Lidovky.cz

Uber povolí dávat spropitné i Čechům. Uklidní to naštvané řidiče?

Ekonomika

  17:00
PRAHA - Svět se baví uvažováním nad tím, jak se po odchodu otce dopravní aplikace Uber z vedení tato firma změní. První jsou na řadě nespokojení řidiči.

Ilustrační foto. foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Zlý muž internetového byznysu Travis Kalanick se vzdal kormidla teprve nedávno a nejhodnotnější startup světa už mění kurz. Uber oproti své dosavadní filozofii, která spropitné za svezení striktně odmítala, dá uživatelům možnost odměnit i samotného řidiče.

Podle současné praxe zákazník po dojezdu do cíle jen odklikne počet hvězdiček podle toho, jak byl s jízdou spokojen, a z jeho platební karty se strhne vypočtená částka. V Česku jde z této sumy čtvrtina do kapsy Uberu a zbytek řidičovi. Kvůli tlaku na snižování koncové ceny za kilometr jízdy si však americká firma naštvala řidiče po celém světě, české nevyjímaje.

Uber může opět jezdit v Brně, i když nemá taxametr. Soud zrušil zákaz

Spropitné od cestujících by teď mělo šoféry zase naklonit na její stranu. Výsady zatím užívají jen řidiči Uberu v americkém Houstonu, Minneapolisu a Seattlu, do konce července se však má rozšířit po celých Spojených státech. Uber, který působí ve více než šesti stovkách měst po světě, však bude s tímto přístupem muset pokračovat i za oceánem.

„Termín není pro český trh ještě určený, nicméně očekáváme, že se možnost spropitného zavede do konce tohoto roku,“ řekla LN mluvčí českého Uberu Miroslava Jozová.

Tlak na koncové ceny

Spropitné je součástí širší iniciativy s názvem 180 dní změn pro řidiče, která má za úkol zlepšit zkušenost šoférů s touto službou. Jako první se dostalo na představení spropitného, následovat má například proplacení času stráveného čekáním na zákazníka nebo zkrácení doby, během které mohou lidé zrušit objednanou jízdu.

Cestující si bude moci vybrat ze tří nabízených možností spropitného, jako poslední bude libovolná částka, nanejvýš však dvojnásobek jízdného. Udělit „dýško“ pak bude možné až do další jízdy, stejně jako je to v případě řidičova hodnocení.

Spoluzakladatel alternativní taxislužby Uber Travis Kalanick.

„Ze spropitného se nebude platit provize společnosti, bude se danit klasicky daní z příjmu,“ uvedla Jozová.

V Česku si Uber řidiče nejvíce naštval na konci loňského léta, když podruhé během roku snížil jízdné v nejlevnější službě UberPop. Ta umožňuje stát se taxikářem i řidičům amatérům, kteří nemají profesní licence, a je tak logicky nejpopulárnější mezi šoféry i cestujícími.

„Při ceně 9,90 koruny za kilometr, pětadvacetiprocentních odvodech a 21 procentech DPH jezdíme pod náklady,“ stěžoval si tehdy jeden z řidičů.

Nemálo jich odešlo a stávalo se, že sehnat volný vůz byl problém. Situace se vyhrotila, když v Praze vznikla zhruba stočlenná skupinka „odborářů“, která po firmě žádala návrat starých ceníků a další zlepšení pracovních podmínek.

Stamilionové spropitné

V domovských Spojených státech čelil Uber tlakům ještě větším. V některých severoamerických městech došly spory až před soud, někde byl dokonce řidičům přiřknut status zaměstnance nebo měli možnost založit odbory.

Na mušce se ocitla služba především v New Yorku, kde je klasifikována jako taxi, a tudíž ji reguluje příslušná tamní komise.

Uber spustil rozsáhlé šetření kvůli sexuálnímu obtěžování. Vyhodil desítky lidí

Zdali spropitné uchlácholí nespokojené řidiče, se teprve uvidí. Pražští šoféři Uberu oslovení LN tuto možnost vítají. Peníze navíc by totiž v budoucnu mohly být opravdu znát, jak ukazuje případ aplikace Lyft, hlavního konkurenta Uberu v USA.

Lyft dává řidičům možnost vybírat spropitné už od začátků v roce 2012. Za necelé čtyři roky si tím řidiči přišli na 100 milionů dolarů. V polovině letošního roku už se firma pochlubila, že celkem „dýška“ dosáhla čtvrt miliardy, přičemž 50 milionů dolarů se podařilo vybrat jen během jara, kdy začala krize Uberu.

Od té doby Uber opustily dvě desítky zaměstnanců, včetně nejvýše postavených manažerů. Důvodem byla obvinění ze sexuálního harašení, šikany a dalšího špatného přístupu k zaměstnancům a řidičům.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.