Lidovky.cz

Primky už nejsou pro každého. Chceme se věnovat exkluzivitě, ne objemu, říká ředitel hodinářské firmy Elton

Ekonomika

  14:26
Nové Město nad Metují - Tradiční česká hodinářská manufaktura v Novém Městě nad Metují se chlubí tím, že dovede pro své hodinky vyrobit drtivou většinu součástek. Její hodinky značky Prim, především ty s mechanickými strojky, jsou tak exkluzivní záležitostí a jejich cena odpovídá náročnému způsobu výroby.

Milan Kozel, ředitel firmy Elton, která vyrábí hodinky Prim. V ruce drží model Prim Republika L.E. foto:  Petr Topič, MAFRA

Hodinky Prim v Novém Městě nad Metují vyrábí společnosti Elton hodinářská a.s., která je nástupcem někdejšího Národního podniku Elton, který byl coby samostatný podnik založen už v roce 1969. Vývoj českých náramkových hodinek probíhal už od roku 1949 a o pět let později se objevil první typ, nazvaný Spartak. Model s tímto názvem nalezneme v portfoliu Eltonu i dnes, což ukazuje, jak si firma tradice cení.

Legendární hodinky Prim.
Výroba hodinek Prim.

O své tradiční jméno Prim ale bojuje Elton s konkurencí, kterou je MPM-Quality z Frýdku-Místku. Spor vznikl vlastně po revoluci odlišnou cestou původních firem, které měly v někdejším Československu na hodinářský průmysl monopol. Nové Město na náramkové hodinky, Šternberk na nástěnné hodiny a budíky. Proč má Elton podle něj nárok na značku Prim a jak se chce firma rozvíjet nadále, prozradil v rozhovoru po Lidové noviny ředitel společnosti, Milan Kozel.

LN: Proč patří značka Prim do Nového Města nad Metují?

My jsme podle pravomocných rozhodnutí soudu právně uznaným nástupcem Národního podniku Elton. Jeho továrna vznikla v Novém Městě nad Metují v roce 1949, ještě na původním místě, později se firma přestěhovala do těchto prostor na okraji města. Od roku 1969 je firma samostatná a jmenuje se Elton. 

Index LN

Pohled do zákulisí výroby hodinek Prim v Novém Městě i Frýdku-Místku přinese magazín Index LN. V pondělí 28. ledna na stáncích s Lidovými novinami

Logo Prim, které v tom roce vzniklo, bylo dílem zaměstnance Eltonu Josefa Žida. V současnosti máme zapsánu evropskou ochrannou známku Manufacture Prim 1949, označení Prim pak používáme samostatně jako nezapsané označení, které historicky patří k tomuto podniku.

LN: Váš nový model hodinek nese označení Elton Chrono, není to snaha o nějakou cestu ze sporů?

To jsou hodinky, kterými připomínáme původní hodinky Elton Sport, což byly prví sportovní civilní hodinky vyrobené tady v Novém Městě nad Metují. Značku Prim chceme spojovat s jiným typem hodinek. Příkladů hodinek, které nemají na sobě logo Prim, máme více. Třeba model Republika také toto logo na číselníku nemá. Ale tam to byl záměr designéra, který chtěl docílit co nejčistšího vzhledu.

Elton hodinářská vyhrála u soudu spor o autorství loga hodinek Prim

LN: Jaké mají být hodinky se značkou Prim?

Tuto značku chceme spojovat především se špičkovými mechanickými hodinkami. Ty s quartzovými strojky jsou pro nás takový doplněk, kterým vytížíme naše výrobní kapacity. Dnes ročně vyrobíme 600 – 700 mechanických hodinek a asi 1 200 – 1 500 quartzových s tím, že to vyplývá z naší kapacity na výrobu pouzder a výrobu strojkoviny. Kapacita na strojkovinu je samozřejmě nižší, než na zapouzdření.

LN: Přesto máte růstová ambice, kolik hodinek chcete prodávat?

Je otázkou, kolik dalších mechanických hodinek by trh dokázal absorbovat. I kdybychom měli dvakrát tolik hodinářů a mohli jsme vyrábět třeba 4 000 kusů mechanických hodinek ročně, tak se touto cestou asi nevydáme. Nechceme jít do objemu, chceme jít do exkluzivity. Cílíme na organický růst, do pěti let bychom mohli být zhruba na dvojnásobku aktuálního objemu výroby.

LN: Kolik máte zaměstnanců a je těžké je získávat?

Máme asi šedesát zaměstnanců, hodinářů máme osm. A je těžké získávat nové. Z učňovského střediska v Polné u Jihlavy jich každý rok vyjde málo a přilákat je sem k nám do této lokality není úplně jednoduché. Hodináře se tak snažíme vychovávat i sami. Možná jsme v tomto rychlejší, než to učňovské středisko. Chceme se tomu i nadále věnovat. Se zaměstnanci to ale není lehké ani v dalších oborech. Je tu velká konkurence automotive sektoru a my potřebujeme třeba i obsluhu CNC strojů a další odborníky, které nám toto odvětví odčerpává. Ale naštěstí ne každému směnný provoz například v Kvasinách vyhovuje a u nás je přeci jen práce trochu kreativnější.

LN: Pomáhá vám ve vašem rozvoji nějak fakt, že patříte do skupiny Czechoslovak Group?

Ano, to pomáhá. Sice se od většiny toho, co skupina dělá, docela odlišujeme – my jsme přesná mechanika, ostatní podniky ze skupiny většinou těžké strojírenství – ale ono zaměření CSG na tradiční české značky a jejich podporu tu samozřejmě synergie přináší.

LN: Cílíte i na zahraniční trhy?

I to je cesta k růstu, ale zatím se do ní moc nehrneme. Jediným významnějším cizím trhem je pro nás Japonsko, kde máme už více než 5 let partnera, se kterým tam spolupracujeme a vytváříme pro něj i speciální modely hodinek. To proto, že vkus tamních zákazníků se trochu liší od toho českého. Prodávat v zahraničí, to ale není jen tak. Jde o celý koncept prodeje, musíte řešit servis, mít tam vyškolené hodináře. Takže kdybychom chtěli vstoupit na nějaký další trh, bude to muset být koncepční záležitost. Partnerství je určitě lepší cesta, než vstupovat na další trhy samostatně. Můžeme jít třeba tam, kde lze navázat na nějakou českou tradici, tradici nějakého kulturního nebo politického propojení. Jinak z různých zemí se samozřejmě ozývají jednotliví zájemci.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.