Důvod? Přeregistrací si s novým číslem pořídí také čistou daňovou minulost. Jde o to, že nechtějí, aby pozornost finanční správy přitáhl skokový nárůst tržeb po zavedení EET. Pokud hospodský dříve platil lidi takzvaně na ruku, část zásob pořizoval načerno a přiznával do daní jen díl toho, co opravdu vydělal, EET u něj vyžene tržby ze dne na den nahoru.
Finanční správa sice předeslala, že podobné případy nebude řešit, ale podnikatelé jí to podle všeho nevěří. Přeregistrace je stojí práci, mnohdy i přechodné uzavření podniku, ale zase jim dodá klid.
Zkušenost potvrzuje například společnost Kofola, která je dvojkou českého trhu v prodeji kolových nápojů. „Opravdu hojně se děje, že děláme přeregistrace našich zákazníků,“ uvedl minulý týden na konferenci LN šéf Kofoly Jannis Samaras.
Podobný vývoj se odehrál také na Slovensku nebo v Chorvatsku. Řada podniků zavírala, ale řada nových identifikačních čísel zároveň přibývala v přímořském obchodním rejstříku.
Často tak dle náměstkyně ministra financí Aleny Schillerové restaurace na první pohled mění provozovatele, ale na ten druhý jen provozovatel změnil IČO.