Lidovky.cz

Ekonomika

Doručení dopisu do druhého dne bude dražší, říká šéf České pošty. Centrálu přesune na okraj Prahy


Roman Knap. | foto:  Dan Materna, MAFRA

Premium Rozhovor
PRAHA - Státní podnik Česká pošta čekají zásadní změny. Ze ztrát se touží dostat do zisku, chce posílit v přepravě balíků. Navíc zvažuje, že odstěhuje svou centrálu z centra na okraj Prahy. I kvůli tomu se šéf pošty Roman Knap v pátek setká s Andrejem Babišem (ANO) a premiérovi ukáže pozemky v pražských Malešicích, jež firma nabízí k vybudování zvažované vládní čtvrti.

V rámci restrukturalizace zruší Česká pošta 7000 pracovních míst. Investuje 7,5 miliardy

LN: Doručení zásilky do ruky považují mnozí vaši klienti za jakousi loterii s podtextem „snad to vyjde“. Avízo k vyzvednutí na poště zase přijde, až když si zásilku převezmete. Vnímáte tyto časté nářky?
Spouštíme nový avizovací systém pro vánoční provoz, zprávy budou chodit jiným způsobem. Například až když se balík fyzicky dostane do auta. Stávalo se, že k tomu byl určený, ale do auta se nevešel. Takže šel až další den, přitom klient už dostal zprávu, že balík se doručuje.

Autor:

LN: Také se setkávám s tím, že mám informaci o tom, že je balík v Plzni, přitom ten je už dávno na poště v Praze...
Může se to stát. Změníme to, v novém systému se už přesně dozvíte, kde balík máte. Nechceme naštvávat lidi tím, že jim napíšeme, že budeme doručovat, a přitom zásilku doručujeme až další den.

LN: A ještě – pár dní poté, co si balík vyzvednu, mi pošťačka přinese výzvu k vyzvednutí. Neměla by dělat něco jiného než nosit avíza na už vyzvednuté balíky? Sledujete, jak to dělá konkurence? Myslím, že to mají jednodušší.
Rozšiřujeme seznam Balíkoven (část pošty určená jen pro vyzvednutí balíku), přidáváme i#externí výdejny.

Česká pošta je poprvé v historii ve ztrátě, prodělala přes čtvrt miliardy. Stát málo platí, tvrdí ředitel

LN: Vaši Balíkovnu jsem zkoušel, ale i tady jsem narazil na problém. Zadal jsem u výdeje pořadových čísel kód z SMS a čekal, že mi balík někdo připraví a předá – jako to je běžné u vaší konkurence. Místo toho jsem však musel k okénku a pošťačce opět hlásit kód SMS a následně znovu čekat na vyhledání balíku.
Už máme novou generaci vyvolávacího systému, který informuje kolegy v zázemí pošty, kde vám balík připraví, vy si ho pak rovnou převezmete. Systém už postupně zavádíme.

LN: Kdy přijde čas, kdy budete moci říct, že pošta je jiná a že by to lidé měli znovu zkusit?
Počkejte do půlky ledna.

LN: Tehdy se stane co?
Spustíme nové služby.

LN: Jaké?
Vše včas oznámíme.

LN: Prosadili jste si, že od státu můžete za své služby ročně dostávat 1,5 miliardy místo dřívějších 500 milionů. Bude zmíněný trojnásobek už stačit?
Samozřejmě že ne. Hlavní zdroj našeho financování jsou výnosy z listovních služeb. Dopisů se posílá méně, každý rok jich ubývá o pět, sedm, deset procent. A náklady na péči o nemovitosti, na úhradu energií, mzdy nám každý rok rostou. Za rok 2018 jsme od státu dostali nulu. Udělali jsme to, co si stát objednal, a nedostali jsme ani korunu. Vy si umíte představit, že pracujete a#nic za to nedostanete?

