Lidovky.cz

Kariéra českých žen: jsou ty nejméně ambiciózní, odhalil mezinárodní průzkum

USA

  13:00
PRAHA - Češky nepotřebují řídit firmy, aby dosáhly svých kariérních cílů. Jsou pro ně lákavější pozice ve středním managementu. Evropa v kariérních ambicích žen zaostává za rozvojovými zeměmi. Vyplývá to z průzkumu personálně-poradenské společnosti Hays mezi více než 11 500 zaměstnanci z 25 zemích světa.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Ze všech těchto států jsou právě ženy v Česku ty nejméně ambiciózní. Pouze tři procenta z nich odpověděly, že k tomu, aby považovaly svou kariéru za úspěšnou, musí dosáhnout top manažerské pozice, jako je ředitelka či jednatelka společnosti.

Dosažení této pozice je kritériem úspěšnosti rovněž jen pro desetinu českých mužů.

ČTĚTE TAKÉ:

Podobně nízké ambice mají také ženy v Nizozemsku (čtyři procenta), Belgii (pět procent), v Německu a USA (po sedmi procentech). Naopak nejambicióznější ženy jsou v Malajsii (28 procent), Kolumbii (22 procent) a Spojených arabských emirátech (18 procent).

„Rozvinuté evropské trhy, stejně jako USA, zůstávají v závěsu za ostatními zeměmi, co se týče ambicí žen na pracovním trhu. To, jak je trh vyspělý, tedy přímo nesouvisí s kariérními aspiracemi žen,“ komentoval výsledky průzkumu ředitel Hays ČR Ladislav Kučera.

Šéf? Muž. Přímý nadřízený? Muž

Podstatně lákavější je pro české zaměstnance dosáhnout pozice ve středním managementu. Na pozici manažera či ředitele konkrétního oddělení by se cítilo spokojeno 49 procent všech respondentů.

Na 79 procent respondentů v globálním průzkumu uvádí, že nejvyšším manažerem v jejich organizaci je muž a 67 procent tvrdí, že jejich přímý nadřízený je muž. Přestože po pozici manažera touží více žen než mužů (54 procent proti 40 procentům), je procento mužů, kteří tyto pozice reálně zastávají, podstatně vyšší.

Musíme se připravit na trh práce, který neexistuje, říká elitní vědec a investor

„Vzhledem k tomu, že kariérní ambice mužů a žen jsou z globálního pohledu identické, můžeme říci, že nedostatek žen ve vedoucích funkcích není důsledkem jejich nižších ambic, ale spíše ve vnitřním nastavení procesů povyšování v konkrétních organizacích,“ míní divizní manažerka v Hays Lenka Pešková.

Pouze 47 procent žen globálně se domnívá, že mají na pracovišti dostatek prostoru k propagaci svých úspěchů a dosažených cílů. Stejně to vidí 53 procent mužů. Ve třinácti z 25 zemí převládá názor, že zaměstnanci nemají možnost dostatečně prezentovat své pracovní úspěchy.

Nejlépe si v tomto směru vedou pracovníci v Brazílii, příležitost pro vlastní propagaci tam vidí 66 procent žen a 72 procent mužů, dále pak v Polsku (65, resp. 69 procent). Nejmenší možnost pro zviditelnění vlastního pracovního úsilí pozorují Španělé a Němci. V ČR se 55 procent žen a 64 procent mužů domnívá, že na jejich pracovišti existuje dostatečný prostor pro prezentaci pracovních úspěchů.

Globálně 78 procent mužů zastává názor, že existují shodné platové podmínky pro muže i ženy. Stejný názor má 56 procent žen. Největší podíl zaměstnanců z řad mužů i žen právě v Česku míní, že zde rovnost platů mezi pohlavími existuje. Souhlasně se vyjádřilo 74 procent Čechů, z nich pak bylo 84 procent mužů a 63 procent žen.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.