Lidovky.cz

Česká inspekce narazila. Google ani Facebook podvodné e-shopy s pomůckami proti viru neblokují

Ekonomika

  5:00aktualizováno  9:47
Praha - Stačilo na Facebooku kliknout na snímek Leoše Mareše z rozhovoru pro Českou televizi, v němž populární moderátor vyzýval k nošení roušek, a začaly se dít věci. Na webu Amorise.com česká celebrita ve smyšleném interview popisovala návod na pohádkové zbohatnutí. Nechybělo ani propojení na pochybné investice do kryptoměn.
ilustrační snímek

ilustrační snímek foto: STYX

Koronavirová krize a pomůcky jako roušky nebo dezinfekce stále častěji slouží k vábení uživatelů internetu, aby nakupovali v rizikových e-shopech. A to nejen ochranné pomůcky před nemocí covid-19. Podvodníci tak využívají ztíženou možnost zákazníků navštívit kamenné obchody i zvýšenou poptávku třeba právě po rouškách.

E-shopy se přizpůsobují krizi. Alza dočasně prodává potraviny, Košík rozváží hotová jídla za náklady

Česká obchodní inspekce (ČOI) varuje před podezřelými weby na speciální stránce Rizikové.cz. Registruje jich už skoro osm stovek. Jak ale zjistil server Lidovky.cz, spolupráce s globálními hráči, jako jsou Google nebo Facebook, při blokování podvodných stránek – na rozdíl od českých portálů – nefunguje. „Oslovili jsme Google i Facebook. Z jejich strany nebyl zájem o spolupráci,“ přiznal na dotaz serveru Lidovky.cz Jiří Fröhlich, mluvčí ČOI.

Po společnostech inspekce požadovala, aby neprodávaly reklamu na podvodné e-shopy z jejího seznamu a blokovaly přístup na ně. Pro Google bylo údajně nemožné řešit tuto záležitost jen s Českem. Odmítavé reakce se ČOI dočkala i od sociální sítě Facebook s 2,5 miliardy aktivních uživatelů. „Facebook odepsal, že to neodporuje jejich vnitřním pravidlům,“ řekl mluvčí ČOI Fröhlich. 

Google se brání konstatováním, že zájem na odstraňování problematických webů má. Proč ale nevyužívá otevřených dat od České obchodní inspekce, nevysvětlil. „Usilovně pracujeme na tom, abychom v době pandemie koronaviru chránili uživatele a zobrazovali jim užitečné a věrohodné informace. Od ledna jsme zablokovali miliony reklam, které se pokusily na této situaci vydělat, a zavedli jsme dočasný zákaz veškerých reklam na zdravotnické roušky. Kontinuálně podnikáme kroky k tomu, abychom uživatele ochránili a zabránili těmto reklamám v zobrazování,“ uvedla pro server Lidovky.cz Alžběta Houzarová, zástupkyně společnosti Google.

Z jedenácti webů, které ČOI označila jako rizikové, se však po vyhledání pomocí Googlu objeví varovné hlášení jen u internetové stránky amorise.com. A u většiny z nich navíc nabízí i reklamu. Dle inspekce přitom podvodníci prostřednictvím virtuálních obchodů nabízeli mnohonásobně předražené ochranné pomůcky, měli extrémně dlouhé dodací lhůty či například prodávali vymyšlenou dezinfekci proti šíření nákazy. Zákazníkům webu shopolo.cz po zaplacení přípravku přišel podle inspektorů jen balíček s aromatizovanou vodou.

Pokuty nebolí, blokování ano

Inspektoři ČOI se na podvodníky, kteří chtějí na koronakrizi vydělat, zaměřují cíleně. „Naše kontroly v rámci e-shopů cílí na ty, jež nabízejí roušky, respirátory a další přípravky v souvislosti s koronavirem. Všechny ostatní kontroly jsou v tuto chvíli eliminované na minimum,“ uvedl Fröhlich.

