Zvenku jsou ozdobené světelnou tyčí s bílými, červenými a modrými proužky. Uvnitř zákazníci najdou většinou mužské osazenstvo s precizně upraveným plnovousem a žiletkou v ruce. Řeč je o barber shopech, které lze dnes zahlédnout takřka na každém rohu. Jejich rozmach dokládá i fakt, že alespoň jedno pánské holičství využívající nějakým způsobem původně americký název najdeme ve třiceti největších městech Česka, tedy kromě Karviné.
Příliv nových pánských holičství vnímají také provozovatelé a majitelé barber shopů. „Dnes se stává barber shop standardem každého většího města, to vnímáme jako pozitivní,“ popsal pro Lidovky.cz Jan Krajíček, spoluzakladatel Local Barber Shopu v Brně. Krajíček stál v roce 2014 u zrodu prvního barber shopu v Brně, o čtyři roky později se majitelé rozhodli otevřít druhou pobočku, opět v Brně.
Naplnit další holičství novými lidmi už podle něj nebylo tak snadné. I přesto budou podle Krajíčka další barber shopy přibývat i nadále. „Nevnímáme to jako krátkodobý trend. Pánská holičství už tady byla dávno před námi, jen bohužel postupně vymizela. Momentálně se podařilo tento standard vrátit k životu a věříme, že to vydrží na dlouhou dobu,“ mínil Krajíček.
Ženy a muži u mě platí stejně, říká kadeřnice ze Žižkova, které si všiml už i list New York Times |
Řada majitelů se ale při pohledu na rostoucí konkurenci blahem netetelí. Zejména jim vadí údajná neprofesionalita některých pánských holičství. „Bohužel, naše legislativa je v tomto směru relativně benevolentní. Stejně jako u jiných oborů. Otevřít si ‘barber shop’ tak může v podstatě každý. Nejde o živnostenský list, ale o ten výuční,“ svěřila se Lucie Macháčková, manažerka Thomas’s Barbershop v Praze.
„Je spousta barber shopů, kde nemají o tomhle řemesle ani páru. Dnes dělá barbera každý malíř, kuchař nebo nevystudovaný člověk. Hlavně, že je potetovaný,“ uvedla majitelka Barber’s Wife Žaneta Kaiserová.
Pojízdná pobočka či pánský „koutek“ v obchodním centru
Stále častěji se mohou muži setkat i s pojízdnými barber shopy. Populární jsou rovněž pobočky v obchodních centrech, kde se zákazníci nechají ostříhat, oholit a vyčkají na partnerku, která zrovna nakupuje.
Kromě stylového designu a šířkou nabízených služeb se barber shopy liší od klasických kadeřnictví a holičství především cenou. Zatímco se na malém městě či na okraji Prahy můžete nechat ostříhat zhruba za 200 korun, v barber shopu si připlatíte. Kompletní péče, tedy ostříhání, oholení a další úpravy, vyjde většinou na tisíc korun.
Zákazníci také využívají dárkové vouchery. Například portál Slevomat každoročně prodá několik desítek poukázek. „Tento trend pomohla nastartovat popularita hipsterů a zejména fakt, že do módy přišly vousy. Boom začal zhruba před třemi lety a například jen v Praze vznikly desítky barber shopů. Průměrná cena voucherů u nás je přibližně 500 korun,“ shrnula ředitelka Slevomatu Marie Havlíčková.