Firma Segway začala vyrábět stejnojmenné dopravní prostředky v roce 2001. Segwaye od té doby změnily turistické prohlídky ve velkých městech, včetně Prahy. Dvoukolový dopravní prostředek se rázem objevil v historickém centru hlavního města a nejen zahraniční turisté se začali proplétat mezi chodci. Ze segwaye se během několika let stal „nepřítel“ Pražanů, což vedlo ke změně pravidel. Momentálně je v širším centru Prahy jízda na segwayi zakázaná.
Druhý dech
O 14 let později americká firma opět začala měnit dopravu nejen v USA, ale i v Evropě. Původní majitel společnosti Segway Roger Brown prodal v roce 2015 svůj podnik čínské firmě Ninebot za více než 75 milionů dolarů (zhruba 1,7 miliard korun). Ještě ve stejném roce začala společnost již pod čínským vedením s výrobou elektrických koloběžek.
Momentálně najdete koloběžky vyrobené firmou Ninebot ve více než 100 městech, od Ameriky přes Asii a Evropu. Společnost, která má více než tisíc zaměstnanců, má za letošní rok prodat přes milion koloběžek. Segwayů se přitom za období od roku 2002 až do současnosti prodalo 100 tisíc kusů.
„Kdybych měl stejnou vizi jako Bird nebo Lime (firmy provozující elektrické koloběžky - pozn. red.), tak by společnost Segway stála 10 miliard dolarů,“ řekl pro CNN předešlý majitel firmy Segway Roger Brown.
Když společnost vlastnil ještě Brown, tak se soustředil čistě na segwaye, které stály tisíce dolarů. Vždy se jednalo o dražší produkty. Elektrické koloběžky jsou mnohem levnější, v Česku momentálně koupíte koloběžku od Ninebotu zhruba za 15 tisíc korun. Cena klasických segwayů se přitom pohybuje okolo 80 tisíc.
Dalo by se říct, že často nenáviděné segwaye svým způsobem stojí i za nynější vlnou elektrických koloběžek. Vynálezce segwaye Dean Kamen ale nejspíše netušil, že svým způsobem položil základ k boomu elektrických koloběžek.