Lidovky.cz

Šmoulová zmrzlina? Už ji nebarví nebezpečná chemie, modrá je díky řase

Ekonomika

  17:00
PRAHA - Bleděmodrá zmrzlina patří mezi dětmi k nejoblíbenějším. Svou barvu již většinou nezískává za použití syntetických barviv, jak tomu bývalo dříve, ale díky japonské superpotravině.

Populární šmoulová zmrzlina. foto:  Petr Topič, MAFRA

V parném odpoledni stojí mladá rodina u stánku se zmrzlinou. Zatímco dospělí si objednají kopeček ovocné příchuti, děti ukážou prstem na vaničku s bleděmodrou náplní. Láká je právě barva, kterou pochoutce s etiketou „šmoulová“ často dodávají umělé látky.

Tu s názvem brilantní modř mohou zákazníci nalézt na webu pod označením E133. Podle sdružení spotřebitelů dTest jde o nebezpečnou přísadu. Vyrábí se průmyslovou syntézou a je spojována s alergiemi a astmatem. V Evropské unii je její použití povoleno jen v omezeném množství.

Vrátíme Myšákovi duch první republiky. Slavnou cukrárnu oživí restauratér Karpíšek

Pod kódem E132 se zase skrývá indigotin. Ten je podle serveru Akčníceny.cz nevhodný pro děti a způsobuje alergie. V Česku ani v EU ale zakázán není. K vedlejším účinkům patří zvracení, vyšší krevní tlak nebo vyrážky.

Dnes však někteří zmrzlináři nahrazují syntetická barviva výtažkem z mořské řasy spirulina. „Nezpůsobuje alergie ani hyperaktivitu,“ řekl LN František Culek z firmy Bohemilk, která vyrábí Českou zmrzlinu z Opočna.

Spirulina (ilustrační foto)

Spirulina je díky obsahu řady vitaminů označována za superpotravinu. „Dříve se používala syntetická azobarviva, která snižovala pozornost, protože nebyly dostupné jiné látky, jež by zaručily stále barevný odstín,“ doplňuje Dalena Martiníková z firmy Bidfood, která vyrábí zmrzliny Prima. „Spirulina je objevem posledních několika let a vydrží i po expirační době 18 měsíců.“

Brilantní modř už nepoužívá ani síť cukráren Ovocný Světozor, jak LN potvrdila jeho technoložka Jana Kořínková.

U všech prodejců má zmrzlina stejně bleděmodrý odstín, chuť se ale liší. Zatímco v Ovocném Světozoru má takzvaná šmoulová příchuť cukrové vaty, u Fruitisima chutná po karamelu, Česká zmrzlina z Opočna její příchutě mění – dříve vystřídali citrusové plody, aktuálně má jejich šmoulí pokušení příchuť malin.

Podle Martiníkové se tato zmrzlina objevila na českém trhu během 90. let po uvedení animovaného seriálu s modrými skřítky v televizi. Jejich autorem je belgický kreslíř Pierre Culliford alias Peyo. V roce 1959 se postavičky s bílou čepicí objevily ve vlastním komiksovém příběhu. Seriál ale vznikl až roku 1981 a následně bylo odvysíláno přes 400 půlhodinových dílů.

Nahradí modrou černá?

Modrou zmrzlinu si se šmouly spojují stejně jako Češi také Italové (Puffo) nebo Francouzi (Schtroumpf). V anglofonních zemích zase tento dezert nese název Blue Moon (modrý měsíc), v Německu Engelblau (modrý anděl).

S její popularitou to však v roce 2017, kdy už modré seriálové postavičky nahradili jiní dětští hrdinové, není příliš optimistické. „Šmoulovou máme v nabídce od roku 2012, kdy udělala jako novinka svůj nejlepší prodejní výsledek. V rámci oblíbenosti se pohybuje na pomyslném chvostu pořadí,“ doplňuje Culek. „Těší se na ni především děti, dospělí si ji nechají s klidným srdcem ujít.“

V průměru sní česká domácnost 7 litrů zmrzliny.

O stažení modré zmrzliny již několikrát přemýšleli zmrzlináři Ovocného Světozoru. Kvůli dětským zákazníkům se ale každoročně v nabídce objeví.

Zato František Buchal, kterého loni Asociace kuchařů a cukrářů vyhlásila cukrářem roku, už šmoulovou nenabízí. „Před pár lety jsme ji měli. Nechutnala mi,“ řekl LN.

Dnes svou barevností vedle bleděmodré šmoulové šokuje černá zmrzlina, která temný odstín získává z popela kokosových skořápek. Poprvé ji namíchali losangeleští zmrzlináři, od nichž se zájem šíří přes instagramové účty do celého světa. Britský server listu The Sun nedávno psal o gothic zmrzlině s příchutí kokosu, již si lze nechat ozdobit slzami jednorožce, tedy barevným cukrovým posypem.

Čeští zákazníci jsou ale dlouhodobě věrni tradičním příchutím. Podle výzkumu trhu GfK vedou kopečky vanilkové a čokoládové. Prvenství mezi tuzemskými nanukovými zmrzlinami patří tvarohovému míšovi. Od května 2015 do května 2016 utratili čeští zákazníci za ledové osvěžení téměř tři miliardy korun.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.