Lidovky.cz

Ekonomika

Zákazník zaplatí na e-shopu za roušku, zboží ani peněz se nedočká. Inspekci ve stavu nouze zavalily stížnosti


E-shop (ilustrační foto). | foto: Shutterstock

Premium
Praha - Už dva měsíce čekají zákazníci některých internetových obchodů na zaplacené roušky. Obchodníci s nimi odmítají komunikovat a ignorují i žádosti o vrácení peněz.

„Na e-shopu Zizer jsem si v polovině března objednala ochranné roušky téměř za šest set korun. Platbu jsem odeslala na uvedený účet, ještě tentýž den jsem obdržela potvrzení o přijetí platby. Dodnes nemám roušky ani peníze,“ postěžovala si serveru Lidovky.cz Iveta Brejchová, která prostřednictvím e-mailu opakovaně žádala o vrácení peněz. Nikdo z vedení podniku už se však neozval.

Podobnou zkušenost má také Lenka Hrdličková. Před více než dvěma měsíci si u prodejce Huglo objednala roušku a respirátor. Částku 586 korun zaslala na uvedený účet, ale zboží pořád nemá. „Zaslala jsem e-mail se žádostí o vrácení peněz, avšak reakce nebyla žádná. Několikrát jsem se pokoušela vyplnit reklamační formulář, ale opět bez výsledku. Od května 2020 nelze na uvedený e-mail doručit zprávu,“ popisuje.

Vypadají jako český e-shop, ale jsou to jen překupníci zboží z Číny. Na Vevio přišly stovky stížností

O nespolehlivých e-shopech s českou doménou informovala redakce Lidovky.cz už na začátku roku. Takzvané prodejní galerie fungují pouze jako zprostředkovatelny a zpravidla prodávají zboží z Asie. Dodací lhůta je proto dlouhá a často neodpovídá ani kvalita, kterou slibují. V únoru pak sice ukončil provoz e-shop Vevio, na který redakce upozornila, ale další internetové galerie fungují podobným systémem pod jinými názvy. Teď navíc nepoctiví prodejci zneužívají nedostatku ochranných prostředků proti koronaviru, které na svých stránkách nabízejí.

Jeden provozovatel

„Od začátku stavu nouze až po současnost jsme zaznamenali zhruba o třetinu více podání spotřebitelů, než bývá zvykem ve stejném období, ve srovnání s předchozími roky,“ řekl serveru Lidovky.cz Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce (ČOI).

Nejvíce stížností letos inspekce eviduje na obchody Huglo, Lunzo, Prevence 2020, Shopholo, Vevio, Vše v akci, Poštovné zdarma, Pošta zdarma a Nela Slováková. Zmíněné e-shopy Zizer a Huglo podle ČOI spadají pod jednoho provozovatele, oba navíc zařadil mezi rizikové. Zizer však zkraje května ukončil svoji činnost, podobně jako Vevio.

Po stovkách stížností e-shop Vevio končí kvůli ‚mediální kampani‘. Lidé marně čekají na vrácení peněz

„Pokud nějaký e-shop ukončil činnost, neznamená to, že tím končí jeho povinnosti ve vztahu k těm, kdo u něj dříve objednali zboží. Pokud spotřebitel již odstoupil od smlouvy a několikanásobně uplynula deklarovaná dodací doba, má nárok na vydání takzvaného bezdůvodného obohacení,“ řekla serveru Lidovky.cz Eduarda Hekšová, zakladatelka spotřebitelské organizace dTest.

Zároveň doporučila, aby zákazník stanovil konečnou lhůtu k dodání zboží a obchod informoval, že v případě nedodání do daného data odstupuje od smlouvy.

Začarovaný kruh

„Nenásleduje-li po odstoupení od smlouvy vrácení peněz, společnost, která e-shop provozovala, zadržuje peníze spotřebitele bez právního důvodu. Doporučujeme proto spotřebitelům společnost vyzvat k vydání bezdůvodného obohacení, nejlépe písemně, doporučeně a s dodejkou,“ radí Hekšová.

Tuto výzvu je možné rovnou koncipovat jako výzvu předžalobní. Pokud společnost nezareaguje a peníze nevrátí, potom už zbývá pouze soud, k němuž je možné dát návrh na vydání platebního rozkazu vůči společnosti.

Mluvčí ČOI Fröhlich však upozorňuje, že je to začarovaný kruh. „Spotřebitel by se musel obrátit na soud, ale s ohledem na náklady a čas to nikdo také udělat nechce,“ vysvětlil.

Všechny zmíněné internetové stránky mají českou doménu a zákazník netuší, o co se jedná. Až v obchodních podmínkách se dočte, že jedná s prostředníkem, nikoliv přímo s prodejcem. Podle Fröhlicha jde ale o takzvané „neočekávané ujednání“, tedy informaci, kterou nemůže běžný spotřebitel v obchodních podmínkách očekávat.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.