Lidovky.cz

Těsně před prodejem: Plzeňská Škoda odvolala z dozorčí rady kontroverzní muže

Ekonomika

  11:40
PLZEŇ - Marek Čmejla a Jiří Diviš už nejsou členy dozorčí rady Škody Transportation. Na jaře tohoto roku byli tito dva kontroverzní manažeři odvoláni - stalo se tak v době intenzivního vyjednávání o prodeji plzeňské strojírny čínskému obrovi China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC).

Jiří Diviš. Podobně jako Marek Čmejla byl aktivní ve společnosti Appian. I on byl švýcarským soudem shledán vinným v kauze Mostecké uhelné společnosti. foto: ČTK

Oba muži patří mezi klíčové akcionáře Škody Transportation. Na jejich konec v dozorčí radě upozornil server HlídacíPes, který čerpal z údajů v obchodním rejstříku. Z funkce je odvolal vlastník podniku, kyperská společnost Ceil. Za ní stojí skupina českých vlastníků - mimo jiné Čmejla s Divišem.

Němci trestají České dráhy. Vagóny pro linku do Berlína jsou zpožděné a poruchové

Jak Lidovky.cz informovaly na konci května, prodej Škody do rukou CRRC je na spadnutí, jednání finišují. K podpisu smlouvy by mohlo dojít už v červnu, případně v červenci v rámci česko-čínského investičního fóra, které se bude konat na Pražském hradě.

Právě blížící se uzavření obchodu za zhruba 30 miliard korun mohl vést k „odstranění“ dvou mužů s problematickou minulostí z viditelných pozic ve firmě. Čmejla s Divišem byli v roce 2013 nepravomocně odsouzeni švýcarským soudem za praní špinavých peněz a podvod při získání Mostecké uhelné společnosti.

Dodnes je za problematickou označována i privatizace dříve státní Škody Plzeň. Policie v minulosti mimo jiné řešila, zda k průmyslovému obrovi - který se před lety rozdělil na několik samostatných firem - nepřišli podnikatelé ze skupiny Appian (v níž Čmejla s Divišem působili) za 800 milionů korun příliš lacino. Případ kvůli promlčení odložila.

Marek Čmejla. Známý byznysmen patří mezi důležité vlastníky skupiny Škoda...
Jiří Diviš. Podobně jako Marek Čmejla byl aktivní ve společnosti Appian. I on...

Diviše a Čmejlu v dozorčích radách nahradil právník Ján Gajdoš a provozovatelka jezdeckého klubu Petra Humlová, dříve Čmejlová. Škoda Transportation nechtěla personální výměnu komentovat.

Obměnu v dozorčích radách firma odmítla komentovat. „Vzhledem k mimořádně citlivému a složitému vyjednávání s čínskou CRRC nemáme nyní příliš prostor ani zájem komentovat věci, které se týkají běžného provozu,“ řekla serveru HlídacíPes mluvčí skupiny Lubomíra Černá.

Škoda Transportation současně získala nového minoritního akcionáře. Od loňského května drží 0,25procentní podíl mateřského Ceilu kyperská společnost Bayform Limited, kterou řídí technický ředitel strojírny a člen představenstva Zdeněk Sváta. Zařadil se tak po bok dalších pěti manažerů, kteří mají ve firmě minoritní podíl.

Klíčovými vlastníky jsou kromě Čmejly s Divišem ještě Tomáš Krsek a Michal Korecký.

JAK SE PRIVATIZOVALA PLZEŇSKÁ ŠKODA

  • V roce 2002 začala Česká konsolidační agentura připravovat prodej zadlužené společnosti Škoda Holding, v jejímž čele tehdy stál Martin Roman.
  • V roce 2003 prodal stát 49% podíl v holdingu skupině Appian za 350 milionů korun. Ve stejném roce Appian koupil zbylých 51 % společnosti od Škoda a.s. v konkursu.
  • Appian se sídlem v Nizozemsku s nejasnou vlastnickou strukturou zvenku vyhlížela jako zahraniční investor, nicméně se později ukázalo, že za ní stojí čeští manažeři z Mostecké uhelné společnosti.
  • Manažeři si na Škodu půjčili od MUS. Za akcie Škody zaplatil Appian 800 milionů. Z peněz Škody pak půjčku dolům během jednoho roku vrátili.
  • Appian zahájil ve společnosti restrukturalizaci s cílem zaměřit se pouze na dva hlavní výrobní obory – klasickou energetiku a dopravní strojírenství.
  • V roce 2004 prodala společnost Appian firmy Škoda JS (bývalé Jaderné strojírenství), Škoda Kovárny a Škoda Hutě ruské strojírenské skupině OMZ.
  • V roce 2009 pak došlo k odprodeji Škody Power korejskému Doosanu za 11,5 miliardy korun.
  • Appian si tak ponechal jen dopravní divizi Škoda Transportaion, která se zabývá vývojem nových lokomotiv, a firmu Škoda Investments, která se zabývala správou firemních nemovitostí.
  • V září 2010 oznámili manažeři Tomáš Krsek, Michal Korecký (oba manažeři Škody Holding), Marek Čmejla a Jiří Diviš (oba manažeři Appianu), že kupují Škodu Transportation od skupiny Appian.
  • V obchodním rejstříku však byla uvedena jako vlastník kyperská společnost SKODA INDUSTRY (EUROPE) se sídlem na Kypru, která se později v roce 2013 přejmenovala na CEIL.
  • Na dividendách mezi lety 2010 až 2013 pak Škoda Transportation podle serveru Hlidacipes.org vyplatila svým vlastníkům přes 16 miliard korun.
  • Firma v listopadu 2015 vyhrála spor s Českými drahami u Rozhodčího soudu. Komplikovaný spor se týkal pozdního dodání 20 lokomotiv.
  • ČD musely plzeňské strojírně vyplatit 1,2 miliardy korun, mimo jiné jako doplatek kupní ceny. Státní dopravce se nyní u „klasického“ soudu domáhá zrušení arbitrážního verdiktu.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.