Pro mnohé příznivce automobilové kultury byla 60. a 70. léta v USA absolutním vrcholem, dobou, kdy auta byla skutečným symbolem tamní svobody. Není tak divu, že slavní automobiloví konstruktéři a manažeři platili v té době v USA za společenské superstar. Možná nebudeme daleko od pravdy, když řekneme, že mnozí z nich měly podobný status jako rokové hvězdy.
A jednou z největších hvězd tohoto druhu byl právě Lee Iaccoca. Jeho velikost dokazuje mimo jiné i fakt, že se o něm tehdy hovořilo jako o možném prezidentském kandidátovi. Tak populární u veřejnosti byl. Nakonec se ale do politiky nepustil a zůstal po celý život věrný automobilovému průmyslu.
Inženýr i manažer
Iaccoca byl jedinečný mimo jiné tím, že jako jediný automobilový manažer v historii během své kariéry šéfoval hned dvěma obřím americkým koncernům. Kariéru začínal u Fordu, později pak byl spojován s koncernem Chrysler. U obou automobilek zanechal nesmazatelnou stoupu. Iaccoca byl vystudovaný průmyslový inženýr a i když z počátku působil i jako konstruktér, objevil v sobě především obchodní talent a vydal se hlavně na manažerskou dráhu.
Právě tato kombinace jeho schopností dala vzniknout úchvatným a inovativním vozům. U Fordu stál Iaccoca za vznikem původního Fordu Mustang – na tomto autě pracoval jak jako manažer, tak jako konstruktér. Ohromný úspěch amerického sportovního vozu pro širokou veřejnost samozřejmě jeho kariéru katapultoval do hvězdných výšin, a tak to u Fordu dotáhl až na post generálního ředitele.
Tři revoluční auta
Kromě Mustangu stál Iaccoca za zrodem evropského Fordu Focus a i v USA prosadil malý, levný a úsporný model: Pinto. V roce 1978 vykázal Ford pod jeho vedením zisk dvě miliardy dolarů, přesto dostal Iaccoca padáka: nesedl si totiž s Henrym Fordem II.
Spojení Fiatu Chrysler s Renaultem se nekoná. Francouzská vláda požadovala větší vliv. Akcie firem záhy klesají |
Hvězdný manažer se ovšem v Detroitu hned uchytil „o dům dál“. Chrysler tehdy totiž procházel krizí a zdálo se, že zkrachuje. Iaccocův vyhazov od Fordu přišel pro automobilku právě včas, hvězda byla volná a nechala se najmout. U Chrysleru začal Iaccoca s radikálními změnami: prodal evropskou divizi, nechal připravit malé modely s novou platformou a pohonem předních kol a v roce 1983 přivedl na trh další revoluční vůz: první MPV, neboli rodinný minivan, na světě: Chrysler Caravan, prodávaný také jako Plymout Voyager.
Průkopnický Jeep
V roce 1987 pak pod jeho vedením Chrysler koupil automobilku AMC, do jejíhož portfolia patřily vozy Jeep. Právě tato značka dnes v podstatě živí celý koncern FCA, který tvoří Chrysler společně s italským Fiatem. Největším předmětem zájmu u AMC byl pro Iaccocu model Jeep Grand Cherokee, dnes velmi úspěšné velké SUV značky. Opět tehdy šlo o průkopnický automobil, velkých prémiových off-roadů, s nimiž ale do terénu vlastně mnoho majitelů nejezdilo, bylo tehdy na trhu minimum. Auto bylo na trh uvedeno trochu příznačně v roce, kdy Iaccoca z automobilky odešel: 1992. Coby příznivce sportovních vozů Iaccoca u Chrysleru předtím také schválil vývoj a prodej sportovního modelu Dodge Viper s masivním desetiválcem pod dlouhou kapotou.
Automobilka Fiat Chrysler dospěla ve Francii k předběžné dohodě o spojení s Renaultem |
Tím se v podstatě jeho automobilová manažerská kariéra uzavřela. Iaccoca sice ještě v roce 1995 asistoval miliardáři Kirku Kerkorianovi při pokusu o převzetí automobilky, když to však nevyšlo, stáhl se do pozadí. Později už byl jen v dobách koncernu DaimlerChrysler reklamní tváří značky.
Na samotném spojení se však nijak nepodílel. Možná i proto se spolupráce obou automobilek v roce 2007 rozpadla a o dva roky později pak ve finanční krizi zamířil Chrysler do insolvence, z níž se nakonec vynořil právě stávající koncern FCA (Fiat-Chrysler Automobiles).
Iaccoca byl samozřejmě činný i mimo automobilový svět. Napsal několik knih, coby podporovatel Republikánské strany diskutoval o společenských tématech a věnoval se také dobročinnosti.