Lidovky.cz

Ekonomika

Českým hotelům mizí hosté. Cesty ruší firmy, školy i běžní turisté, desítky tisíc lidí mohou přijít o práci

Zdravotnický personál kontroluje osoby před hotelem na ostrově Tenerife. | foto: ČTK/AP

Premium
Praha - Hotely v Praze už pociťují dopady epidemie koronaviru. Hosté ruší rezervace a nové přibývají nebývale pomalu. Pokud se situace v dohledné době nezlepší, zažije turistický ruch v Česku špatný rok.

„Hosté už nám ubývají, a to nejen ze zemí, kde se koronavirus objevil. Ubývají celkově,“ říká Petr Lžičař, šéf sítě pražských hotelů Le Hotels Group.

Asociace hotelů a restaurací zatím přišla s možnými scénáři dalšího vývoje a dopady na byznys mohou být dramatické.

Čeká se špatný rok

Zatím je slabá sezona, i výhledy na jaro, Velikonoce a léto jsou ale stále horší. „Médii šířená panika našemu odvětví rozhodně neprospívá a obáváme se drastických propadů tržeb. Již v tuto chvíli je jasné, že letošní rok bude pro naše odvětví kritický,“ říká šéf hotelu Botanique Tomáš Nesvorný.

Autor:

Tento hotel neměl žádné skupiny z Číny nebo Koreje a rušení rezervací z těchto zemí na něj tedy nemělo velký dopad. Situace se ale zhoršuje. „Vidíme minimální příliv nových rezervací na celý zbytek roku. Velká část firem přestala zaměstnance posílat na služební cesty, ruší se individuální rezervace i konferenční akce,“ dodává Nesvorný s tím, že podobně situaci popisují i další hotely.

„Zatím máme pár zrušených rezervací, převážně z Itálie a Koreje,“ říká Gabriela Pavlištová z hotelu Pod Věží. Čeká, jak se bude situace vyvíjet dál.

Zájem o potraviny neopadá, Košík.cz zavádí hmotnostní limit nákupu. Zásoby mají obchodníci dostatečné

Číňané, Korejci a Italové, tedy tři národy nejvíce zasažené koronavirem, tvoří dohromady zhruba sedminu návštěvníků Prahy. Na český trh dopadá i zákaz školních výletů v italských školách. Jen ty znamenaly zhruba 40 tisíc hostů v pražských hotelích.

Asociace hotelů a restaurací ve své analýze tvrdí, že se pro letošní rok očekával růst počtu turistů. Hotely měly více vydělat, stát měl více vybrat na daních a mělo vzniknout tisíc nových pracovních míst. Situace je ale jiná. „Cestovní kanceláře, agentury a online zprostředkovatelé ve značné míře nyní ruší již potvrzené rezervace. Stejně tak jsme v  rámci celé republiky zaznamenali storna ze strany korporátní klientely,“ říká šéf asociace Václav Stárek.

Obchodník s ochrannými maskami v Bahrajnu.
Karanténa v hotelu H10 Costa Adeje Palace na Tenerife.

Předpokládá, že hotely budou méně obsazené, otázkou je jak moc. „Menší obsazenosti se provozovatelé budou muset přizpůsobit adekvátním snížením nákladů. V konečném důsledku může mít tato situace vliv i na počty pracovních míst,“ popisuje Stárek.

Čtyřicet tisíc pracovních míst

Asociace přišla s analýzou, která zvažuje, co by se dělo, kdyby v průběhu roku ubyla polovina turistů z nejvíce postižených zemí, tedy z Číny, Koreje a Itálie. Tato varianta očekává, že by byznys přišel o patnáct miliard korun na tržbách, stát o tři miliardy na daních a zaniklo by osm tisíc pracovních míst.

Pesimistická varianta, tedy že ubude čtvrtina hostů ze všech zemí světa, má dopady mnohem tvrdší. Hotely by přišly o 35 miliard korun, navázané byznysy o dalších 35 miliard. Stát by nevybral 14 miliard na daních a zaniklo by 40 tisíc pracovních míst.

Světové burzy drtí obavy z koronaviru, Dow Jonesův index zaznamenal nejprudší denní propad v historii

Podle Stárky je teď důležité, aby se hotely snažily najít nové klienty místo těch, kteří cesty ruší. Bude záležet i na tom, jak rychle se jim podaří obnovit poptávku po odeznění obav z epidemie koronaviru. „Samozřejmě doufáme, že tato situace bude mít krátkodobý charakter a situace se opět stabilizuje,“ dodává Stárek.

České hotely nejsou v globálním pohledu výjimkou. Obavy z dopadů koronaviru se týkají celého světa. Proto hotely spolu s leteckými společnostmi patří mezi firmy, jimž nyní nejvíce klesá hodnota. Investoři se zbavují jejich akcií.

Situace dopadá nejen na hotely, ale i na všechny obory, které jsou na turistech závislé. V centru Prahy jde o například o restaurace a obchody se suvenýry i s luxusním zbožím. Méně cestujících silně pocítí také letecké společnosti.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.