Lidovky.cz

Ekonomika

S uzavřením škol vypukla nová vlna nákupů potravin. Online obchody hlásí pětkrát více objednávek

ilustrační snímek foto: ČTK/AP

PRAHA - Zhruba před třemi týdny se v obavě z rychlého šíření koronaviru po Evropě rozjela takzvaná nákupní horečka. Lidé se v panice zásobovali trvanlivými potravinami a připravovali na nejhorší. Ač se v posledních dnech zdálo, že je přehnaným nákupům konec, se včerejším rozhodnutím vlády uzavřít školy se panika opět rozdmýchala.
  5:00

Online obchody hlásí až pětinásobný zájem o nákupy oproti běžné špičce. Na velkou poptávku se už ale prý lépe připravily. Druhou vlnu nákupů, tentokrát především čerstvých potravin a mléčných výrobků, potvrdil i řetězec Albert.

„S ohledem na kroky vlády - především rozhodnutí o uzavření škol - opět extrémně narůstá zájem o zásobovací nákupy. Zájem je skoro dvojnásobný oproti běžnému období,“ říká pro Lidovky.cz mluvčí e-shopu Košík.cz František Brož. 

Skokový nárůst objednávek potvrdila také mluvčí internetového obchodu Rohlík.cz Zdeňka Svoboda. „Na webu máme až pětinásobný zájem o nákup oproti běžné špičce,“ sdělila. V úterní poledne měl podle ní Rohlík.cz asi devětkrát více objednávek na následující den, než tomu bývá obvykle tou dobou.

Podle Brože se Košík.cz na další návaly zákazníků připravil lépe, než tomu bylo před třemi týdny. „Předzásobení jsme v současné době dostatečně, základní potraviny by tedy měly být bez problému dostupné,“ ujišťuje. Hlavním cílem Košíku.cz je prý zajistit kapacitu tak, aby pokryl veškeré objednávky a nikdo nemusel žít v nejistotě. „Jsme připraveni rozvážet nákupy až do půlnoci a zároveň umožníme naplánovat nákup s větším předstihem, než je tomu doposud,“ popsal Brož pro Lidovky.cz plány e-shopu.

Online nově nakupují senioři

Nejistota, která poslední dobou ve společnosti panuje, se výrazně dotkla také seniorů. Protože nejčastěji se koronavirus stává smrtelným právě pro lidi ve vyšším věku, lékaři jim doporučili, aby v rámci možností zůstali doma. Ti se pak z obavy vyrazit na nákup stávají novými zákazníky online obchodů. „Rodiny chtějí na dálku zásobovat babičky a dědečky, popřípadě starší rodiče. Jak ale doba pokročila, objednávky zvládají i sami senioři,“ řekl Brož.

„Chceme seniorům, kteří momentálně začínají nakupovat online možná úplně poprvé, situaci co nejvíce ulehčit a mimo jiné se postarat i o to, aby je nákup u nás stál díky dotacím na základní potraviny ještě méně než v běžném obchodě,“ řekl ředitel Košíku.cz Tomáš Jeřábek. E-shop pro ulehčení situace rizikových osob zlevnil 30 nejzákladnějších potravin, jako je například pečivo, brambory a prací prášek, slova Jeřábka upřesnil mluvčí Brož. Zvýšený zájem je v současnosti o čerstvé potraviny a mléčné produkty, ale i trvanlivé balené pečivo. „Lidé zřejmě také vyslyšeli proseb lékařů a více nakupují citrusové plody a čerstvé šťávy, aby posílili svojí imunitu,“ sdělil Brož.

Druhou vlnu zásobovacích nákupů potvrdily potravinové řetězce Albert i Kaufland. „Poté, co více než jeden a půl milionu školáků zůstalo doma, a nestravují se ve školních jídelnách, řeší rodiny otázku domácího stravování. Rodiny proto vyrazily na nákupy čerstvých potravin,“ vysvětlil pro Lidovky.cz mluvčí Abertu Jiří Mareček. 

Podle mluvčí Kauflandu Renaty Maierl je v obchodech stále zvýšený zájem o trvanlivé potraviny jako jsou těstoviny, rýže, konzervy a podobně. „Zvyšuje se ale také poptávka po čerstvých produktech jako je ovoce, zelenina a maso,“ řekla pro Lidovky.cz.

Parkoviště velkých obchodů se údajně zaplnily ihned po oznámení o uzavření škol.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.