Elektro Frankfurt: Hyundai má futuristický koncept a ukazuje dobíjení vodíkem |
Na jaře příštího roku by z linek automobilky Hyundai v Nošovicích měly začít sjíždět první elektromobily Kona Electric. Továrna se podle zjištění LN už připravuje na výrobu. Vůz z kategorie SUV, který je některými parametry přirovnáván k americké Tesle 3, zatím Hyundai dodává pro celý svět jen z domovské Koreje.
Pro Česko se stane prvním elektromobilem kompletně vyráběným na našem území. Konkurenční Škoda Auto totiž své elektrické Citigo, uvedené nedávno do prodeje, vyrábí v Bratislavě.
Přesun části výroby do Česka, o kterém už v létě spekulovala některá jihokorejská média, potvrdily nyní LN tři nezávislé zdroje. „Oficiální oznámení se čeká někdy začátkem příštího roku,“ uvedl jeden z odborníků seznámený se strategií jihokorejského koncernu. „Z informací z nedávné konference o čisté mobilitě je zřejmé, že to u nás Hyundai myslí s elektrickou Konou vážně. Je to pro Českou republiku v tomto oboru zásadní věc,“ přidává se předseda Asociace elektromobilového průmyslu Jaromír Marušinec.
K Černému moři s autem na baterky. Ušetřili jsme šest tisíc korun |
Čeká se jen na schválení u nejvyššího vedení. Samotná automobilka však informaci ani nepotvrdila, ani nevyvrátila. „K možné výrobě elektrického modelu Kona v našem závodě vám ještě nemohu poskytnout bližší informace a komentář, jelikož o jeho výrobě v Nošovicích nebylo učiněno rozhodnutí,“ reagoval mluvčí Hyundai Motor Manufacturing Czech Pavel Barvík.
Kona Electric je vůz kategorie SUV, baterie v případě verze s kapacitou 64 kWh umožňuje na jedno nabití dojezd kolem 400 kilometrů. Cena přes milion korun není lidová, ale v této kategorii elektromobilů patří k těm nižším.
Stellar from every angle. ✔️ #HyundaiKona pic.twitter.com/vVB4FZTBck
— LHM Hyundai ABQ (@lhmhyundainm) December 5, 2019
Kona Electric má kompaktní rozměry, vhodné do města, a zároveň má populární a módní tvar SUV. S ikonou v oboru Teslou 3 má srovnatelnou efektivitu. A patří tak mezi nejúspornější elektromobily na trhu.
Elektromobily tvoří stále jen zlomek ze všech 5,7 milionu osobních vozů, které brázdí Česko. Počet ale prudce narůstá. Před deseti lety jezdilo u nás pouze 39 elektromobilů, na konci loňského roku 3038 a v polovině letošního už 3685 plně elektrických vozů – tedy bez hybridů.
Trojka na trhu
Nošovice jsou jediným výrobním závodem Hyundaie v Evropské unii, sériovou produkci tu koncern zahájil v listopadu 2008 a přímo zaměstnává 3,3 tisíce lidí. Z Česka exportuje automobily, kterých plánuje za letošní rok vyrobit na 318 tisíc, do 69 zemí.
U nás je Hyundai v prodejích trojka na trhu. Od ledna do listopadu klesl celkový odbyt všech nově registrovaných osobních aut o 6,3 procenta na 231 208 vozů, z toho nejvíce prodala domácí Škoda, jež vylepšila prodej o 0,75 procenta na 80 350 vozů. Druhému Volkswagenu prodej propadl o 16,7 procenta na 19 221 aut. Třetí Hyundai zaznamenal pokles prodeje svých značek o 7,6 procenta na 17 824 vozů.
Just bought myself a new car. 2019 Hyundai Kona. pic.twitter.com/QjvvF9FTrn
— J.J. Knight (@PBZtheSeries) December 2, 2019
Elektromobily sice celkové prodeje v nejbližší budoucnosti nevytrhnou, ale jejich odbyt výrazně poroste. Automobilky je totiž musí v Evropě stůj co stůj prodávat. Od roku 2021 budou platit vysoké pokuty, pokud nesplní přísné limity na emise oxidu uhličitého. Právě elektrická auta pomohou tyto nové normy splnit a pokutám se vyhnout. Vyplatí se je tak prodávat i se ztrátou.
Silnicím vládne e-VW
Automobilce Hyundai se v Česku daří. Loni tu vydělala o polovinu více |
Nejpočetněji zastoupeným autem na baterky je u nás Volkswagen, konkrétně modely e-UP a e-Golf, kterých podle údajů Asociace elektromobilového průmyslu jezdilo po Česku v půlce letoška 683. Na druhém místě je značka Nissan – Leaf a e-NV 200 (582 aut), dále pak Tesla s modely S a X (463 vozů). Hyundai se 136 auty modelů Ioniq, Kona a Kia Soul je na devátém místě.
Vyznavači elektromobility argumentují šetrností k životnímu prostředí a oproti spalovacím motorům výrazně nižšími provozními náklady za pohon (kolem 30 haléřů na kilometr) a servis. Kritici zase zdlouhavým nabíjením, stále nevelkým dojezdem na jedno nabití a pro běžného řidiče vysokou pořizovací cenou. Ekologičtěji než diesely nebo benzinové vozy vychází elektromobil při započítání emisí během celého životního cyklu, tedy včetně výroby elektřiny, baterie a její recyklace, až po ujetí desítek tisíc kilometrů