Lidovky.cz

Chcete levně máslo nebo vánočku? Po svátcích zákazníky přestávají zajímat a dá se čekat výprodej

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Vánočka patří k tradičnímu zboží, které nesmí chybět téměř v žádné české rodině v průběhu vánočních svátků. Stejně tak k adventnímu období patří i tuzemák či máslo, obojí využívané k cukroví. Kdy je Češi nakupují?

Vánočka (ilustrační foto) foto: Lidové noviny

Zákazníci v Česku mají o vánočku očividně největší zájem v listopadu. I přesto se ale prodej tohoto pečiva během roku zase až tak neliší. Zřejmě patří k oblíbeným produktům po celý rok a nemůžeme ji tak označit za sezónní zboží, jak by mohl někdo očekávat.

Při pohledu na graf od společnosti Yieldigo, která se stará o naceňování zboží největších supermarketů v Česku, je zřejmé, že se vánočka prodává nejméně po Štědrém dni a Velikonocích. Tento trend kopíruje v průběhu roku téměř naprosto stejně i prodej másla, jehož cena v posledních dvou letech zaznamenala poměrně velké skoky. Loni v listopadu se průměrná cena másla vyšplhala podle Českého statistického úřadu až na 60 korun za kus. I přesto se ale prodávalo téměř stejně jako předtím.

Graf Yieldigo vánočka a máslo.

Graf obsahuje údaje konkrétní prodejny jednoho z největších supermarketů v Česku. Svislá osa značí počet prodaných kusů, vodorovná osa datum. Zdroj: Yieldigo.

„Velké propady prodejů, které jsou v grafu viditelné, nejsou způsobeny cenami výrobků, ale celkově nižší návštěvností obchodů v daném období,“ okomentoval největší poklesy u prodeje Radim Dudka, ředitel vývoje a výzkumu v Yieldigu.

Podle Dudka obchodníci musí během vánočních svátků a po Novém roce přistoupit k výprodejům, aby slabé prodeje zboží podpořili. „Obzvláště pokud mají velké zásoby produktů s omezenou trvanlivostí,“ doplňuje.

Co se týče předvánočních tržeb, Češi zatím podle ekonomky Markéty Šichtářové za potraviny neutrácejí více, než tomu bylo loni. „Z maloobchodních tržeb prozatím vyplývá, že je letošní předvánoční období téměř stejné jako loni. Nedá se říct, že by lidé za potraviny letos utráceli více než v minulosti. Utrácí více peněz spíše u nepotravinářského zboží, tedy u dárků, předvánočních dovolených a služeb,“ řekla pro Lidovky.cz Šichtářová.

Podobný pokles prodejů vánočky a másla můžeme vidět i po Velikonocích. Ještě před nimi ale přichází na řadu krátkodobý nárůst zájmu. „Předzásobení“ na dny volna tak není pouze výsadou Vánoc.

„V posledních letech začínají tržby nabíhat i před Velikonocemi, Dušičkami a Halloweenem. Pár dnů před těmito svátky můžeme vidět jednorázové navýšení spotřeby. V minulosti to nebylo obvyklé, dnes je to ovlivněné zřejmě tím, že jsou lidé bohatší a dopřávají si větší nákupy,“ popisuje ekonomka Markéta Šichtářová z Next Finance.

Jak se mění cena vánočky?

Nejvýhodnější čas pro nákup vánočky je mezi vánočními svátky nebo až po nich. Největší odbyt je totiž pochopitelně před Vánoci, pekárny napečou velké množství, obchodníci potom musí prodat nadbytečné kusy.

Cenu vánočky může ovlivňovat i máslo. „Máslo je komoditní položkou. Jedním z hybatelů je například cena smetany na celosvětovém trhu,“ přibližuje Jakub Kořán ze společnosti Rohlik.cz s tím, že cenové maloobchodní  relace se nyní pohybují zhruba mezi 50 a 90 korunami za čtvrt kila. V loňském roce se přitom cena kolem Vánoc pohybovala kolem 45 korun. Největší zájem o máslo je během listopadu, prosince a také kolem Velikonoc.

Podle dat e-shopu zmíněhého e-shopu pak v roce 2016 dělal cenový rozdíl u vánočky před Vánoci a mezi svátky pět korun. Loni byl rozdíl ještě výraznější. Třináct dnů před Štědrým dnem stála vánočka na internetovém obchodu s potravinami 37,90 korun, po Štědrém dni už jenom 19,90 korun.

„Máslo, vánočka jsou typickými produkty, které bývají často v promo akci, tím se výrazně zvedají i jejich prodeje,“ okomentoval Václav Koukolíček, mluvčí řetězce Tesco.

Dalším zbožím, které zákazníci často přidávají do košíku před Vánoci, je tuzemák. Ten na grafu patří k nejméně stálým artiklům. Razantní nárůsty přichází v prosinci, kdy ho lidé například používají při pečení cukroví, záleží také na tom, kdy se dostane do akce.

Zdroj: Yieldigo.

O naceňování se stará umělá inteligence

Společnost Yieldigo vznikla před více než dvěma lety, na trhu aktivně působí rok a půl. Za vznikem stojí dva matematici David Klečka a Radim Dudek a Jiří Psota, který se stará o technickou stránku firmy. Jejich úkolem je nacenit zboží u supermarketů, drogérií a lékáren podle chování zákazníků. O metodiku naceňování se stará umělá inteligence, kterou vytvořili všichni tři zakladatelé.

Podle odbytu konkrétního zboží a jeho aktuální ceny umí Yieldigo supermarketu doporučit, jak by měla vypadat cena v určitý den. Je potom na každém řetězci, zda rady vyslyší. Podle spoluzakladatele firmy Jiřího Psoty vždy dokážou zvýšit prodeje.

Zdroj: Yieldigo

„U supermarketů se setkáváme s otázkami, abychom vysvětlili, proč má být cena zrovna taková a jak jsme k tomu došli. Za tím stojí ale umělá inteligence. Nevíte u ní, proč se rozhodla zrovna takto, záleží totiž na několika různých faktorech. Odpověď na tuto otázku není jednoduchá,“ popsal pro Lidovky.cz Jiří Psota.

Yieldigo obstarává přední české supermarkety. Konkrétní jména řetězců nechce firma kvůli mlčenlivosti prozradit. Kromě Česka působí také v Polsku, Velké Británii a na Slovensku. Dohromady spravuje více než dvě miliardy eur.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.