Lidovky.cz

Hypermarkety čím dál více vládnou českým nákupům. Malé prodejny skomírají

Ekonomika

  11:00
PRAHA - Češi využívají k nákupům stále více hypermarkety, upevňují tak svou dominantní pozici na trhu. Jako hlavní nákupní místo, tedy kde domácnosti utratí největší podíl svých výdajů za potraviny a základní nepotravinářské zboží, je loni uvádělo rekordních 49 procent domácností.

Kaufland (ilustrační foto). foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Před pěti lety to bylo 44 procent. Ubývá menších prodejen, preferuje je jen deset procent českých rodin. V roce 2006 to bylo osmnáct procent. Vyplývá to ze studie GfK Shopping Monitor.

Diskonty si udržují druhou pozici, nejvíce v nich utrácí 23 procent domácností. Obliba supermarketů je dlouhodobě více méně stabilní, přednost jim dává 16 procent rodin.

ČTĚTE TAKÉ:

Pozice menších prodejen s potravinami a smíšeným zbožím se v ČR dlouhodobě zhoršuje. Stejný trend potvrdila i nedávná čísla společnosti Nielsen, podle které obchodů s plochou menší než 400 m2 v loňském roce ubylo meziročně o 1,5 procenta na 13.437, přičemž mizí hlavně ty nejmenší.

Malých prodejen „tradičního“ obchodu ubylo od roku 2005 do loňska celkem zhruba tři tisíce.

V Česku jsou čtyři hypermarkety Albert Hypermarket, Globus, Kaufland a Tesco Hypermarket. Podle studie si zákazníci na nich cení především široké nabídky zboží. „Zákazníci řetězce Albert Hypermarket navíc za velkou výhodu považují snadnou dostupnost prodejen, Globus je pro své kmenové zákazníky zase atraktivní díky kvalitnímu a čerstvému zboží.

Kaufland mají zákazníci rádi pro jeho výhodné akce a slevy, a vůbec celkově příznivé ceny. Tesco Hypermarket zase láká na dlouhou prodejní dobu a na svůj věrnostní program,“ uvádí studie.

Nejsilnější stránkou diskontů Lidl a Penny Market jsou celkově příznivé ceny zboží na prodejnách. Zákazníci supermarketů Albert, Billa a Tesco supermarket si cení především výborné dostupnosti těchto prodejen. Lidé, kteří nakupují hlavně v malých družstevních prodejnách COOP si na tomto řetězci cení především snadné dostupnosti, ochotného personálu a nabídky regionálních potravin.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.