 1 den
  • Rusko 8 dnů
  • Slovensko 4 dny
  • Velká Británie 1 den

* Podle zákona jsou na převod čtyři dny, operátoři ale uplatňují výpovědní lhůty, které přenos čísla natáhnou na desetinásobek.

** Lhůta je čtyři hodiny.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.