Není to přehnané tvrzení. Už z dřívějších informací bylo zřejmé, že Škoda je pro China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) důležitou vstupenkou na evropský trh, protože má technické know-how i potřebná úřední povolení.
České vlaky do rukou čínského obra. Prodej Škody Transportation je na spadnutí |
Nyní význam chystaného obchodu – jehož hodnota se pohybuje kolem třiceti miliard korun – podtrhli samotní Číňané. Konkrétně anglicky psaný list China Daily. Minulý týden podrobně popsal expanzivní strategii CRRC, jako jednu z velkých událostí tamní byznysové scény.
Největší výrobce kolejové techniky na světě plánuje letos uzavřít dvě velké zahraniční akvizice, z nichž China Daily zmiňuje právě nákup Škody Transportation. Vyjednávání už podle dřívějších informací serveru Lidovky.cz dospěla do finální fáze. Zdá se, že obchod bude uzavřen už v červnu nebo červenci u příležitosti česko-čínského investičního fóra na Pražském hradě.
Deník zdůrazňuje význam kroku pro „zvýšení podílu na evropském železničním trhu“. Vliv CRRC na Starém kontinentu je zatím mizivý. Vlaky firma dodala například do Makedonie, objednávku má ze Srbska. Dalším zákazníkem je český dopravce Leo Express, který by od CRRC měl příští rok převzít tři nové jednotky.
Problémem světové jedničky jsou odlišné předpisy a požadavky pro Evropu. Nestačí jen vlaky dopravit k zákazníkovi, musí vždy odpovídat místním regulím. Zároveň je pro CRRC nutností získat odpovídající výrobní kapacity. Velké ryby jako francouzský Alstom nebo německý Siemens Číňané nejspíš neuloví, proto cílí na středně velkého výrobce. Síla Škody spočívá v tom, že její dceřiné firmy nabízí širokou škálu výrobků. Od elektrických motorů, přes vagony, trolejbusy, tramvaje, lokomotivy až po celé vlaky typu InterPanter.
Těsně před prodejem: Plzeňská Škoda odvolala z dozorčí rady kontroverzní muže |
„Pokud dojde k uzavření obchodu, bude to poprvé, co tato čínská skupina převezme takto komplexního výrobce dopravních produktů,“ hodnotí China Daily. Rozhodně však nejde o obchod uzavřený za pár dnů. Rozhovory, prověřování finanční kondice i dějové zvraty se odehrávají už od loňského podzimu, kdy probleskly první zprávy o této výjimečné akvizici.
„Strategie našeho rozvoje se posunula od pouhého posílání vlaků do zahraničí k budování globální sítě, která nám umožní soupeřit se zavedenými zahraničními konkurenty,“ říká prezident CRRC Si Kuo-chua.
Do roku 2020 plánuje čínský gigant posílit podíl na světovém trhu ze současných deseti na patnáct procent a získat objednávky ze zahraničních trhů za zhruba patnáct miliard dolarů.
Pomoci mu k tomu má zřízení jedenácti regionálních poboček: v Evropě, Severní Americe, Rusku nebo Střední Asii. I v tomto případě se jedná o cíl do roku 2020. Loni CRRC založila první z významných filiálek, v americkém státě Massachusetts a rozjela projekty v USA, Kanadě nebo Mexiku.
Zádrhelů v prodeji plzeňské skupiny – která má čtrnáct dceřiných firem a dává práci zhruba pěti tisícům lidem – se dosud objevilo hned několik. Mělo jít například o údajné neshody mezi vlastníky, zda výdělečnou firmu prodat, či nikoliv.
Nejznámější výrobky Škody Transportation:
Hovořilo se také o tom, že Číňané žádali oficiální úřední záruku, že privatizace Škody Holding z roku 2003, z níž Škoda Transportation po několika dalších letech vzešla jako jedna z nástupnických firem, proběhla v mezích zákona.
Důvod pro tento požadavek byl zřejmý – privatizace uskutečněná před čtrnácti lety dodnes vzbuzuje velké pochybnosti.
Tehdy skupinu získala skupina Appian (z ní vzešla i část současných akcionářů Škody Transportation - pozn. red.) za zhruba 800 milionů korun. Základní otázkou je, zda to za uvadající strojírenské impérium (následně rozprodané po jednotlivých technologických firmách) nebylo málo. Policie prověřování této věci odložila.
JAK SE PRIVATIZOVALA PLZEŇSKÁ ŠKODA
|