Lidovky.cz

Bývalý šéf Prazdroje se do Plzně vrací s Japonci. Pivo měnit (nejspíš) nebudou

Ekonomika

  15:35
PLZEŇ - Japonský pivovarnický koncern Asahi přebírá pětici středoevropských pivovarů v čele s Plzeňským Prazdrojem. Pátkem končí v Plzni vláda světového lídra AB Inbev a nastupuje nově vzniklá společnost Asahi Breweries Europe Ltd, která spadá pod dvanáctého největšího výrobce piv na světě koncern Asahi Group Holdings.

Pivo Pilsner Urquell v plechovce. foto: Plzeňský Prazdroj

Japonci dosadili do čela nově vzniklé společnosti – pod níž spadají nově získané pivovary v Česku, Polsku, Slovensku, Maďarsku a Rumunsku – dosadili někdejšího šéfa Prazdroje Paola Lanzarottiho.

Japonci přebírají Prazdroj, mají souhlas Bruselu. Asahi nastoupí v Plzni od dubna

„K tomuto okamžiku vedla dlouhá cesta, ale jsme velice rádi, že náš byznys budeme dále rozvíjet ve společnosti Asahi,“ uvedl Lanzarotti, který byl do čela Prazdroje dosazen tehdejšími vlastníky koncernem SABMiller v roce 2013 a nyní, když byl SABMiller pohlcen světovým lídrem AB Inbev, se stal generálním ředitelem Asahi Breweries Europe.

Zástupci Prazdroje ani Asahi neuvedli, zda chtějí na dosavadním směřování výroby značek jako je Pilsner Urquell, Gambrinus, Kozel nebo Radegast něco měnit. Podle lidí z branže ani není k zásadním změnám důvod.

Prazdroj žlutější nebude

„Prazdroj žlutější nebude. Samozřejmě tlak na ekonomiku produkce a snižování nákladů zůstane obdobný, ale ten by tu byl ve vlastnictví jakékoliv nadnárodní pivovarské společnosti,“ uvedl například Tomáš Maier, který přednáší na České zemědělské univerzitě v Praze ekonomiku pivovarnictví.

Prazdroj s prémiovou značkou Pilsner Urquell je nejdůležitější ze zmínění pětice středoevropských pivovarů, které Asahi koupilo od AB Inbev za 7,3 miliardy eur (197,3 miliardy korun). Exkluzivní roli Prazdroje nasvědčuje i oficiálně nepotvrzená informace, že 60 procent z celé kupní ceny tvoří právě česká aktiva.

Osvětlené nádvoří Plzeňského Prazdroje s hlavní bránou a vchod do pivovarské...

Japonci už krátce předtím koupili v Evropě od SABMilleru italský Peroni a nizozemský Grolsch a evidentně chtějí své pozice na našem kontinentu ještě posílit.

„V říjnu 2016 společnost Asahi dokončila akvizici bývalých podniků SABMiller v Itálii, Nizozemí a ve Velké Británii, které zahrnují především značky Peroni, Grolsch a Meantime, a nyní jsme k našemu portfoliu přidali i podniky SABMiller ve střední Evropě,“ uvedl Ryoichi Kitagawa ze společnosti Asahi Group Holdings Ltd.

Český ležák, pro Japonce hit

Pro Japonce je Prazdroj důležitý i z jiného důvodu - český ležák je na tamním trhu velmi žádaný a Japonci jsou už několik let největším odběratelem českého chmelu. Sami si tam slavný ležák zkoušejí vyrábět a nyní se dostali k originálu.

Asahi není jen velký japonský pivovar, ale patří do 12 (podle některých zdrojů do desítky) největších výrobců piva na světě. V roce 2015 prodal 20.5 milionu hektolitrů, což je v podstatě dvojnásobek produkce Prazdroje (včetně jeho licenční výroby v Rusku) a zhruba stejně jako ročně uvaří všechny pivovary v Česku.

Pětka středoevropských pivovarů patřila původně světové dvojce koncernu SABMiller, který byl loni pohlcen globálním lídrem AB Inbev. Spojení dvou největších producentů piva na světě posvětily antimonopolní úřady, ten evropský však nařídil, že AB Inbev musí kvůli hrozící dominanci na evropském trhu část získaných aktiv prodat.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.