Lidovky.cz

Obří firmy dusí debatu o klimatu a ovlivňují politiky. Nejvíce bratři Kochové

Ekonomika

  16:00
PRAHA - Nejvlivnější světovou korporací v diskusi ohledně změn klimatu je podle nové britské studie konglomerát patřící americkým miliardářům Kochovým. Největší světové korporace mají dnes obří vliv na formování politiky týkající se změn klimatu. Problémem je, že ačkoliv většina firem dnes zveřejňuje, jaké dopady má jejich podnikání na životní prostředí, tak v případě lobbingu je situace spíše nepřehledná.

Většina velkých korporací nemá na rozvíjení debaty o klimatu zájem. foto: Lidové noviny

Postoj k otázce životního prostředí a následně vynaložené peníze například na podporu těch správných zákonodárců, je možná mnohem důležitější, než kolik oxidu uhličitého v současnosti vypouštíme do ovzduší.

Na problém poukazuje nová studie britského think tanku Influence Map, který se otázce klimatu dlouhodobě věnuje.

VIDEO: Oteplování zrychluje. Překoná Země hranici 2 stupňů, ze které není cesty zpět?

Ta ukázala, že 35 z 50 nejvlivnějších společností usiluje o to, snahy o zlepšení klimatu hlavně zablokovat. „Naše data ukázala, že debatu ohledně klimatu ovládá malá skupina obřích světových korporací,“ prohlásil šéf think tanku Dylan Tanner. Nepříliš překvapivě jsou proti především společnosti podnikající v oblasti energetiky a fosilních paliv.

Ovlivňují politiky

Na kampaně, PR, lobbing či jimi sponzorované studie vynakládají tyto firmy stovky milionů dolarů. Tím, kdo má největší vliv a zároveň je hlasitým odpůrcem změn směrem ke zlepšení situace, je podle studie společnost Koch Industries.

Tu z nemalé části vlastní štědří sponzoři americké republikánské strany Charles a David Kochovi.

Společnost, která patří mezi jednoho z největších znečišťovatelů ovzduší v USA, vynaložila podle webu Opensecrets.com na podporu zákonodárců a lobbing od začátku 90. let více než 140 milionů dolarů.

Oblast podnikání gigantu zahrnuje například těžbu, zpracování a distribuci ropy, zpracování chemikálií, energií, minerálů nebo hnojiv. Podle think tanku Influence Map je Koch Industries pravděpodobně nejsilnějším kritikem Pařížské dohody. Ta má po roce 2020 omezit emise uhličitého. Není bez zajímavosti, že Donald Trump letos počátkem června oznámil, že USA od Pařížské dohody odstupují.

Zkrotit lobbisty

Další společností, která se vůči boji se změnami klimatu staví odmítavě a zároveň má obří vliv, je ropný gigant ExxonMobil. Její bývalý šéf Rex Tillerson je přitom dnes v Trumpově administrativě ministrem zahraničních věcí. Ani dnešní vedení firmy není vůči diskutované problematice příliš vstřícné.

Když akcionáři ExxonMobilu letos schválili na valné hromadě většinově nezávazný návrh, aby firma zveřejnila, jaká rizika jí klimatická oblast – včetně dopadů Pařížské dohody či vývoj v energetice a dopravě – přináší, postavilo se vedení proti.

Klimatické změny vedly v Indii k bezmála 60 tisícům sebevražd

Část světových firem chce situaci zlepšit. Pozitivní lobbing v podobě menšího znečišťování či větší podpory obnovitelných zdrojů prosazuje podle studie 15 firem. V jejich čele jsou přitom společnosti, jako je energetický gigant EDF, nábytkářská společnost IKEA či výrobce spotřební elektroniky Apple.

„Studie rovněž ukazuje, že skupina mocných firem z oblasti technologií, spotřebního zboží či sektoru veřejných služeb stále více tlačí na přijetí Pařížské dohody,“ říká Tanner.

V některých oblastech se postoje firem dost rozcházejí. To se týká například automobilového průmyslu. Zatímco například značky jako Ford, GM či německé BMW příliš nepodporují snahy situaci zlepšit, u japonského Nissanu je to naopak.

Studie si klade za cíl změnit způsob „měření“ dopadu chování firem na životní prostředí, které se dnes hodnotí primárně na základě množství vypuštěných skleníkových plynů.

„Lobbování by mělo být pod stejnou kontrolou, jako je jakákoli jiná podnikatelská činnost,“ uvedla pro německou stanici Deutsche Welle Alice Gartonová z právní kanceláře ClientEarth.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.