„Po skončení krizí se daří franšízovým firmám. Pro podnikatele totiž představují nízké riziko, jsou jištěni zavedenou značkou. Současný stav proto urychlí v tuzemsku rozvoj rozvozových služeb,“ řekl Tamchyna.
Za první týden klesly restauracím tržby o čtyři pětiny, uvádějí stravenkové firmy |
Podle něho se společnosti v současné době snaží své franšízanty maximálně podporovat. Snižují nebo odpouštějí jim franšízové poplatky, upravují dlouhodobé plány, nabízejí právní a další servis. Společnosti se za současné situace snaží podle Tamchyny franšízanty hlavně neztratit. Některé mají běžně ve smlouvách, že pokud franšízant negeneruje tržby, poplatky nemusí hradit.
Takto funguje například český řetězec Bageterie Boulevard. „Franšízantům odpouštíme franšízový poplatek vždy v případě, kdy se hospodářský výsledek pobočky dostane pod hranici rentability. Je to jeden ze základních pilířů naší franšízové spolupráce, není to tedy pouze reakce na současný stav,“ uvedla za firmu Markéta Krejčíková.
Značka Subway dočasně o polovinu snížila franšízové poplatky. Opatření plánuje každý týden revidovat. „Současná situace kriticky zasáhla gastronomické provozovny. Toto odvětví procházelo velmi složitým obdobím, negativně ovlivněné nárůstem nákladů na zaměstnance, zvyšujícími se nákupními cenami potravin a nyní jej zasáhlo to, co si nikdo nedovedl představit. Nejedná se jen o Českou Republiku nebo Evropu, ale o veškerý globální trh,“ řekl ředitel Subway pro střední a východní Evropu Martin Princ.
Restauratéři se bojí insolvence. Vládu žádají o záruku přímé finanční pomoci |
Za této mimořádné situace nemusejí franšízanti podle Tamchyny striktně dodržovat zavedené standardy, týká se to například budování výdejních oken. Společnosti jim zajišťují také centrální servis, pomáhají například v otázkách pracovního práva. Navíc za ně mohou lépe vyjednávat podmínky s poskytovateli úvěrů, nákupními centry nebo dodavateli, řekl dále Tamchyna.
Formou franšíz fungují především restaurace a fast-foody, které v současné době rychle zavádějí rozvozy. Nově ho provozuje například Bageterie Boulevard. Přikročilo k němu také Fruitisimo, které navíc spustilo crowfundingovou kampaň „Vitamínová injekce pro zdravotníky.“ Podle Tamchyny si lidé nyní na rozvoz zvyknou a budou ho hojně využívat i v budoucnu jako v jiných zemích.
Kvůli zamezení šíření koronaviru musejí být zatím do 1. dubna uzavřeny všechny stravovací zařízení. Restaurace a kavárny mohou občerstvení prodávat jen tzv. přes ulici. Zákaz se nevztahuje na rozvozové služby.