Lidovky.cz

Boj o pozice v DPP neprobíhal v rukavičkách, ve hře je trestní oznámení a hanopis pro primátora

Ekonomika

  17:01aktualizováno  18:05
PRAHA - Kancelářemi pražského dopravního podniku (DPP) se ve středu prohnal očekávaný vichr. Skončil generální ředitel Martin Gillar, jehož v šéfovské funkci nahradí bankéř a do loňského prosince člen představenstva banky Creditas Petr Witowski, manžel populární televizní moderátorky Světlany Witowské.

Petr Witowski na archivním snímku. foto: MAFRA

Gillar opouští také představenstvo podniku, v něm končí i investiční ředitel Tomáš Kaas.

Jak již v úterý informovaly LN, novým členem představenstva se stal někdejší vedoucí odboru investic dopravního podniku Filip Tulák. Další novou tváří ve vedení největší městské společnosti v republice se stal technický ředitel Jan Šurovský.

Ten své angažmá získal doslova na poslední chvíli. Ještě ráno se zdálo, že do představenstva DPP zamíří bývalý ředitel organizátora pražské integrované dopravy (ROPID) Pavel Procházka. Šurovský však měl na své straně silnější vyjednavače. Podle informací LN z dozorčí rady DPP a rady hlavního města se za Šurovského postavili členové dozorčí rady Petr Hluboček (Spojené síly pro Prahu) a Petra Kolínská (Strana zelených).

Noví členové představenstva – Filip Tulák a Jan Šurovský – neměli cestu do vrcholného orgánu vlivné pražské společnosti umetenou. Ba naopak se na jejich adresu snesly hanopisy a trestní oznámení, kterým se budou policisté muset zabývat.

Hanopis pro primátora

Emoce v kuloárech dopravního podniku v úterý vyvolalo hlavně jméno Tuláka. Tento muž ve společnosti pracoval v letech 2017 a 2018, kdy seděl na židli vedoucího investičního odboru. Stalo se tak v době působení tehdejšího investičního ředitele dopravního podniku Jana Blechy, který byl kritizovaný za své působení v kontroverzní stavební firmě Navatyp spojované s lobbisty Romanem Janouškem a Tomášem Hrdličkou.

Za poměrně krátkou dobu působení v dopravním podniku si však Tulák nadělal nepřátele. Ve chvíli, kdy se o něm začalo spekulovat jako o novém členovi vedení podniku, měl přijít „hanopis“ do kanceláře primátora Zdeňka Hřiba.

Dokument, který LN viděly, podepsalo několik odborových organizací. Pisatelé v něm upozorňují, že na Tuláka letos v červnu podali trestní oznámení kvůli údajnému nehospodárnému jednání v souvislosti s jím vlastněnou firmou Integoo Integrated Solution. LN zjišťovaly, zda k podání trestního oznámení v létě skutečně došlo – a podle zdroje přímo z vedení dopravního podniku k takovému kroku nakonec nedošlo a Tulák ze společnosti odešel na základě dohody.

Že boj o vedení dopravního podniku neprobíhal zrovna „v rukavičkách“, potvrdil i tvrdý výpad na bývalého technického ředitele Šurovského. Někdo si jeho návrat nepřál a na začátku prosince „pozval“ do hry vyšetřovatele. LN získaly anonymní e-mail, který obsahuje trestní oznámení na Šurovského. Byl adresovaný vrchní státní zástupkyni Lence Bradáčové.

Policie se oznámením bude muset zabývat. Součástí podání byl i vnitropodnikový audit, který se v roce 2015 zabýval činností tehdejšího technického ředitele. Audit koncem listopadu anonym rozeslal i pražským radním. Šurovský označil trestní oznámení za nesmysl.

Další vlivní ve hře

V uplynulých dvou týdnech se v pražských kuloárech v souvislosti s vedením dopravního podniku hovořilo o dalších lidech, u nichž není vyloučeno, že ještě v pražském dopravci nějakou vlivnou pozici (ač mimo představenstvo) obsadí.

Prvním z nich je v říjnu odvolaný ředitel ČD-Telematika Miroslav Řezníček. Zdroje LN nevylučují, že by tento manažer mohl zamířit do vedení jiné pražské firmy – Technické správy komunikací hlavního města Prahy (TSK Praha).

V souvislosti s dopravním podnikem se skloňuje i jméno bývalého předsedy dozorčí rady České pošty Jana Mareše. Oba muži prošli „představovacím kolečkem“, když nová pražská reprezentace začala řešit obsazení dopravního podniku, který představuje největší tuzemskou společnost ve vlastnictví města.

Zaměstnává přes 10 tisíc lidí a jen letos na investice vydá bezmála sedm miliard korun. Jde o místo, kde se v Praze kumuluje významný politický vliv. Není divu, že po volbách se politické strany a nová vládní koalice zaměřily právě na personální obměnu městského dopravce.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.