Česká pošta má ‚zezelenat‘. V plánu má nákup elektromobilů i šetření energie v budovách

LN: Ve státním podniku se to dá dělat, ne?
Když chybí peníze na výplaty, jak to uděláte? Máme teď prorůstovou strategii, nechceme pomalu umírat a zašlapávat se do země. Ze 45 milionů přepravených balíků ročně jsme se dostali na 51 milionů a do roku 2022 se hodláme dostat k hranici 60 milionů balíků.

LN: Co změnit, abyste s veřejnou službou neměli tak vysoké náklady?
Jestli za to nemůžeme dostat víc než 1,5 miliardy korun, musíme najít způsob, jak to, co požaduje stát, provozovat dál, a vejít se do této částky. Jde jak o pobočkovou síť, tak o doručování každý den. Klesá nám počet dopisů, a stejně musíme umět doručovat každý den na každou adresu.

LN: Co s tím?
Jednou z možností je automatizace. To se týká zejména poboček. Pošty mohou být menší. Můžeme se přesunout do výhodnějších nájmů v obchodních centrech než udržovat a provozovat historickou budovu v centru města.

Co se týče doručování, můžeme systém rozvolnit. Službu doručení do druhého dne podle evropské směrnice však nesmíme škrtnout. Proto nyní propočítáváme změny, přepočítáváme síť a vše testujeme.

LN: Budete mít tedy pomalý a rychlý dopis?
Ano, budeme mít dva produkty. Jeden počítá s doručením dopisu zítra, druhý s doručením až dva dny od podání. Logicky platí, že když chci doručit něco zítra, je to dražší, než stačí-li to až pozítří. Expresní síť bude doručovat každý den a bude mít větší okrsky. 

Pak bude síť, ve které budeme doručovat obden, a okrsky budou menší než dnes. Nezruší se schopnost pošty doručovat každý den na každou adresu. To ale neznamená, že pošťáci budou chodit s dvojnásobnou zátěží. Budou mít menší okrsky. Dnes nachodí denně až 15 kilometrů, to je opravdu hodně. Přepočítáváme to tak, aby měli menší zátěž. Předpokládáme, že to sníží fluktuaci.

LN: K té zátěži – viděl jsem například pošťačku, kterou po večerech vozil manžel autem, aby stihla roznést zbylou poštu.
Snažíme se s tím něco dělat. Sám jsem doručovatelku doprovázel a je to opravdu náročná práce. U každého vchodu čekala nějaká starší paní a ptala se, jak platit složenky, jak platit telefon. Všude narazí pošťák na podobné otázky.

LN: Můžete tedy pošťákům usnadnit práci nějakou systémovou změnou?
Pomohlo, že už u balíků nevyžadujeme občanský průkaz. To chceme zavést i u doporučených dopisů. Tedy pokud nejsou do vlastních rukou. Aby to šlo přes SMS zprávu či na unikátní kód.

Roman Knap.

LN: Je nějaká služba, která pro vás postrádá smysl?
Ne, ty služby máme rádi, jen bychom přenastavili ceny. Například kvůli Českému telekomunikačnímu úřadu (ČTÚ) musíme držet čtyři druhy balíků. Máme obyčejný balík, cenný balík, doporučený balík a slepecký balík. To po nás chtějí a je to naše povinnost. Jako zákazník chcete balík na poštu, do ruky nebo do Balíkovny. Buď – jak sám říkáte – risknete tu loterii, že vám to doručí domů, zda vůbec, nebo si to necháte poslat na poštu či na výdejnu. Nic jiného vás nezajímá. Potřebujeme, aby tradiční produkty, které nikdo nevyužívá, po nás ČTÚ nevyžadoval.

