Lidovky.cz

Předsériový letoun L-39NG poprvé vzlétl. Sloužit bude jako cvičný i lehký bitevník

Ekonomika

  13:13aktualizováno  14:46
ODOLENA VODA - Předsériový letoun L-39NG, stroj nové generace, v sobotu poprvé vzlétl na letišti Aera Vodochody. Letoun, který bude sloužit jako cvičný i jako lehký bitevník, je připravený zahájit certifikační zkoušky. Informoval o tom mluvčí Aera Vodochody Tobiáš Tvrdík. Společnost už má objednávky na 38 nových letounů.

Předsériový letoun L-39NG. foto: AERO Vodochody AEROSPACEReprofoto

Let trval půl hodiny, absolvovali jej tovární testovací piloti David Jahoda a Vladimír Továrek. Stroj dosáhl výšky přes 1500 metrů. „První stroj letěl již v konfiguraci sériového letounu,“ uvedl Tvrdík.

Podle pilota Jahody stroj letěl mimořádně dobře a zcela splnil očekávání z pohledu stability a ovladatelnosti. „Zvládli jsme i některé testy, jako jsou změny konfigurace, akcelerace až na 200 uzlů, otočení o 30, 40 a 60 stupňů a zpomalení na přibližovací rychlost. Všechny instalované systémy pracovaly perfektně a výhled z kokpitu byl vynikající,“ dodal Jahoda.

L-39NG oficiálně představilo Aero Vodochody před dvěma měsíci. Typovou certifikaci by letoun měl mít do konce roku 2019.

„První let předsériového letounu představuje významný milník, kterým vysíláme důležitý vzkaz našim zákazníkům, že jsme schopni zcela plnit své závazky a že budeme připraveni dodat první letoun našemu zákazníkovi v prvním čtvrtletí roku 2020,“ uvedl prezident a předseda představenstva Aero Vodochody Giuseppe Giordo.

První stroj L-39NG letěl již v konfiguraci sériového letounu včetně finální...
Letoun vzlétl z ranveje, následně vystoupal do výšky 5 000 stop (více než 1500...

L-39NG je jednomotorový dvoumístný letoun vybavený řadou speciálních technologií, například palubním virtuálním výcvikovým systémem a přilbovým zaměřovačem HMD (Helmet Mounted Display). Už během letošního roku Aero uzavřelo několik obchodních dohod se zákazníky, se Senegalem, portugalskou soukromou společností SkyTech a americkou soukromou společností RSW.

Výběr známých letadel vyráběných po druhé světové válce v továrně Aero

L-29 Delfín
Cvičný letoun vyvinuli koncem 50. let minulého století, první exemplář vzlétl v dubnu 1959. Mezi lety 1963-1974 vzniklo více než 3500 letounů, které se staly standardním cvičným strojem armád Varšavské smlouvy.

L-39 Albatros
Vznikl v 60. letech jako nástupce typu L-29 a dosáhl ještě většího úspěchu než Delfín. Prototyp stroje vzlétl v listopadu 1968 a během let se stal nejpoužívanějším proudovým letounem na světě.

L-159 ALCA
Pokročilý lehký bojový letoun (Advanced Light Combat Aircraft) vznikl na základě cvičného L-59, což byla evoluce původního Albatrosu. Ambiciózní program měl být záchranou společnosti Aero Vodochody po ztrátě východních trhů i jedním z pilířů českého zbrojního průmyslu. Na rozdíl od letounu L-39 se ale L-159 přes opakovanou snahu ve světě prorazit nepodařilo.

L-39NG
Projekt stroje, který vychází z původní aerodynamické koncepce L-39, představilo Aero už před čtyřmi lety. Počítal se dvěma fázemi, v první se počítá s tím, že se do již používaných letadel namontuje nový úspornější motor americké výroby a také modernější přístrojové vybavení.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.