Lidovky.cz

Ekonomika

Na falešné e-shopy je ČOI krátká. Podvedení zákazníci si mohou jen stěžovat nebo se soudit

E-shop (ilustrační foto). foto: Shutterstock

PRAHA - Podvedeným zákazníkům internetových galerií, které se tváří jako běžné české e-shopy, pravděpodobně nepomůže ani Česká obchodní inspekce. Internetovému obchodu může udělit pokutu a zařadit ho na seznam rizikových e-shopů. Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů v těchto případech považuje za neefektivní. Zákazníci, kteří se stali obětí podvodných internetových obchodů, si většinou mohou jen stěžovat nebo se marně soudit.
  14:00

„Na začátku března jsem si objednala pět kusů roušek z internetového obchodu Světomat. Tehdy uváděli, že mají roušky skladem. Dodnes ale nemám ani peníze, ani roušky. V e-mailech se pořád vymlouvají,“ řekla serveru Lidovky.cz Jolana Štumpová, která se nakonec rozhodla odstoupit od kupní smlouvy. To nakonec udělala opakovaně, ale bezvýsledně. „Rozhodla jsem se, že se obrátím na Českou obchodní inspekci,“ popisuje.

Bezzubá inspekce

Česká obchodní inspekce (ČOI) poslala Štumpové obecnou zprávu o tom, že šetření nákupní galerie Světomat už probíhá. Zároveň slibuje, že pokud bude doloženo porušení právních předpisů v dozorové kompetenci ČOI, bude obchodu uložena pokuta. Ta však zákazníkům jejich peníze nevrátí.

„V případě, že nemají lidé ani peníze, ani zboží, musí se soudit, případně ještě zkusit využít i mimosoudní cestu,“ řekl pro Lidovky.cz Jiří Fröhlich, mluvčí ČOI.

Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů však v odpovědi zákaznici Jolaně ČOI naopak nedoporučuje a rovnou ji odkazuje na soud. „Oddělení mimosoudního řešení spotřebitelských sporů ČOI se vyjádřilo, že v obdobných případech nelze očekávat úspěšné řešení mimosoudních sporů, proto vás můžeme pouze odkázat na případně další řešení sporů prostřednictvím občanskoprávní žaloby,“ napsal Jan Štěpánek, ředitel ČOI.

Ale ani zmíněné šetření není jednoduché. Podle Fröhlicha je kontrola možná pouze u e-shopů, které nejsou anonymní. Takových je ovšem mezi těmi rizikovými pouhý zlomek.

„Dokud je stále možné si vymyslet údaje, které zadá provozovatel webu při jeho založení, a nejsou ověřovány, cílí pak na českého spotřebitele a ten se nedozví, kdo mu výrobek nabízí, nedozví se to ani ČOI a není koho kontrolovat,“ argumentuje Fröhlich.

Martina Linhartová se ocitla na začátku nouzového stavu v uzavřené obci na Litovelsku, odkud pochází. „Sháněla jsem roušky, kde se dalo. Jedinou možností byl tehdy nákup přes internet, takže jsem se rozhodla pro e-shop Zizer. Jenže objednané zboží přišlo až teď, kdy už je mi opravdu k ničemu. Navíc jsem si objednala respirátory s filtrem, a místo nich přišlo deset obyčejných jednorázových roušek,“ stěžuje si Linhartová.

Podobně dopadla také Iveta Brejchová, o jejíž patálii s podvodným e-shopem LN již psaly. Na zboží čekala rovněž více než dva měsíce. „Vůbec to nevypadá jako na obrázku. Za deset obyčejných roušek jsem tak zaplatila skoro 600 korun,“ uvedla.

Pokud ale podvedený zákazník zaplatil kartou, jednou z možností je se obrátit na banku, která ji vydala. Může žádat o provedení takzvané zpětné transakce.

Dohoda s bankou

Tato možnost existuje, pokud zboží nebo služba nebyly dodány vůbec nebo výrazně neodpovídají popisu. Takzvaný chargeback může být proveden na základě pravidel karetních asociací. Spotřebitel nicméně na jeho provedení vůči své bance nemá právní nárok a záleží na vstřícnosti bankéřů. Obdobné možnosti poskytuje například i platební systém PayPal.

Nicméně ČOI kromě pokut nemá žádný zákonný nástroj, jak podvodné e-shopy zablokovat. Může na ně jen upozornit v rámci svého seznamu rizikových webů.

„V roce 2019 ČOI pravomocně uložila 867 pokut v celkové výši 7,221 milionu korun. V loňském roce například nejvyšší pravomocná pokuta, ve výši 400 tisíc korun, byla uložena zahraničnímu provozovateli www.viagogo.com se sídlem ve Švýcarsku za nekalé obchodní praktiky, neseznámení s možností zboží reklamovat či s možností mimosoudního řešení sporů,“ dodal Fröhlich. ČOI však nemá za úkol sledovat, zda je pokuta vymožena celní správou, pokud není uhrazena včas.

O nespolehlivých e-shopech s českou doménou informovala redakce Lidovky.cz už zkraje roku. Takzvané prodejní galerie fungují pouze jako zprostředkovatelny a zpravidla prodávají zboží z Asie. Dodací lhůta je proto dlouhá a často neodpovídá ani kvalita. V únoru pak sice ukončil provoz e-shop Vevio, na který LN upozornily, ale další internetové galerie fungují podobným systémem pod jinými názvy nerušeně dál. 

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.