Aktuální nákupní čísla dokládají, že většina Čechů dostane od svých blízkých zejména tento typ dárků. Platí však zároveň i to, že čím jsou lidé starší, tím jim oblečení pod stromečkem udělá větší radost. Hodně ovšem záleží na správně zvoleném obsahu.
Na dárky pod stromek si raději nepůjčujte, radí exekutoři |
„Měkký dárek chápou Češi obecně jako oblečení, ale mají-li říct konkrétní druh, popíšou ho nejčastěji jako ponožky, případně svetr nebo spodní prádlo,“ říká Andrea Burgerová, mluvčí módního e-shopu Zoot. Co již zabalené dárky k letošním Vánocům nejspíše obsahují, odhaduje výzkum společnosti GfK. Podle něj obdaruje 66 procent Čechů své blízké kosmetikou a 59 procent pověstnými měkkými dárky.
„V kategorii oblečení dominují jako dárci ženy nad muži, a sice 70 versus 48 procent,“ popisuje Andrea Patočková, marketingová manažerka GfK. Online prodejce Zoot také uvádí, že každý Čech pod stromečkem najde průměrně sedm darů, alespoň jeden z nich tak pravděpodobně bude měkký.
Radost i rozpaky
Takzvaný „měkkouš“ vyvolává v lidech především nevábnou představu nevzhledného oblečení, které si poprvé a naposledy obléknou u stromečku. A to jen proto, aby dárci udělali radost. Pokud jde o konkrétní podobu tohoto dárku, průzkum Fashion Report společnosti Zoot říká toto: Češi si o Štědrém večeru rozhodně nechtějí rozbalit utěrky, což zdaleka neplatí jen u mužů.
Jen procento příslušníků tohoto pohlaví ocení plavky, bačkory nebo záclony. Pouze dvě procenta žen by měla radost z ponožek a ručníků. Překvapivě by také jen menšina Češek ocenila kalhoty a jen jedno procento z nich by mělo radost z košile.
Co si lidé naopak do šatníků přejí nejvíce? Ženy podle již zmíněného průzkumu chtějí kabát nebo bundu. Mužům by pak největší radost udělalo tričko. V jejich žebříčku oblíbenosti pak následuje bunda, sportovní mikina či elegantní svetr.
Bude to stejné jako loni
Pořídit oblečení jako vánoční dárek pro Čechy představuje nákup s největší chybovostí. Móda obecně totiž po svátcích patří k sortimentu, který nejčastěji vrací nebo vyměňují. Oblečení vrátí do obchodů přibližně 18 procent zákazníků, každý desátý pak přinese zpět nevhodnou obuv. Měkké dárky přináší ještě jeden úkaz: předstírání, že jsme nový kus prádla letos pod stromečkem skutečně nečekali, což patří k vánočním svátkům stejně jako bramborový salát nebo koledy.
Kuchařku jako dárek pod stromeček? Vybrali jsme 10 nejlepších |
„Každý druhý dospělý Čech dostává rok co rok to samé,“ glosuje Andrea Burgerová z řetězce Zoot. „Ženy se obvykle mohou spolehnout, že najdou pod stromečkem drogerii, ponožky, peníze, knihu a parfém. Muži zase hrají překvapené u ponožek, spodního prádla, kosmetiky, peněz a alkoholu,“ dodává Burgerová. Všechno špatně ale rozhodně není. Češi o Vánocích ve většině případů zklamaní nejsou, což dokazují data z průzkumu GfK.
„Až 72 procent lidí dostává pod stromeček většinou krásné dárky. Nicméně pro 20 procent lidí je to tak půl na půl. Dostávají jak pěkné dary, tak bohužel i ty, co se jim nelíbí,“ říká Andrea Patočková z GfK. Měkké dárky dostane téměř každý Praktické dary jsou stálicemi vánoční nadílky. Čechy nepotěší hlavně utěrky či ponožky, radost jim udělá třeba kabát