Béda Trávníček, symbol společnosti Mountfield.
foto: Repro Mountfield
„Přestože jsme se dohodli, že nebudeme říkat cenu, myslím si, že je to dobré vyvrcholení 26leté práce,“ řekl serveru Novinky.cz Drbohlav. „Jsem s transakcí spokojen, naši akcionáři také. Ta investice bude vhodná pro vývoj naší firmy,“ dodal.
Podnikatel dále uvedl, že o prodeji Mountfieldu začal uvažovat asi před rokem. S Čínou v minulosti už úzce spolupracovali a konkrétní firmu Eurasia Development Group, která má sídlo v Hong Kongu, prý zná.
Podnikatel Ivan Drbohlav.
Drbohlav založil Mountfield v roce 1991, první tuzemskou prodejnu otevřel v březnu téhož roku v Mnichovicích u Prahy. Firma má v Česku 57 prodejen a zaměstnává 1260 lidí. ́Drbohlavovi náleželo 71,5 procenta firmy.
Obrat trhu se zbožím pro dům, bydlení a zahradu činí v Česku zhruba 30 miliard korun ročně. Na tuzemském trhu působí sedm řetězců - OBI, Bauhaus, Baumax (Merkury Market), Globus Baumarkt, Hornbach Baumarkt, Uni Hobby a Mountfield.
Hobbymarkety Hornbach v Česku ve finančním roce 2015/2016 měly zisk 290 milionů korun, tržby dosáhly 5,6 miliardy korun. OBI v roce 2014 vykázalo zisk 101 milionů a tržby pět miliard korun.
Společnost Mountfield- Zakladatelem firmy je Ivan Drbohlav (61), který v roce 1991 otevřel se společníky první prodejnu Mountfield ve své garáži v Mnichovicích u Prahy. Drbohlav, který před rokem 1989 pracoval v podniku zahraničního obchodu Motokov a například prodával české traktory ve Velké Británii, dokonale využil své zkušenosti a zaplnil jednu z mnoha mezer na tehdy nově se utvářejícím maloobchodním trhu v Česku. Díky neexistenci specializovaných obchodů pro kutily a zahrádkáře se Mountfield brzy zapsal do širokého povědomí.
- Firma uspěla také i díky tomu, že předběhla nástup nadnárodních řetězců na český trh a podle tisku i proto, že se pro rozjezd nepotřebovala zadlužit. Drbohlav tak mohl začít do Česka dovážet zahradní techniku bez potřebného kapitálu díky dobrým vztahům s anglickými partnery a vyjednaným dodavatelským úvěrům. A na pozdější masivní nástup zahraničních hobbymarketů firma dokázala reagovat důrazem na osobní poradenství a servis.
- Za úspěchem Mountfieldu stojí i nápadité reklamní kampaně, společnost patří k největším zadavatelům reklamy v zemi. Zákazníky lákala na kolo štěstí, kde mohli získat slevy, i na různé "dárky" k nákupu či na možnost vyhrát automobil. Značku firma posiluje i angažováním osobností (Jiřina Bohdalová, Danny Trejo, Zdeněk Izer) či za pomoci firemního symbolu - postavičky Bédy Trávníčka.
- Firma Mountfield se díky růstu stala ze živnosti akciovou společností (do obchodního rejstříku byla zapsána 4. listopadu 1997) a dále rozšiřovala počet poboček i nabízený sortiment. Vedle zahradní techniky a dalších zahrádkářských potřeb se začala věnovat i prodeji jízdních kol (nyní je už nenabízí), bazénů, saun, zahradního nábytku, kotlů i krbových kamen a například i elektroniky.
- V současnosti má Mountfield v Česku a na Slovensku síť více než 70 prodejen a přibližně stejný počet servisních středisek a bazénových center. Sortiment nabízí také prostřednictvím firemního e-shopu. Kromě toho Mountfield vlastní například výrobce zahradních bazénů Garsys, má majoritní podíl v letecké společnosti F AIR a spoluvlastní extraligový hokejový klub Mountfield HK.
- Drbohlav (dosud ve firmě držel podíl 71,5 procenta) podle serveru IHNED.cz rezignoval začátkem listopadu na funkci předsedy představenstva a zároveň generálního ředitele firmy. "Novému majiteli akcií jsem slíbil, že po určitou dobu budu jeho zájmy ve firmě zastupovat," uvedl Drbohlav s tím, že v Mountfieldu se nadále bude věnovat obchodu. Jeho dřívější funkce po něm přebrala dosavadní výkonná šéfka společnosti Jana Moravová.
- Mountfieldu loni klesl zisk meziročně více než pětkrát na 15 milionů korun. Tržby naopak stouply o 16 procent na 4,5 miliardy korun.
|