„Každým rokem ekonomické přínosy našich závodů rostou, stejně jako se zvyšuje počet běžců v nich,“ říká pro Index Lidových novin Carlo Capalbo, prezident organizačního výboru RunCzech a zakladatel populárního pražského maratonu, který se letos běžel už podvaadvacáté.
LN: Když jste v roce 1995 s pražským maratonem začínal, dokázal jste si představit, že bude tak úspěšný?
Byl to náš záměr od začátku. Udělat něco stylového, kvalitního, populárního a ano, úspěšného. Zároveň přátelského k životnímu prostředí, eticky a sociálně silného a ekonomicky přínosného. Ale ne pro nás, nýbrž pro Prahu, jedno z nejkrásnějších míst na světě, a Českou republiku. Prvních pět let bylo ovšem hodně těžkých, ale nevzdávali jsme se a náš sen se stal skutečností.
Češi utratí za sport podobně jako bohatší Němci. Dáváme na něj procento příjmů |
LN: V čem vidíte největší přínosy?
Děláme lidi šťastnějšími. Když si vezmete, že více než polovina lidí užívá antidepresiva, je to špatně, a právě proti špatným zprávám chceme bojovat. Maraton ale není dobrý jen proto, že lidé mohou běhat, je dobrý i pro zdraví populace, pro zviditelnění našich měst ve světě. Ekonomické přínosy jsou až důsledkem toho všeho. V roce 2014 šlo o 519 milionů korun, díky čemuž mohlo vzniknout 350 pracovních míst. Letos se už možná dostaneme k 700 milionům a 500 místům.
LN: Z analýzy, kterou jste si nechali vypracovat, vyplynulo, že návštěvníci vašich závodů jsou ochotni více utrácet než běžní turisté. Čím si to vysvětlujete?
Jedna věc je složení závodního pole, většinou jde o lidi s nadprůměrnými příjmy. Druhá věc je, když táta běží maraton, je to pro rodinu velká událost. Krásná atmosféra, nadšení, pozitivní emoce. Když jsou lidé šťastní, utrácejí více peněz.
LN: Týká se to pouze Prahy, nebo i dalších měst?
Praha je základ. Ale Prahu každý zná, proto považujeme za naši morální povinnost pomáhat i dalším regionům a tlačit je nahoru. Mám na mysli Olomouc, České Budějovice, Karlovy Vary, ale i Ústí nad Labem.
Nejde přitom jen o to, že se cizinci našich závodů aktuálně zúčastní, ale přenosy z nich jsou živě vysílány ve 151 zemích, což pomáhá propagaci našich měst ve světě.
LN: Vnímá také společnost ekonomické přínosy závodů RunCzech?
Momentálně to určitě vědí lidé, kteří naše závody znají, běhají je a zajímají se o ně. Aby si to uvědomoval každý, potřebujeme ještě tak pět osm let času a komunikace.