Lidovky.cz

Ekonomika

Internetové obchody zkouší auta na alternativní pohon. Rohlik.cz vyvíjí unikátní vůz

Elektromobil společnosti Rohlik.cz. foto: Rohlik.cz

PRAHA - České internetové obchody začínají pozvolna používat pro rozvoz svého zboží auta na alternativní pohon. Například e-shop s potravinami Rohlik.cz v těchto dnech testuje v provozu nový elektromobil s vlastní výměnou baterií, elektrododávky zkouší i největší český internetový obchod Alza.cz.
  16:21

Podle nedávného průzkumu společnosti Arval Mobility české firmy ve využívání aut na alternativní pohon zaostávají. Hybridní vozy jsou v Česku zastoupené zhruba ve třech procentech flotil a elektromobily ve dvou procentech, v Evropě je to 14, resp. 12 procent, nejvíce u velkých firem.

Rohlik.cz chce do Evropy. Začne v Budapešti, poté přidá Vídeň a Bukurešť

„Auta máme hlavně na CNG pohon. Ale už teď testujeme a sami si vyvíjíme unikátní elektromobil, který si obrazně řečeno umí sám vyměnit baterii. Ladíme detaily,“ řekl podnikatel a majitel e-shopu s potravinami Rohlik.cz Tomáš Čupr. Firma také navrhla kapotu a interiér vozu. Kolik chce do aut investovat, ale Čupr neuvedl.

„Potřebujeme například větší odpružení, lepší sedačku a větší nákladový prostor. Spolupracujeme s českou firmou Battswap, která má technologii na výměnu baterií. Auto máme v testovacím provozu,“ dodal.

Elektromobil společnosti Rohlik.cz.

Koncem roku chce podle něho Rohlik.cz dokončit proměnu celého vozového parku a používat vozidla na CNG pohon. Do konce roku 2025 chce mít až sto procent městské flotily na elektřinu.

Elektromobily pro Košík i Alzu

Také konkurenční e-shop s potravinami Kosik.cz zvažuje podle svého marketingového ředitele Jana Škrabánka, že elektrovozy zkusí, část jeho aut už jezdí na CNG.

„Vzhledem k tomu, že naše dodávky mají integrované chladicí a mrazící zařízení, aby byl až do předání nákupu zachován teplotní řetězec, není naše rozhodování jednoduché,“ uvedl. Elektrovozy by podle něj musely být schopné dojet a splnit i elektrickou spotřebu našich chladících a mrazících zařízení.

Několik obchodů bylo 28. října přes zákaz otevřeno, opět i Alza.cz. Hájí se tím, že jen vydávala zboží

Od roku 2017 testuje podle mluvčí Patricie Šedivé elektrododávky také Alza.cz, například vůz Voltia eNV200 Maxi, e-Vito od značky Mercedes a elektrododávku Maxus. „Jednu z těchto variant jsme právě v těchto dnech také zakoupili a bude součástí naší flotily pro zásobování pražských prodejen budoucnosti,“ řekla.

Výhledově Alza.cz počítá s kompletní obměnou vozového parku elektrickými dodávkami. Firma si podle ní rezervovala tahače Tesla Semi, které by měly sladit centrální sklady v ČR, Maďarsku a na Slovensku s dalšími v Evropě. Ve firemní flotile má také elektrickou dodávku Maxus, dva elektrické vozy Kia Soul a Teslu a v Bratislavě nabízí rozvoz zboží pomocí nákladních elektrokol.

Na CNG jezdí rovněž tři stovky aut kurýrů logistického startupu Dodo, jehož největšími klienty jsou třeba Mall.cz, KFC, Datart, Alza.cz, Rohlík, Footshop a Škoda Auto Digilab. Firma je podle ředitele DoDo Martina Marka kvůli své stále větší přítomnosti v ulicích měst zodpovědná za to, aby nepřispívala ke znečišťování ovzduší.

„Zároveň se snažíme hledat i další cesty - část kurýrů například jezdí MHD, zvažujeme také elektrokoloběžky nebo elektromopedy,“ dodal.

Naopak konkurenční internetový obchod řetězce Tesco alternativní pohony zatím nevyužívá.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.