Stížnost stojí na stejných základech jako případ, který v květnu začala vyšetřovat irská komise pro ochranu dat DPC. Ta zkoumá podnět webového prohlížeče Brave, zda Google neporušuje zákon na ochranu soukromí svým nezodpovědným zacházením s osobními údaji uživatelů. Brave upozornil, že když konkrétní člověk navštíví internetové stránky Googlu a některých dalších firem, tak se jeho osobní údaje, které popisují jeho charakteristiku i jeho pohyb po internetu, kvůli nabídce cílené reklamy přenášejí desítkám až stovkám firem, aniž by to dotyčný věděl.
Podvodné aplikace na Google Play chtěly krást kryptoměny. Jedna zneužívá název hardwarové peněženky Trezor |
Novou stížnost na Google budou muset řešit regulátoři v Německu, Francii, Belgii, Bulharsku, Estonsku, Maďarsku, Itálii, Slovinsku a Česku, uvedlo sdružení Liberties, které je sítí evropských organizací působících v oblasti lidských a digitálních práv. Česko v ní zastupuje Liga lidských práv.
Google se k informaci o podání stížnosti dosud nevyjádřil.
‚Metoda porušuje evropský zákon‘
„Systém prodeje reklamy RTB možná poskytuje osobní údaje uživatelů stovkám či tisícům společností. Tato metoda reklamy jednoznačně porušuje evropský zákon o ochraně osobních údajů (GDPR),“ uvedla zástupkyně sdružení Liberties Eva Simonová.
RTB (real-time-bidding) je model prodeje online reklamy cílené na požadované publikum. Jde o automatizovaný aukční systém, kdy poskytovatelé nabízejí inzerentům možnost reklamy v reálném čase pro konkrétního uživatele, který právě navštívil jejich stránky.
GDPR má ‚ukočírovat‘ nový zákon, poslanci ho schválili. Zavede výjimky z evropských pravidel |
Evropské nařízení o osobních údajích, známé pod zkratkou GDPR, má pomoci hájit práva občanů EU proti zneužívání jejich dat. Týká se veřejných institucí, firem i osob samostatně výdělečně činných, které evidují své zaměstnance, členy, zákazníky nebo příznivce. Nařízení zavedlo právo na výmaz či přenos poskytnutých údajů i kontrolu jejich využití.
Podle nařízení mohou regulátoři udělit za porušení GDPR pokutu až do výše čtyř procent globálních příjmů firmy nebo 20 milionů eur (515 milionů Kč), podle toho, která hodnota je vyšší, uvedla agentura Reuters.