Praha vypoví memorandum s provozovatelem elektrokoloběžek, firma prý nedodržuje podmínky |
Koronavirus tak každopádně přibrzdí sdílenou mobilitu v Praze. Do hlavního města se chystala také nová konkurence, estonský Scoot911, což se prozatím odkládá.
Společnost Lime z důvodu šíření nákazy novým typem koronaviru dočasně zastavila půjčování sdílených elektrokoloběžek v zasažených světových městech včetně Prahy. „Pozastavili jsme naše služby na mnoha trzích po celém světě, včetně Prahy, abychom okamžitě vyhověli instrukcím vedoucím k co nejlepší ochraně veřejného zdraví,“ potvrdila pro Lidovky.cz mluvčí společnosti pro střední a východní Evropu Darya Skobeleva.
Podle stránek firmy služba dočasně přestala fungovat v celkem 23 zemích po celém světě, včetně třeba Rakouska, Německa, Itálie, Polska a USA. „Koronavirus představuje pro společnosti na celém světě smutnou a alarmující novou výzvu a Lime bere v potaz nové skutečnosti, které se dozvídá od příslušných zdravotnických úřadů a autorit,“ říká mluvčí.
Společnost chce podle mluvčí situaci monitorovat a službu opět spustit hned, jak to bude možné. „Jsme připraveni co nejdříve provoz znovu spustit,“ říká mluvčí pro Lidovky.cz. Dodala, že pro firmu je důležitá ochrana zákazníků i zaměstnanců.
V devíti městech na Novém Zélandu, v Austrálii, Jižní Koreji a Spojených arabských emirátech Lime koloběžky stále nabízí.
Francie zpřísňuje pravidla pro užívání elektrických koloběžek, sdílená vozítka mají na svědomí stovky zraněných |
V Praze je vztah mezi firmou a pražskými samosprávami dlouhodobě problematický. Praha 1 plánuje vozítka zakázat v pěších zónách. Druhá městská část už dříve zakázala jejich provoz na celém svém území, firma to však podle zástupců městské části nedodržuje. Vedení magistrátu loni s firmou vypovědělo memorandum o spolupráci, nyní se připravuje nové.
S elektrokoloběžkami má špatné a stále se zhoršující zkušenosti i Praha 4.„Jde především o parkování na chodníku, kde překážejí chodcům, matkám s kočárky, seniorům, kteří mají potíže s chůzí a v neposlední řadě i hendikepovaným,“ vysvětlil pro Lidovky.cz mluvčí městské části Jiří Bigas.
Koloběžky firmy Lime se v Praze objevily na podzim roku 2018, do nedávna zde společnost provozovala 1500 koloběžek. Společnost uvádí, že působí ve více než 120 městech. Poprvé se elektrokoloběžky objevily v kalifornské Santa Monice, následovalo San Francisco a poté se firma rozšířila po celém světě. Často se však potýká s odporem městských samospráv kvůli stejným důvodům, které uvádějí politici v Praze.
Raději koloběžky než MHD
Společnost Re.volt oproti konkurenci věří, že individuální přeprava může zpomalit šíření nákazy koronavirem a zlevňuje. „Rozhodli jsme se proto snížit jízdné u všech vozů o 50 %. Snažíme se tak přidat ruku k dílu a řešit problém celku,“ sdělil ředitel Re.voltu Pavel Kuchta.
Podle něj bere společnost situaci zodpovědně. „Snažíme se posilovat náš servisní tým, který se stará o desinfekci strojů. Situaci bereme opravdu zopovědně, ale i tak by měl každý pro jistotu nosit rukavice a dodržovat základní hygienická pravidla,“ upozorňuje Kuchta.
Ač se koloběžky Re.voltu nezdají rizikové, s hygienou aut je to prý horší. „Až do odvolání stahujeme autíčka. I přes naši velkou snahu se nám jeví jako potenciální hrozba při šíření nákazy,“ říká Kuchta. „Všechny naše elektrická auta chceme poskytnout Praze pro solidární účely,“ doplnila mluvčí společnosti Andrea Kobrtková.