Lidovky.cz

Ekonomika

Pro pražské zákazníky je důležitá kvalita produktu, v Ostravě kladou důraz na personál, tvrdí průzkum

Proč se zákazníci vrací do svých oblíbených obchodů? Důvody se regionálně liší. foto: Shutterstock

PRAHA - Proč se zákazníci vracejí do stejného obchodu či restauace? Situace u třech největších měst České republiky se liší. V Praze je pro „štamgasty“ důležitý rozmanitý a kvalitní sortiment, v Brně zase ocení, když je provozovna blízko jejich domova. Pro ostravské zákazníky je důležitý vstřícný a kvalifikovaný personál.
  6:00

Podle názorů provozovatelů, kteří byli osloveni při průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a společnosti Makro, se k nim zákazníci vracejí hlavně kvůli kvalitním produktům a službám. V oblasti hotelnictví je toto kritérium nejdůležitější. V maloobchodních prodejnách je zase pro zákazníky důležitý rozmanitý sortiment a poloha v blízkosti bydliště.

Nepříjemných zákazníků je málo, akorát jsou více vidět, říká pokladní, která sdílí své příběhy

Priority zákazníků se regionálně liší. V Praze je podle oslovených podnikatelů pro 96 % lidí důležitá kvalita produktu a služby, následuje kvalifikovaný personál, působení v místě bydliště a rozmanitý sortiment. Naopak nejmenší důraz zákazníci kladou na věrnostní program a také na to, zda je obchod či restaurace jediným provozovatelem v okolí. Tyto dvě nejméně důležité položky jsou stejné i v Brně a Ostravě.

Kvalita je nejdůležitější pro Pražany, v Ostravě ji řeší nejméně

Na kvalitu produktů a služeb si podle průzkumu nejvíce potrpí Pražané, na druhém místě skončilo Brno, třetí příčku obsadila Ostrava. „Určitě to bude souviset s obecně vyšší náročností pražských zákazníků i s větším výběrem, který mají k dispozici,“ odůvodnil tento výsledek Jan Humhej z agentury Ipsos, která průzkum realizovala.

Průzkum sousedského nakupování.

Při pohledu na výsledky je zajímavostí, že v Brně zákazníkům až tak nezáleží na ceně a rozmanitosti sortimentu. Pouze 11 % dotázaných podnikatelů uvedlo, že je cena pro jejich zákazníky velice důležitá. Zato v Ostravě je podle průzkumu cena velmi důležitá pro 34 % lidí. Ve slezské metropoli je pro zákazníky stejně podstatný kvalifikovaný personál jako kvalita produktu a služby. Neméně významná je pro ostravské obyvatele otevírací doba, pro 61 % lidí je toto kritérium důležité. „Z tohoto pohledu se vychyluje hlavně Praha, kde si to můžeme vysvětlit větší fyzickou dostupností obchodů. Pražané mají více z čeho vybírat, je pro ně snazší najít něco otevřeného,“ dodal Humhej.

V polovině provozoven osloví zákazníka jménem

Svou roli v loajalitě zákazníků hraje také vztah, který k nim má provozovatel podniku. Podle průzkumu v polovině provozoven zná obsluha nebo majitel všechny či většinu zákazníků podle jména. Více než dvě třetiny pak uvedly, že u svých věrných zákazníků znají jejich preference. Ze sesbíraných dat vyplývá, že se v prioritách jednotlivých lidí orientují více maloobchodní prodejny než v restauracích, barech či hotelech.

Hlavním cílem výzkumu bylo zmapovat vztahy mezi provozovateli obchodů, restaurací, barů a ubytovacích zařízení a jejich zákazníky. Asociace malých a středních podniků ČR (AMSP ČR) společně s Makrem a agenturou Ipsos chtěli zjistit, jak provozovatelé znají své zákazníky, kolik u nich nakupuje pravidelně a proč se vrací.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.