Lidovky.cz

Ekonomika

Operátoři si málo konkurují a zvýhodňují firmy, zjistil antimonopolní úřad. Kartel však nehrozí

Mobilní telefon. foto: Shutterstock

PRAHA - Na trhu mobilních hlasových a datových služeb žádný z operátorů na českém trhu nezneužívá dominantního postavení, ani operátoři neuzavřeli zakázanou dohodu. Vyplývá to z letošního sektorového šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
  13:28

Úřad se sektorem zabýval, protože nabídky operátorů si byly velmi podobné a nabídky zahraničních operátorů v jejich zemích byly pro nefiremní zákazníky levnější. Diskutabilní je podle antimonopolního úřadu také transparentnost trhu. V tiskové zprávě to uvedl předseda úřadu Petr Rafaj.

Do Česka přišlo placení mobilem od Googlu. Nabídnou ho zatím čtyři banky

Antimonopolní úřad zkoumal období od poloviny roku 2012 do prvního čtvrtletí letošního roku. Zjistil, že existuje více relevantních trhů, které lze dále ještě dělit.

„Jsou sice oligopolní, tedy velmi málo konkurenční, ale riziko kolektivní dominance je pouze relativní. Poměrně významnou roli při sjednávání podmínek poskytování datových a hlasových služeb na maloobchodní úrovni hraje kupní a vyjednávací síla zákazníků. Je obrovský rozdíl mezi nabídkami pro jednotlivce a velké korporace či státní orgány. Fungování soutěže lze proto považovat za obecně lepší na trhu pro firemní zákazníky než pro zákazníky nefiremní,“ uvedl Rafaj.

Nehrozí podle něj ani riziko tacitní koluze, tedy taková forma kolektivní dominance, kdy operátoři neuzavírají formální či neformální dohodu o společném postupu, ale postupují společně shodně způsobem, který je nevýhodný pro jejich zákazníky.

Úřad tak v současné době a situaci nemá důvod k zahajování správního řízení ohledně porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže.

Český telekomunikační úřad jako sektorový regulátor provedl podle mluvčího Martina Drtiny již před sektorovým šetřením ÚOHS v rámci regulačních kroků tříkriteriální test trhu mobilních služeb.

„Tedy k regulaci ex ante přistoupil dávno předtím, než se takové doporučení objevilo v závěrech ÚOHS. Tento 3K test byl podroben veřejné konzultaci a nyní ČTÚ pracuje na vypořádání došlých připomínek,“ dodal Drtina. ČTÚ již dříve uvedl, že na základě výsledků testu by bylo možné trh v budoucnu regulovat.

„Nicméně by bylo možné zlepšit stav na trhu, který je výrazně nevýhodnější pro nefiremní zákazníky. Řešením je například zvýšení schopnosti efektivně replikovat nabídky síťových operátorů ze strany operátorů virtuálních, což však závisí na podmínkách velkoobchodního trhu. Trh poskytování služeb nefiremním zákazníkům zasluhuje hlubší zkoumání z hlediska možné regulace ex ante, ke které však Úřad není oprávněn,“ uvedl Rafaj.

ÚOHS se přesto sektorem hodlá nadále podrobně zabývat. Svá zjištění aktivně konzultuje s Českým telekomunikačním úřadem.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.