Lidovky.cz

Ekonomika

Facebook vyhodil svého kontraktora. Od reklamní firmy vzal úplatek za odblokování účtu

Facebook. foto: Reuters

Povinnosti facebookového kontraktora jsou prosté – komunikuje s firmami, stará se o publikaci inzerce nebo dává pozor, jestli jsou dodržovány reklamní pravidla. Server BuzzFeed News informoval o tom, že jeden z nich přijal úplatek ve výši několika tisíc dolarů. Facebook už tohoto pracovníka vyhodil, není to ale jediný problém s reklamou, který má sociální síť na krku.
  5:00

Britský herec: Kdyby tady byl Facebook ve 30. letech, umožnil by Hitlerovi inzerovat konečné řešení

Facebookový kontraktor měl podle BuzzFeed News za úplatek reaktivovat zablokované facebookové účty reklamní firmy Ads Inc.. Ty byly původně zrušeny kvůli porušení pravidel. Společnost, která sídlí v San Diegu, měla korektorovi za reaktivaci zaplatit okolo osmi tisíc dolarů.

Firma Ads Inc. porušila pravidla tím, že vyvěšovala na tisíce soukromých účtů zavádějící reklamu prostřednictvím jejich uživatelů. Těm přitom za sdílení reklamy a přístup k přihlašovacím údajům platila měsíčně několik desítek dolarů. Každý z účtů přitom později prodala jiným marketérům za stovky dolarů, píše v článku BuzzFeed News.

Ads Inc. tímto způsobem obcházela facebooková pravidla pro placený reklamní obsah. Ty říkají, že za propagaci reklamy lze platit přímo Facebooku. Ten veškeré uživatelské účty, patřící reklamní firmě, zablokoval nebo uzavřel.

„Takové chování je v absolutním rozporu s našimi firemními pravidly. Kontraktor, který úplatek přijal, už u nás nepracuje. Pokračujeme ve vyšetřování a jsme připraveni provést nezbytné zásahy,“ řekl mluvčí Facebooku pro server Business Insider.

Příspěvky na účtech placených Ads Inc. obsahovaly zavádějící internetové odkazy, které pod falešnými informacemi lákaly uživatele, aby skrze ně proklikli na reklamní internetové stránky. 

Skandál s úplatky ale není jediným „reklamním problémem“ Facebooku. Podle webu Business Insider čelí společnost také jiné kritice kvůli tomu, že nedostatečně kontroluje reklamu, kterou na síti sama propaguje.

Přes WhatsApp a Facebook se šíří falešné poukazové akce. Snaží se získat osobní údaje uživatelů

Dříve v týdnu zveřejnilo sdružení více než padesáti LGBTQ organizací protestní dopis, ve kterém kritizuje Facebook. Sociální médium obviňují z „propagace fakticky nepřesných reklam, které vrhají negativní světlo na účinky léku Truvada PrEP“.

Americké právnické firmy totiž zaplatily Facebooku, aby propagoval jejich reklamní příspěvky. V těch píšou o negativních vedlejších účincích léku Truvada, který se používá při prevenci virové choroby HIV. Příspěvky, které viděly miliony lidí, jsou přitom cílené na homosexuály a bisexuály, kteří Truvadu užívají. Právnické firmy je chtějí od kupování léku odradit a obrátit je proti jeho výrobci - Gilead Sciences, píše v článku serveru Business Insider.

Sdružení LGBTQ skupin označilo facebookové reklamy za nepravdivé. Truvada totiž byl vědecky prokázán za efektivní lék, který prošel všemi klinickými testy a úřady ho uznaly za nezávadný. „Tyto reklamy odstrašují nakažené lidi od jeho užívání. Přitom se jedná o jeden z hlavních léků, který blokuje infekci HIV,“ píše se v protestním dopise, který má za cíl přilákat pozornost široké veřejnosti.

I když sdružení vyvíjí na Facebook tlak, aby příspěvky „na pár měsíců“ odstranil, sociální síť to odmítla udělat. „Hledáme cesty, jak celý systém vylepšit. Trváme ale na tom, že tyto reklamy neporušují pravidla,“ řekl mluvčí Facebooku pro server Business Insider.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.