Lidovky.cz

Capalbo: Naši běžci mají vyšší platy. Lidé na maratonech utrácí víc než turisté

Ekonomika

  17:00
PRAHA - Na sedmi velkých závodech ze série RunCzech utratili před dvěma lety návštěvníci 376,4 milionu korun, více než sedmdesát procent připadne na Prahu. Tyto výdaje měly dopad na zvýšení obratu podniků v české ekonomice o více než půl miliardy korun.

Zakladatel populárního pražského maratonu Carlo Capalbo. foto:  Dan Materna, MAFRA

„Každým rokem ekonomické přínosy našich závodů rostou, stejně jako se zvyšuje počet běžců v nich,“ říká pro Index Lidových novin Carlo Capalbo, prezident organizačního výboru RunCzech a zakladatel populárního pražského maratonu, který se letos běžel už podvaadvacáté.

LN: Když jste v roce 1995 s pražským maratonem začínal, dokázal jste si představit, že bude tak úspěšný?

Byl to náš záměr od začátku. Udělat něco stylového, kvalitního, populárního a ano, úspěšného. Zároveň přátelského k životnímu prostředí, eticky a sociálně silného a ekonomicky přínosného. Ale ne pro nás, nýbrž pro Prahu, jedno z nejkrásnějších míst na světě, a Českou republiku. Prvních pět let bylo ovšem hodně těžkých, ale nevzdávali jsme se a náš sen se stal skutečností.

Češi utratí za sport podobně jako bohatší Němci. Dáváme na něj procento příjmů

LN: V čem vidíte největší přínosy?

Děláme lidi šťastnějšími. Když si vezmete, že více než polovina lidí užívá antidepresiva, je to špatně, a právě proti špatným zprávám chceme bojovat. Maraton ale není dobrý jen proto, že lidé mohou běhat, je dobrý i pro zdraví populace, pro zviditelnění našich měst ve světě. Ekonomické přínosy jsou až důsledkem toho všeho. V roce 2014 šlo o 519 milionů korun, díky čemuž mohlo vzniknout 350 pracovních míst. Letos se už možná dostaneme k 700 milionům a 500 místům.

LN: Z analýzy, kterou jste si nechali vypracovat, vyplynulo, že návštěvníci vašich závodů jsou ochotni více utrácet než běžní turisté. Čím si to vysvětlujete?

Jedna věc je složení závodního pole, většinou jde o lidi s nadprůměrnými příjmy. Druhá věc je, když táta běží maraton, je to pro rodinu velká událost. Krásná atmosféra, nadšení, pozitivní emoce. Když jsou lidé šťastní, utrácejí více peněz.

Nové vydání magazínu Index LN vychází 6.6. v Lidových novinách

LN: Týká se to pouze Prahy, nebo i dalších měst?

Praha je základ. Ale Prahu každý zná, proto považujeme za naši morální povinnost pomáhat i dalším regionům a tlačit je nahoru. Mám na mysli Olomouc, České Budějovice, Karlovy Vary, ale i Ústí nad Labem.

Nejde přitom jen o to, že se cizinci našich závodů aktuálně zúčastní, ale přenosy z nich jsou živě vysílány ve 151 zemích, což pomáhá propagaci našich měst ve světě.

LN: Vnímá také společnost ekonomické přínosy závodů RunCzech?

Momentálně to určitě vědí lidé, kteří naše závody znají, běhají je a zajímají se o ně. Aby si to uvědomoval každý, potřebujeme ještě tak pět osm let času a komunikace.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.