Lidovky.cz

Ekonomika

Boeing odstupuje od záměru převzít divizi brazilského Embraeru. Věc pravděpodobně skončí u soudu

Nový stroj poprvé ve vzduchu. Boeing 777X vzlétá v Seattlu ke svému zkušebnímu letu. foto: ČTK/AP

Chicago/Sao Paulo/Paříž - Americký výrobce letecké techniky Boeing odstoupil od dlouho vyjednávané dohody, na jejímž základě měl za 4,2 miliardy dolarů (105 miliard Kč) převzít divizi komerčních letadel brazilské společnosti Embraer. Transakce měla změnit rozložení sil na globálním trhu s letadly a připravit Boeing na další konkurenční boj s jeho úhlavním rivalem - evropskou strojírenskou skupinou Airbus. Věc ale s největší pravděpodobní teď skončí u soudu.
  19:21

Boeing si podle médií zajistil půjčku přes 12 miliard dolarů, reaguje tak na tlaky spojené s letouny 737 MAX

O kolapsu jednání, která byla v závěrečné fázi, informovala už v pátek s odkazem na své zdroje agentura Reuters a v sobotu nezdar potvrdil sám Boeing. Embraer vzápětí uvedl, že Boeing od smlouvy odstoupil neoprávněně. Embraer do většího propojení obchodních aktivit s americkým gigantem vkládal velké naděje, protože spolupráce by zahrnovala jak regionální, tak i velká dopravní letadla.

Podle Reuters naděje na spojení nakonec zhatily zákulisní rozepře. Ani jednu z firem podle analytiků nečeká jednoduchá doba, protože situaci výrobců letadel značně zkomplikovala pandemie způsobená šířením koronaviru a s ní související propad poptávky po letecké dopravě.

Boeing se možná kvůli problémům s letouny 737 MAX víc zadluží. Řeší potíže s kabeláží

Boeing předložil nabídku na převzetí brazilské divize v létě 2018 po podobné dohodě mezi Airbusem a kanadským Bombardierem. Díky ní měl Airbus získat většinový podíl ve výrobě letadel CSeries. Ta jsou přímými konkurenty letadlům Embraeru.

Embraer a Bombardier jsou hlavními konkurenty na trhu letadel s kapacitou 70 až 130 míst a Embraer je třetím největším výrobce dopravních letadel na světě za Boeingem a Airbusem. Obě dohody, tedy mezi Airbusem a Bombardier a mezi Boeingem a Embraerem, představovaly největší změnu na globálním trhu s letadly za desítky let. Znamenaly by vznik nového duopolu, tedy situace, kdy existují dvě dominantní firmy s většinovým podílem na trhu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.