LN: Chystáte změnu fungování části poboček na zmíněný systém Pošta Partner, konkrétní počty se však v posledních měsících snižují. Znamená to, že své kroky mírníte?
Do roku 2025 jsme chtěli mít 2500 poboček v systému Pošta Partner (třeba v obchodech na vesnicích). Tu cifru jsme snížili na 1500 a zbývající pobočky rozdělili na plnohodnotnou Poštu Expres – ta je vhodnější spíš do města – a potom Poštu ePartner, což je zmenšená pošta užívající prvky samoobsluhy nebo tam jste vzdáleně přes nějakou technologii obsloužen.

LN: Znamená to, že úspora nakonec nebude taková, jak jste plánovali?
Naopak, úspora u uvažovaných 2500 Pošt Partner by nebyla taková, jak jsme očekávali, navíc se objevily nové technologie, jak automatické odbavení, tak zakládání externích výdejních míst, jako mají naši konkurenti. Na každé poště navíc potřebujete něco jiného. Extrémně roste počet míst, na nichž potřebujeme vydávat balíky. 

Na poště v Praze však nepotřebujete prodávat doplňkové zboží, prodejny máte všude kolem. Na vesnici však tisk či školní potřeby kupují na poště. To není 3200 stejných pošt, my musíme zvážit, jaké služby na té které poště budou; 3200 míst pro balíky nám nebude stačit, to musíme posílit balíkovými boxy či spoluprací s externími partnery.

Ztrátová Česká pošta má v roce 2021 začít opět vydělávat

LN: Lidé se obávají, že na poště místo člověka uvidí samoobslužný pult a nebudou si s ním vědět rady.
Samoobslužné prvky neplánujeme v menších obcích, to se týká velký pošt, kde se tvoří fronty. Budou je vzdáleně obsluhovat pošťáci, již pracují na méně vytížených poštách. Plánujeme i modulární princip obsluhy – pošťák bude stát u centrálního počítače a kolem něj budou tři místa se samoobslužnými prvky. Někteří naši zákazníci to zvládnou sami, někdo bude potřebovat pomoc pošťáka. Ten tak obslouží tři klienty najednou. Zavedeme také služby, kdy to bude možné udělat úplně z domova.

LN: Jakou letos čekáte ztrátu?
Jednu miliardu.

LN: Skoro už nehledáte řidiče. Co jste udělali, že vám nechybějí tolik jako před rokem?
Stále máme regiony, kde nám chybí. Zvýšili jsme mzdy o deset procent. Fluktuace nám klesla.

LN: Nezhoršuje náladu ve firmě oznámení o chystaném propouštění? Počet zaměstnanců hodláte snížit o čtvrtinu.
To ale platí pro horizont šesti let. Čtvrtinu lidí však nepropustíme, už tak nám ročně odchází dobrovolně 8000 lidí. Můžeme hledat místo nich náhradu či hledat cesty, jak nabírat méně lidí a nahrazovat je technologiemi.

LN: Není pro vás fluktuace opravdu velký problém?
Je, proto chceme ušetřené peníze věnovat na navýšení mezd.

LN: Proč už nechcete mít centrálu uprostřed Prahy?
Pošta je logistická firma a v centru sedět nemusíme. Provoz budovy v Jindřišské stojí ročně přes 37 milionů korun. Navíc jen 30 procent plochy jsou kanceláře, zbytek tvoří chodby, schodiště, půdy. Každý zaměstnanec tady má pracovní plochu velikosti menší garsonky. V logistice to musí šlapat, my tu však sedíme v paláci a žádáme jeden druhého o audience. Přebíháme dlouhé chodby a čekáme, zda se s někým potkáme ne.

LN: Kam byste se stěhovali?
Zvažujeme Malešice. Kdybychom tam stavěli nové distribuční centrum, postavili bychom si tam i centrálu.

LN: Malešice jste ale přece nabídli premiérovi Andreji Babišovi pro novou vládní čtvrť.
Ano, ptáme se vlády, jestli by o to měli zájem.

LN: Kde však budete vy, pokud by tam vznikla?
Chtěl bych, aby tam centrála pošty byla taky. To jsou kancelářské budovy. Možná by kvůli tomu byly o patro vyšší.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.