Lidovky.cz

Ekonomika

Stavební firmy mají kvůli koronaviru problém. Chybí roušky, odpadají zaměstnanci, hrozí jim existenční problémy

ilustrační snímek

ilustrační snímek foto: Petr LundákMAFRA

Původní zpráva
Praha - Tuzemské stavebnictví zažívá kvůli koronaviru stejně jako další obory problematické období. Chybí jim pracovníci, materiál i ochranné pomůcky.
  5:00

„Pro naše pracovníky nemáme ochranné pomůcky, i když na stavbách potkávají neustále desítky lidí,“ popisuje mluvčí Eurovia Iveta Štočková.

Rostoucí potíže jsou i s nedostatkem lidí. Část pracovníků je doma s dětmi, část je v karanténě. Klíčoví zaměstnanci jsou pak často v rizikově skupině nad 55 let. Problematická je nově i doprava lidí na stavby.

Karanténa v Česku přehledně. Jak se můžete pohybovat, nakupovat, relaxovat

„Zejména subdodavatelé využívají často na dělnické profese zahraniční pracovníky,“ říká mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha. Oni sami pak mají problém s tím, že mají třetinu staveb v zahraničí a tam je teď složitější se dostat.

Stavební firmy si stěžují, že není možné dovézt ani pracovníky ze Slovenska. Podle průzkumu CEEC Research z loňského října využívaly zahraniční dělníky dvě třetiny stavebních firem v Česku. Teď navíc část ubytoven zavřela. Minulostí je i to, že se na oběd dalo chodit do nedalekých restaurací. Ty jsou také zavřené, stravování lidí je tak třeba řešit jinak.

Problémy už vznikají i s dodávkami materiálu. Velké firmy mají zpravidla zajištěné zboží přímo od výrobců a od velkých obchodníků. I tam ale rostou obavy, a to hlavně u dodávek dílů ze zahraničí rovnou na stavbu v konkrétní čas. Když chybí takový díl, hned se zpožďují i návazné činnosti. Větší problém mají menší firmy a živnostníci, kteří z části využívali i nyní zavřené obchody.

Firmy současný vývoj nechtějí podcenit. Například v Eurovii už zasedl krizový štáb. Rozhodl, že společnost zastaví kvůli koronaviru všechny stavební práce na dálnicích po dobu 14 dní. Podle Ředitelství silnic a dálnic hrozí zastavení i dalších staveb.

Nevpouštějte do obchodů lidi bez roušek, doporučil Hřib. V Praze budou jezdit čtyři odběrové sanitky

„Situace se mění velmi dynamicky a řešíme ji stavbu od stavby. Snažíme se v rámci možností zachovat probíhající stavby v chodu,“ popisuje mluvčí firmy Strabag Edita Novotná.

Jako konkurenční firmy i oni naráží na zmíněný zhoršující se přístup ke stavebnímu materiálu a začínají chybět pracovníci. „Stejné potíže mají i naši dodavatelé. Očekáváme, že situace s přístupem ke stavebnímu materiálu se bude obecně dále zhoršovat,“ předpokládá Novotná.

Stavební firmy zatím nechtějí předjímat dopady, nevylučují ale, že se opatření k šíření nákazy odrazí v termínech dokončení jednotlivých staveb.

Omezení na probíhajících stavebních pracech jsou ale pro firmy tím menším rizikem. Hlavní hrozbou jsou obavy, že klesne poptávka a stavět se zkrátka nebude. „Po zkušenostech z minulosti, kdy i menší krize vedly k recesi, jsme bohužel přesvědčeni, že takto masivní dopad do ekonomiky bude s jistotou znamenat zásadní snížení produkce stavebnictví,“ říká Novotná.

„Pokud bude současná situace pokračovat delší dobu, může to mít v krajním případě dopad i do volné hotovosti a vést k existenčním problémům některých stavebních firem,“ dodává Michal Talián tiskový mluvčí firmy Hochtief.

Během hospodářské krize po roce 2008 tlačily stavební firmy na stát, aby jim pomohl například vyššími investicemi do výstavby silnic a železnic. Toho se ale nedočkaly, naopak stát začal výrazně šetřit, z krize je tak vyvedlo až oživení ekonomiky.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.