Spolupráce s vyhledávači je přitom klíčová. Byť inspekce může potrestat podvodné obchodníky pokutou až do výše 50 milionů korun, zpravidla tak končí jen minimum případů, a to navíc až po dlouhých tahanicích a soudním přezkumu. Mnohem rychlejší a účinnější tak bývá včasné varování zákazníků před samotným nákupem.

Soukromí bude zajištěno, slibují Google a Apple. K varování před nákazou využijí data uživatelů

Laxní přístup internetových gigantů je zarážející ve srovnání s tím, jak intenzivně s ČOI spolupracují české firmy. Vyhledávací portál Seznam.cz už data poskytovaná inspekcí pravidelně čerpá. I díky tomu při vstupu na jeden ze zmíněné osmistovky rizikových webů se objeví varování.

„Na základě seznamu podvodných e-shopů, který ČOI pravidelně aktualizuje, snižujeme relevanci v našem vyhledávači těm e-shopům, které jsou v seznamu vedené,“ napsala serveru Lidovky.cz Aneta Kapuciánová, manažerka PR a interní komunikace Seznamu.

S ČOI takto spolupracují již dva roky. V praxi to mimo jiné znamená, že po kliknutí na odkaz vedoucí na rizikový internetový obchod, či případně po jeho zadání do adresového řádku, portál uživatele upozorní, že se chystá vstoupit na web s rizikovým či podvodným obsahem, a doporučí mu návrat na domovskou stránku. „Pravidelně kontrolujeme, zda u nás takové e-shopy neinzerují. Pokud ano, pak kontaktujeme jejich provozovatele a žádáme je o nápravu,“ dodala Kapuciánová. Díky výměně dat s inspekcí a také s několika bankovními domy už Seznam zablokoval přes 250 tisíc podvodných webových stránek.

Varovat uživatele pomáhá i antivirový program od firmy ESET. „Data od ČOI integrujeme v rámci aktualizací virové databáze v našich produktech, která probíhá několikrát denně. Jakmile uživatel vstoupí na web, který je dle ČOI rizikový, upozorníme jej, že se jedná o potenciálně podvodnou stránku,“ potvrdil serveru Lidovky.cz Ondřej Šafář z PR oddělení společnosti ESET, jejíž produkty chrání před „digitálními“ chorobami dneška.

Reputační risk

S riziky spojenými s rozmachem podvodných e-shopů se musejí vypořádat i zprostředkovatelé nákupů a srovnávací portály. I proto o výměnu informací stojí, díky ní se mohou vyvarovat reputačnímu riziku u zákazníků.

Web České obchodní inspekce se seznamem podvodných e-shopů

Jedním z takových zprostředkovatelů je i Zásilkovna.cz, která zajišťuje dopravu pro 28 tisíc e-shopů. „V Česku je dnes více než 40 tisíc internetových obchodů a bohužel ani v současné krizi nelze úplně vyloučit, že se mezi nimi vyskytnou nepoctivci. Jejich aktivitám samozřejmě chceme zabránit. Je pro nás nepřijatelné, aby s takovým jednáním byla společnost jakkoliv spojována,“ upozornil server Lidovky.cz Tomáš Chalupa ze Zásilkovny. Dodal, že vždy když dostanou od ČOI podnět o podvodném obchodu, automaticky s ním přeruší spolupráci.

Podobně postupuje i Heureka.cz, největší portál pro srovnání cen zboží ve střední a východní Evropě. I pro něj jsou podvodné e-shopy problém, což platí i během pandemie. „Všechny e-shopy, které se k nám nově registrují, speciálně prověřujeme. V případě nově, narychlo založených e-shopů s rouškami jejich vstup na Heureku neschvalujeme,“ sdělila Adéla Berková z Heureky. „Sledujeme nové recenze a v případě podezřelých e-shopů je preventivně také blokujeme. Znamená to, že jejich nabídku zákazníci u nás už nenajdou,“ doplnila Veronika Molčanová, šéfka zákaznického servisu Heureky.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.