Lidovky.cz

Byznys podporuje Clintonovou, Trump má výhodu ve světě financí

Ekonomika

  6:30
WASHINGTON/PRAHA - Většina zástupců byznysu doufá ve vítězství Hillary Clintonové, na její stranu se staví i ekonomická média. Donaldu Trumpovi by ale dal přednost finanční svět.

Donald Trump s Hillary Clintonovou si potřásli rukou před začátkem ostře sledované první přímé předvolební konfrontace před televizními kamerami. foto: Reuters

Americké volby vrhají stín na celý svět byznysu. Firmy, trhy i ekonomická média se staví spíše na stranu Hillary Clintonové. Na údajné zvýšení jejích šancí na vítězství bezprostředně a pozitivně reagoval především dolar.

Trumpa musela z pódia dostat ochranka. Bála se útoku

Evropské akcie se pak dostaly ze čtyřměsíčního minima a mexické peso povyskočilo nejvíce za poslední čtyři týdny. Donald Trump se přitom často vyjadřuje negativně právě o Mexiku.

Podobně reagovaly růstem i komodity. Naopak zlato, na které se lidé a investoři obracejí ve „špatných“ časech, ztratilo.

FT poprvé v dějinách

Největší světová ekonomická média dokonce přímo vyjádřila svou podporu kandidátce demokratů. List Financial Times napsal, že „přes všechny své chyby je Clintonová nejlepší nadějí“. Prestižní týdeník The Economist, který ovšem stojí tradičně na straně liberálních politiků, pak použil doslova shodnou formulaci.

Jiná média, jako například vlivný měsíčník Fortune, se přímo nepřiklonila na žádnou stranu. Opatrně ale poukazují na rizika spojená s volbou Trumpa a na druhé straně na vratkou pozici Hillary s republikánským Kongresem v zádech. Právě nejistota a nestabilita jsou pro byznys tradičně nejhorší faktory.

Trump má bod u finančních domů

Velká tlustá čára dělí Trumpa a Clintonovou v přístupu k regulaci finančních domů na Wall Street. Právě tyto volby totiž rozhodnou, kam se bude bankovní svět, a to nejen v USA, v následujících čtyřech letech ubírat. Asi největší neshody panují kolem reformního zákona Dodd Frank Act z roku 2010.

Zatímco Trump volá po jeho úplném zrušení či velké úpravě, Clintonová naopak chce jeho rozšíření na pojišťovny či hedgeové fondy. Přijetí tohoto zákona mělo přitom předejít opakování dalších krizí. Například brání komerčním bankám v rizikových obchodních aktivitách, kterými by se sice mohly obohatit, ale zároveň by tím ohrožovaly vklady klientů.

Proti tomuto zákonu, který lze považovat za jedno z velkých vítězství Obamovy administrativy, se přitom Trump staví opakovaně. Z hlediska finančních domů by tak bylo Trumpovo vítězství spíše pozitivní.

„Trump by byl z pohledu bank lepší než Clintonová. To však ale neplatí, pokud se na to podíváme pohledem širší ekonomiky,“ uvedla pro agenturu Bloomberg hlavní ekonomka společnosti Indosuez Wealth Management Marie Thomsenová.

Kazí volby podnikání?

Šéfové amerických firem dokonce poukazují na to, že volební boj přímo snížil chuť Američanů nakupovat, a některým společnostem proto klesají zisky. Lidé jsou prý natolik zaneprázdnění sledováním voleb, že klesá třeba odbyt myček či prodej aut. Podle analýzy agentury Reuters, která prošla záznamy posledních hospodářských výsledků firem, zmínilo při konferencích s analytiky americké prezidentské volby více než 80 amerických firem. Za srpen i září maloobchodní tržby klesly o 0,1 procenta a například výrobce bíle elektroniky Whirlpool či řetězce prodávající kávu a koblihy Dunkin Donuts přímo obvinily volby z toho, že jim kazí podnikání. Whirpoolu se meziročně propadly prodeje o půl procentního bodu.

Volby pak skloňovaly i společnosti, jako je hotelový gigant Hilton Worldwide či nábytkářský řetězec Ethan Allen. Podle některých analytiků jde ale jen o výmluvy. „Myslím, že firmy s horšími výsledky hledají schůdnou výmluvu a pozornost, která je věnována americkou veřejností těmto volbám, je samozřejmě vzhledem k času a vhodnosti ideální výmluvou,“ uvedl Michael James ze společnosti Wedbush Securities.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.