Lidovky.cz

Masivní přesun lidí na práci z domova způsobil kolaps některých sítí. Nedalo se dovolat

Ekonomika

  16:58
Zákazníci mobilních operátorů zaznamenali zejména v pondělí zvýšené potíže. Ty se týkaly hlavně Vodafonu, jehož zákazníci se nemohli dovolat do ostatních sítí. V současné situaci by již měly být největší problémy vyřešeny. Provoz ale zůstává zvýšený, uživatelé tedy mohou vyzkoušet různé alternativy.

Mobilní telefon. foto: Shutterstock

Podle mluvčího Vodafonu Ondřeje Luštince bylo příčinou těchto potíží násobné navýšení provozu mezi mobilními sítěmi v důsledku masivního přesunu obyvatel na práci z domova. Komplikace způsobilo i zprovoznění státní linky 1212 k informacím o koronaviru, i o tu byl takový zájem, že se na ni nedalo dovolat.

„Objem provozu je v těchto dnech násobně vyšší i v porovnání s nejvytíženějšími dny o Silvestru a způsobil přetížení propojovacích bodů mezi mobilními sítěmi,“ vysvětluje Luštinec technickou příčinu.

Podle mediálního zástupce operátora pracovali technici na odstranění potíží celé pondělí a přes noc i do úterka. „Podle dostupných informací je provoz mezi sítěmi Vodafonu a T-Mobilu už stabilní. A před úterní čtrnáctou hodinou se podařilo stabilizovat i propojení se společností O2,“ sdělil Luštinec. Kapacita pro volání by teď měla být tedy u všech operátorů dostatečná a potíže by se již vyskytovat neměly. Nicméně nadále platí, že provoz je zvýšený a existuje tak i vyšší riziko, že dojde ke komplikacím.

„V uplynulých dnech jsme zaznamenali zvýšený provoz v mobilní i fixní síti, který se týká jak dat, tak hlasového provozu. Zvýšený provoz však nemá vliv na funkčnost služeb, výpadky v naší síti neregistrujeme,“ říká mluvčí operátora O2 Lucie Jungmannová. Podobně hovoří její kolega Jiří Janeček z T-Mobilu.

„Od minulého týdne vzrostl v porovnání s týdnem, kdy nebyla v účinnosti žádná opatření, provoz v mobilní síti v průměru o 20 %,“ popisuje nárůst Jiří Janeček z tiskového oddělení operátora T-Mobile. Podle něj v pondělí oproti situaci před týdnem vzrostl datový provoz o 22 %, hlasový byl dokonce o 33 % silnější. V úterý se podle něj situace trochu zklidnila a firma nezaznamenala žádné potíže.

Přesto operátoři své sítě neustále monitorují a chystají případné změny. „Jsme připraveni přijmout opatření na další posílení kapacity,“ říká Janeček. V případě, že se ovšem objeví další potíže, rychlé řešení pro samotného zákazníka nemusí být jednoduché. Pokud hovory nefungují, nepomůže podle Janečka ani změna technologie, tedy třeba volání v LTE či wi-fi sítích namísto 2G. Tyto funkce se dají nastavit v menu mnoha moderních smartphonů, ale vyšší pravděpodobnost toho, že se zákazník dovolá, nepřinesou. Volání přes wi-fi alespoň zlepší kvalitu hovoru v místech se špatným signálem.

Přesto určitá záložní řešení existují. Při telefonování například mnoho uživatelů může sáhnout po čím dál více opomíjené pevné lince, kterou mají mnozí stále k dispozici. Navíc se zdá, že datové služby mobilních operátorů snáší aktuální vyšší zatížení lépe, než tomu bylo v pondělí u hlasových, takže v případě nutnosti se mohou lidé vzájemně propojit pomocí různých messenger aplikací. „Naše datové služby fungovaly a fungují bez problémů, to znamená, že lidé například mohou volat přes internetové aplikace, jako je WhatsApp a podobné,“ radí Ondřej Luštinec z Vodafonu.

Konkurenční operátoři navíc takové spojení, které může být v aplikacích jako WhatsApp, Facebook Messenger, Skype a dalších třeba i ve formě videohovoru, svým zákazníkům ulehčují. Jak O2 tak T-Mobile totiž svým paušálním zákazníkům dávají neomezená data zdarma. V extrémních případech tak jen musí zákazníci počítat s možností snížení přenosové rychlosti oproti někdejším maximům, ale pro běžné funkce by nemělo být zpomalení nikterak výrazné.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.