Lidovky.cz

Japonci falšovali data o kvalitě hliníku. Odebíral ho Boeing i automobilky

Ekonomika

  5:00
KOBE/PRAHA - Japonskem otřásá další korporátní skandál. Třetí největší ocelárna Kobe Steel přiznala, že falšovala data o kvalitě hliníku a mědi. Problémy s ověřováním kvality se mohou táhnout až deset let do minulosti. Mezi odběrateli jsou přitom automobilky a výrobci letadel či vlaků.

Manažeři Kobe Steel na tiskové konferenci foto: Reuters

Vedení Kobe Steel přiznalo, že za polední rok podnik zfalšoval data o 20 tisících tunách kovů, které dodal zhruba dvěma stovkám odběratelů.

Memorandum o těžbě lithia se rušit nebude. Stát se bude podílet na ziscích, tvrdí ČSSD

Problémy se týkají hlavně mědi a hliníku. Ve středu výrobce dále přiznal, že lhal i u dodávky železného prachu a v 70 případech manipuloval s daty výzkumné divize Kobelco Research Institute. Firma navíc naznačila, že se tyto problémy mohou táhnout až deset let do minulosti.

Mezi zákazníky Kobe přitom patří i velcí výrobci dopravních prostředků. Ti nyní zkoumají, zda zasažené části ohrožují bezpečnost jejich produktů.

Materiály od Kobe využívá například skupina Subaru, která dodává křídla pro Boeing. Ten nyní prověřuje svůj dodavatelský řetězec, ale zatím prý nenašel žádný důvod k obavám. Subaru navíc potvrdilo, že hliníkové části využívá i ve svých automobilech.

Konkurenční Mitsubishi Heavy Industries potvrdilo, že zasažené části využívá při stavbě nového japonského proudového letadla MRJ. Materiál se dále využíval i při stavbě rychlovlaků Šinkansen a vlaků dodaných do Velké Británie. Dalšími zákazníky jsou i automobilky jako Toyota, Mazda či Honda.

Kobe se hájí tím, že nemá žádné důkazy, že by zfalšovaní certifikace materiálu znamenalo jakékoliv bezpečnostní ohrožení.

Liglass Trading elektrárny v Kyrgyzstánu stavět nebude. Vláda odstoupila od smlouvy

„Problém jde ale mnohem hlouběji. Kobe Steel pravděpodobně poškodila svou kredibilitu v očích zákazníků i investorů,“ řekl listu Financial Times Atsuši Jamaguči, analytik banky SMBC.

Právě investory aféra vystrašila. Akcie Kobe ve středu propadly o pětinu, což je limit tokijské burzy. Za poslední dva dny cenné papíry propadly o 40 procent.

Skandál kolem Kobe Steel není prvním případem, kdy japonské korporace řeší problémy s ověřováním kvality. Nedávno automobilka Nissan oznámila svolávací akci 1,2 milionu vozů, které certifikovali neautorizovaní technici. Problémy má například i společnost Takata, která dodávala automobilkám vadné airbagy. Prodejci kvůli tomu museli svolávat miliony aut do servisu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.