Lidovky.cz

Konec skryté reklamy. Příspěvky youtuberů by se měly regulovat, míní experti

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Skrytá propagace výrobků na síti vadí americkým úřadům. K její regulaci se přiklánějí i čeští odborníci.

Služba na sdílení fotografií Instagram foto: Reprofoto

„Sluchátka mám z Vemzu a velmi mi zpříjemňují let,“ píše na Instagramu zpěvačka, tanečnice a youtuberka Anna Šulcová. Produkt na fotografii osmnáctiletá dívka, která patří k nejvlivnějším Čechům, doporučuje svým fanouškům, příspěvek ale neupozorňuje, že jde o reklamu.

Podobné chování na sociálních sítích by mělo skončit. Proti neetické komunikaci takzvaných influencerů, tedy osob, které mají na sociálních sítích vliv, vystoupil minulý týden vládní americký úřad Federal Trade Comission (FTC). Podle tuzemských marketingových expertů by se měla přísná pravidla reklamy týkat i nejsledovanějších osob na českém internetu.

„Spotřebitelé potřebují vědět, že jsou influenceři placeni či mají nějaké materiální propojení se značkami, které uvádějí ve svých příspěvcích,“ řekla předsedkyně FTC Maureen Ohlhausenová.

Americká komise oslovila oficiálním dopisem nejen youtubery nebo instagramery, ale i celebrity, které jsou placeny firmami za propagaci produktů. Poštu od FTC tak dostala nejsledovanější blogerka světa Chiara Ferragniová, autorka blogu The Blonde Salad, ale i modelka Naomi Campbellová nebo módní návrhářka Victoria Beckhamová.

„Ambasador“ není vysvětlení

Obsahem dopisu jsou rady, jak přistupovat k propagaci finančně nebo produktově podpořených příspěvků. Označení reklamy by se podle FTC mělo nacházet hned na začátku příspěvku. Takzvané hashtagy jako #partner nebo #ambassador jsou podle komise pro uživatele matoucí.

„Akce FTC proti influencerům by měla být zprávou, že takové propojení musí být jasně zveřejněno, aby spotřebitelé mohli učinit informované nákupní rozhodnutí,“ doplnila Ohlhausenová.

Zmíněná blogerka Ferragniová už například při nedávné placené spolupráci se šperky Swarovski nebo kosmetickým výrobcem Pantone doplnila označení #ad (reklama)

Ve světě sociálních sítí jde ale spíš o výjimku. Placená reklama se na sociálních sítích objevuje běžně a je standardně na první pohled označena jako „sponzorovaný“ příspěvek. Firmy si ale oblíbily spolupráci s nejsledovanějšími uživateli, kteří dokážou spotřebitele ovlivnit osobními doporučeními.

„Přišla mi nová vůně od DKNY,“ píše známá influencerka Shopaholic Nicol na svém Instagramu. Fotografie, nebo také neoznačený promovaný příspěvek, se líbí více než 26 tisícům uživatelů.

Pravidla i pro české blogísky

Instagram již na jaře oznámil, že zavede dobrovolné tlačítko, kterým budou moci být označena skrytá reklamní sdělení. Redakce LN proto v květnu oslovila české výrobce a značky, které za sebou mají spolupráci s influencery. Dotázaní odpověděli, že změnu sice vítají, ale vyžadovat ji po svých lidech nebudou.

Například moderátor Leoš Mareš tak minulý týden zveřejnil fotku v teniskách a teplákové soupravě Adidas. Tereza Hodanová alias Teri Blitzen zase minulý měsíc publikovala snímek kancelářských výrobků z e-shopu Vemzu. 

Moderátor Mareš podle časopisu Forbes dokáže svými příspěvky zasáhnout více než 744 tisíc uživatelů, Hodanová 1,4 milionu. Jednotlivé firmy sice propagují, jestli ale za příspěvky dostali finanční odměnu nebo výrobky zdarma, už z příspěvků zjevné není.

Facebook odstranil účty nacionalistů z Virginie, podněcovaly k nenávisti

Zatímco americká FTC vydává pro influencery oficiální doporučení, čeští odborníci se shodují, že by na zdejší nejsledovanější uživatele sociálních sítí měla platit stejná pravidla jako pro tisk, televizní a rozhlasové vysílání.

„Přikláním se k názoru, aby byl spotřebitel jednoznačně informován. Aby se i tyto nástroje marketingové komunikace řídily standardní regulací,“ řekl LN Pavel Brabec, prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace.

„Takový požadavek je logický. Jestliže je placenou produktovou podporu v televizi třeba označovat jako product placement (PP) a v tisku jako inzerci nebo komerční prezentaci, dává to smysl,“ doplnil ho Marek Hlavica, předseda Asociace komunikačních agentur.

Uplatnění takových pravidel jako povinných se ale neobejde bez potíží. „Určitě nebude jednoduché už jen určit, kdo je influencerem, který si vydělává komercí, a kdo jen amatérským uživatelem některé z platforem,“ řekl LN Hlavica.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.