Škoda Transportation
|
Cenu transakce, kterou ještě musí schválit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, ani jedna strana neuvedla. Média považují koupi odhadovanou na deset miliard korun za jeden z největších obchodů roku.
„Skupina PPF oznamuje, že podepsala smlouvu o koupi 100 procent akcií společnosti Škoda Transportation včetně dalších aktiv souvisejících s činností Škoda Transportation; zejména ochranných známek Škoda a nemovitostí využívaných pro provoz společnosti. Součástí transakce je i závazek skupiny PPF poskytnout společnosti Škoda Transportation provozní úvěr za účelem financování nezbytných potřeb společnosti,“ uvedla Migdalová.
„Vstup silného finančního partnera v podobě skupiny PPF do společnosti Škoda Transportation přispěje k jejímu dalšímu rozvoji,“ dodala Černá.
O tom, že Kellnerova PPF kupuje plzeňskou skupinu dopravního strojírenství, informoval v pátek server iHNED.cz. Právě ten bez uvedení zdrojů napsal, že podle odhadů zaplatí PPF za plzeňskou Škodu přes deset miliard korun.
Tramvaje, příměstské elektrické vlaky, lokomotivy, soupravy metra, trolejbusy nebo elektrobusy
Skupina Škoda Transportation s více než 5300 zaměstnanci je největší firmou zabývající se dopravním strojírenstvím ve střední a východní Evropě. Vyrábí tramvaje, příměstské elektrické vlaky, lokomotivy, soupravy metra, trolejbusy nebo elektrobusy. Patří do ní plzeňské firmy Škoda Transportation, Škoda Electric a Movo, ostravská Škoda Vagonka, Pars Nova Šumperk a pražský výrobce výkonové elektroniky Poll. V Maďarsku je to podnik Ganz-Škoda, v Novosibirsku výrobce motorů Sibelektroprivod, v Německu Škoda Transportation Deutschland a předloni ovládla také finského výrobce kolejových vozidel TransTech.
Škodu Transportation má nakonec koupit Kellnerova PPF. Smlouva může být podepsaná už o víkendu |
Skupina PPF působí v bankovnictví a finančních službách, v oblasti telekomunikace, biotechnologie, pojišťovnictví, nemovitosti i zemědělství. PPF působí v Evropě, Rusku, Asii i Severní Americe. Skupina podle Migdalové vlastnila k polovině letošního roku aktiva dosahující téměř 35 miliard eur a celosvětově zaměstnávala 155 000 lidí, z toho v Česku téměř 9000 zaměstnanců. Do jejího portfolia patří mimo jiné Home Credit, Air Bank Cetin nebo O2.
Mezi zájemci o převzetí Škody Transportation byl skoro rok za favorita považován největší výrobce kolejových vozidel na světě, Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) z Číny. Poté do hry vstoupil konkurenční německý Siemens. Na začátku listopadu pak česká média také s odvoláním na nejmenované zdroje přišla s informací, že Škodu Transportation koupí Energetický a průmyslový holding (EPH) miliardáře Daniela Křetínského.
Analytici: Nový vlastník zvýší důvěryhodnost Škody
Skupina PPF akvizicí Škody Transportation podle analytiků vhodně rozšiřuje své portfolio aktiv. Přechod do rukou PPF také do jisté míry napomůže plzeňské společnosti v nabytí větší transparentnosti a důvěryhodnosti, protože majitel Škody, kyperská společnost CEIL, byl dlouhou dobu obestřen tajemstvím, uvedli analytici.
„Otázkou však je, jak na akvizici nahlíží vedení PPF. Jestli jako na obrátkové zboží, které brzy nabídne například v Číně, a nebo jako na strategickou dlouhodobou investici. Obávám se, že je reálnější spíše první varianta. To by pro Škodu znamenalo v následujících letech určitou existenční nejistotu,“ uvedl František Bostl z poradenské společnosti STARTEEPO.
Skupina PPF akvizicí Škody vhodně rozšiřuje své portfolio aktiv. Na mezinárodní scéně se stále znatelněji orientuje na dynamické asijské trhy, nejen na Čínu a Rusko, ale třeba též na Kazachstán, Indii, Vietnam nebo Filipíny, kde sílí také poptávka po kvalitnější infrastruktuře a kapacitách. Objemově významné investice do zkvalitnění městské hromadné dopravy a železnice, stejně jako významné investice do vlakových, tramvajových nebo trolejbusových kapacit, jsou podle hlavního ekonoma společnosti Cyrrus Lukáše Kovandy přitom v těchto zemích nemyslitelné bez posvěcení z nejvyšších politických míst.
„Skupina PPF tak může prohloubit své vztahy v této oblasti a díky tomu synergicky a účinněji rozvíjet své aktivity v tak rozdílných oblastech, jako je například finančnictví pro drobnou klientelu a právě strojírenství,“ dodal Kovanda.
Bostl by rád takovouto firmu viděl na pražské burze. „Jedná se totiž o tradiční českou značku se silnou pozici na světovém trhu. Pokud by PPF držela podnik jako strategické aktivum, mohla by do budoucna uvažovat o burze jako o možném posílení finanční situace podniku,“ řekl Bostl.
PPF
|