Lidovky.cz

Operátoři opět odmítli spotřebitele. Levný tarif nedostane ani skupina

Ekonomika

  17:33
PRAHA - Asociace provozovatelů mobilních sítí poradila lidem, aby se kvůli levnějším mobilním tarifům spojovali. Operátoři ale už potřetí takovou snahu ignorovali. Aktuálně se odmítli zúčastnit aukce sdružení Licit, kde levnější služby poptává téměř 80 tisíc spotřebitelů.

Telefonování. (Ilustrační foto.) foto: Shutterstock

Spotřebitelé v Česku stále volají a surfují po internetu z mobilu o desítky procent dráž než lidé s firemními tarify. Operátorská asociace těm, které i v mezinárodním měřítku extrémní cenové rozdíly trápí, na jaře poradila, že pokud chtějí levné tarify, mají se spojit. Od té doby ale kvůli nezájmu operátorů krachnul už třetí pokus desetitisíců nespokojených lidí, tentokráte sdružených pod hlavičkou Licit.

Je libo pět SIM karet? Operátoři rozdávají výhodné tarify, jejichž využití kritizují

„Znám spoustu lidí, kteří se spojí v rámci rodiny, dají dohromady deset až patnáct čísel. A já jsem přesvědčen, že tak vyjednají lepší ceny. Buď chceme mít nízké ceny a tak vyjednávejme, protože žijeme v konkurenci, nebo nechceme vyjednávat, ale pak se nesmíme zlobit, že ty ceny nejsou takové,” řekl na konci dubna ve vysílání Českého Rozhlasu Plus výkonný ředitel Asociace provozovatelů mobilních sítí Jiří Grund.

Reagoval tak na stížnosti veřejnosti, že zatímco běžný zákazník zaplatí za neomezené volání a 1,5 gigabajtu dat kolem 750 korun, lidé s firemními a neveřejnými tarify či jejich známí mají násobně více dat doslova za pár stovek. Licit proto sdružil necelých 80 tisíc lidí, aby si společně vyjednali podobné ceny, jako mají o několik řádů menší firmy. Do vypsané aukce se však nikdo z velké operátorské trojky nepřihlásil.

„Našim cílem není získávat nejlevnější ceny, jde nám samozřejmě i o kvalitu. Češi ale platí v rámci Evropy jedny z nejdražších mobilních tarifů. Aukcí jsme chtěli vyzvat operátory, aby ukázali, že mají pro všechny stejný metr a usilují o zákazníky v rámci volného konkurenčního boje. To se bohužel nepotvrdilo,“ okomentoval to Vítězslav Grygar, zakladatel nezávislé aukční síně eCentre, pod kterou Licit patří.

Mnoho důvodů, proč se nezúčastnit

eCentre, která v minulosti provedla několik úspěšných aukcí energií, neurčila maximální ceny ani obsah tarifů. Bylo tedy možné přihlásit se i s běžnými ceníkovými cenami. Reagovala tak na předchozí neúspěšné pokusy jiných sdružení vyjednat skupinovou slevu, které oficiálně pohořely právě na specifikaci poptávaných tarifů. Přesto je podle operátorů mnoho důvodů, proč se rozhodli o tyto zákazníky nebojovat.

Šéf ČTÚ: Operátoři by měli změnit přístup k lidem, věřím v ‚datové jaro‘

„Důvodů, proč se aukcí tohoto typu neúčastníme, je několik. Uzavřít a administrovat desetitisíce individuálních smluv je mnohem náročnější a nedochází tak k úspoře z rozsahu. Riskantní faktorem je i dobytnost případných pohledávek,“ shrnula mluvčí T-Mobile Martina Kemrová.

Vodafone podle mluvčí Markéty Kuklové zase vadilo, že by operátor musel uzavřít zprostředkovatelskou smlouvu a vyplatit Licitu provizi ve výši trojnásobku první platby. Podle Grygara z Licitu jde však o zcela standardní provizní podmínky, které používají všichni operátoři, jejichž „lovci hlav“ mají standardně u dvouletých smluv osminásobek.

Maďarští operátoři v číslech.
Porovnání ceníků v Česku, Rakousku a Polsku.

„Naším cílem je přinášet výhodné tarify všem spotřebitelům, nejen vybraným uměle vytvářeným skupinám. Kroky podobné této aukci situaci na telekomunikačním trhu pro spotřebitele rozhodně nezlepší - je potřeba, aby regulátor nastavil jasná pravidla, která tu zatím chybí,“ uvedla mluvčí O2 Lucie Pecháčková.

A obrátila i operátorská asociace. „Když se jakákoli firma nepřihlásí do aukce, je třeba se ptát, zdali pravidla a podmínky aukce lze považovat za oboustranně výhodné a motivující. Málo už se hovoří o rizicích. Faktem je, že telekomunikační trh v ČR je svázán množstvím regulace, kterou si vymýšlejí politici. Jestliže chceme změnu, je třeba začít dialog s cílem přehodnotit úroveň regulace,“ řekl LN Grund.

Třikrát jinak, ale pokaždé bez úspěchu

Není to přitom první takový případ. Na začátku léta neuspěla ani spotřebitelská organizace dTest, která dala v rámci kampaně „Chci výhodnější tarif“ dohromady dokonce přes 100 tisíc spotřebitelů, tedy potenciálních nových klientů. Operátoři to však odmítli z důvodu obavy z nezákonného nakládání s osobními údaji zákazníků ze strany dTestu, i když navržená smlouva mezi dTestem a mobilním operátorem žádnou povinnost operátora poskytovat dTestu osobní údaje a informace o klientech neobsahovala.

Šéf ČTÚ Novák: Úspěšní operátoři nepotřebují kličky

„V aukci nakonec zvítězil jeden z virtuálních operátorů, který však kvůli vysokým velkoobchodním cenám dat nebyl schopen nabídnout tarify s většími datovými objemy. Podařilo se ale vysoutěžit alespoň ceny hlasových tarifů, které jsou v porovnání s běžnou tržní cenou méně než poloviční. O přechod na některý z vysoutěžených tarifů požádalo téměř 12 tisíc spotřebitelů,“ uvedl vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.

Už před rokem se o podobnou akci pokoušel i zakladatel sdružení Telefonující.cz Svatopluk Bartík, který coby radní Brna-střed chtěl výhodnější tarify pro obyvatele městské části. Na brněnskou radnici však nepřišla ani jedna obálka se soutěžní nabídkou.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.