Lidovky.cz

Vymazání křížů? Co když je Lidl Bůh, který zkouší víru křesťanů, glosuje expert

Ekonomika

  6:09aktualizováno  8:24
PRAHA - Kreativní stratég a designér Adam Hrubý se zabývá identitou značek. V rozhovoru pro Lidovky.cz okomentoval „aféru“ odstranění křížů z kostelů na produktech v Lidlu v rámci reklamního Řeckého týdne. Krok Lidlu zkritizovali ministr zemědělství Marian Jurečka nebo kardinál Dominik Duka.

Detail na jeden z produktů řetězce Lidl. foto: Lidl

Recesista v hábitu na protest v Lidlu ‚křížkoval‘ zboží. Vedoucí zavolala strážníky

„V celé debatě o tradičních hodnotách se zapomíná na tradiční hodnoty tvůrčího světa západní reklamy,“ řekl Adam Hrubý a dodává: „Všechna naše podobenství jsou sice uměle vytvořená, ale na rozdíl od ostatních to nijak neskrýváme. Takhle se přece nikdo nesměje, když se holí. Takhle se žádná opravdová mlékárna nejmenuje. Tohle není řecký kostel. Nezapomeňte, že tohle není skutečnost.“

Lidovky.cz: Lze jednání Lidlu označit z pohledu marketingového řemesla jako přešlap, náhodné nedopatření?
Nedá. Z marketingového pohledu jde o budování pozice na trhu a to ukáže až čas. Marketingový přešlap by to byl ve chvíli, kdyby takové jednání vedlo k oslabení pozice na trhu, odklonění od strategie značky, ztrátě důvěry a zisku. Úspěšné společnosti takové parametry dlouhodobě sledují a vyhodnocují. Jenže my teď takové dopady nevidíme a proto je nemůžeme hodnotit.

Favorit 30 let

Lidovky.cz: Je výhodné, nebo nevýhodné distribuovat do více zemí ten samý design produktu, bez ohledu na místní kultury a nálady?
Správa globálního portfolia produktů musí být efektivní, ale zároveň kulturně citlivá. Úkolem strategie značky je rozhodnout, jestli bude invazivní a do dané kultury přinese kulturu vlastní, nebo bude adaptivní a bude se tvářit jako kultura místní. Křesťané to mimochodem mnoho let zkoušeli právě prvním způsobem. Co když je Lidl ve skutečnosti Bůh, který skrze obaly jogurtů zkouší sílu jejich víry?

Lidovky.cz: Jak je možné, že zdaleka největší odezvu mají obaly „bez kříže“ u nás, kde křesťanská základna není tak silná?
Žijeme v úžasné době, kde je důležitější pravost křížů než pravost sýrů. Ptát se, proč Čechům něco vadí, je jako ptát se, proč Francouzům chutná víno.

Pomazánka
Masové kuličky

Lidovky.cz: Rozruch, kritika církevních představitelů a politiků může Lidlu prospět nebo uškodit?
Rozruch je divoká energie, se kterou umí dobrý taktik pracovat. Vzrušení lidé jednají zkraktovitěji a dají se jednodušeji přesvědčit k činům.

V klidném stavu lidé velmi neradi riskují, šetří síly, nedělají neuvážené věci a přirozeně se vyhýbají změně. Abyste lidi přiměl něco dělat: volit, nakupovat, bojovat, musíte jim dodat extra energii. Vzrušení můžete buď sám stvořit, nebo můžete využít vzrušení už existujícího a využít jej pro své účely. Jakmile přemostíte racionální uvažování, máte v rukou tlačítka na ovládání lidí. Zkratky lidského myšlení jsou dobře známé a v marketingu využívané.

Adam Hrubý

Živí se jako kreativec a strategický konzultant značek, specializuje se především na design identit. Vystudoval informatiku na Masarykově Univerzitě v Brně, aktuálně je na volné noze. Pracoval pro luxusní značky, technologické firmy, futuristické startupy, univerzity, neziskové organizace, satirická hnutí a turistická centra. Je tvůrcem kampaně za prevenci rakoviny Měsíc raka. Jako expert na komunikaci často zaujímá k marketingu kritický přístup. Vloni vyhrál cenu Osobnost digitálního marketingu.

Když se vzruší společnost, často to vypadá jako spontánní jev, jehož hybnost je nezvladatelná a nepředvídatelná. S dostatkem kompetencí však můžete události točit tam, kam potřebujete. Případně se sentiment využít ke svým účelům, vyžaduje to však jistý um.

Lidovky.cz: Kladete důraz na odlišení se, „vystoupení z davu“, naopak Lidl na kritiku zareagoval slovy „chceme si udržet náboženskou neutralitu“, jde o výhodnou, nebo spíše důmyslnou strategii?
Úspěšná strategie produkuje výrazná jednání a jevy, na které máte potřebu si „dělat názor“ nebo ho nedejbože vyjadřovat. Tak vytvoříte téma a zaplníte prostor veřejné debaty.

Na vzniklé téma se ale názory pokaždé liší. Proč by měl Lidl potřebu dělit společnost? Neřekne si část zákazníků, že Lidl haní křesťanské tradice a přestanou v něm nakupovat?

Spousta značek je kontroverzních záměrně: za cenu ztráty přízně jedné skupiny o mnoho více posilují loajalitu druhé. Jestli je to pro Lidl tato poziční strategie výhodná nebo ne opravdu nevím, já tam kupuji nakládané okurky Freshona a klobásy Pikok, a pokaždé mě to rozesměje.

Kreativní stratég a designér Adam Hrubý se zabývá identitou značek.

Lidovky.cz: Lze Lidl za svoji strategii dnes v „nábožensky křehké atmosféře“ vlastně kritizovat?
Lidl, stejně jako jakékoli jiné výrobce a distributory produktů, bychom měli kritizovat v každé době stejně, jako bychom měli kritizovat média za vytváření obrazu nábožensky křehké atmosféry.

Lidovky.cz: Proč bychom měli jakékoli jiné výrobce a distributory kritizovat v každé době?
Lidl stejně jako Lidové noviny významně utvářejí naši kulturu a ovlivňují naše životy. Pokud k nim nebudeme kritičtí, staneme se pouze mlčícími spotřebiteli.

Lidl předá reakce českých zákazníků centrále v Německu

V souvislosti s reakcemi na reklamní materiály a obaly výrobků prodávaných v prodejnách Lidl v rámci tematické akce Řecký týden tým Lidl Česká republika oficiálně prohlásil, že tým v Česku se na tvorbě designu nepodílel, byly vytvořeny mezinárodním reklamním týmem a jsou jednotné pro všechny země, ve kterých obchodní řetězec působí.

„Všechny zákazníky tímto ujišťujeme, že všechny jejich reakce a komentáře bereme velmi vážně. Zastáváme názor, že i v globalizovaném světě je potřeba, aby mezinárodní společnosti vnímaly kulturní, náboženské i jiné aspekty jednotlivých zemí a vážily si jich,“ napsal Lidl Česká republika ve svém oficiálním vyjádření. „Veškeré reakce zákazníků i veřejně činných osob proto předáme mezinárodní centrále v Německu a zasadíme se o to, aby tato kritika byla při tvorbě reklamních materiálů a obalů zohledněna,“ dodal.

"Je nám velice líto, že aktuální design (obalu) vyvolal nespokojenost. Není za tím žádný špatný úmysl," uvedla podle agentury DPA Isabela Lehmannová z německého vedení firmy.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.