Lidovky.cz

Ekonomika

Prodeje benzinu a nafty výrazně klesly, z krize nejlépe vyvázla česká síť nejlevnějších pump

Mnoho řidičů chtělo načerpat levné pohonné hmoty. foto:  Petr Topič, MAFRA

PRAHA - Petrolejáři začínají sčítat ztráty způsobené krizí minulých měsíců. Přestože ceny benzinu a nafty klesly v březnu a dubnu na nejnižší hodnoty za posledních 11 let, úbytek tankujících řidičů byl obrovský a srazil tržby prodejců v rámci celého českého trhu zhruba o 30 procent. Jednou z mála sítí, které vyvázly bez vážnějších šrámů, je plzeňské Tank Ono, provozující 42 stanic po celém Česku.
  5:00

Prodeje společnosti, které loni vzrostly tržby z prodeje pohonných hmot o 700 milionů na 18 miliard korun, klesly v minulých měsících meziročně pouze o pět procent.

Některé čerpací stanice kvůli koronaviru přerušily provoz, poptávka motoristů se snižuje

Nízké ceny, často zhruba dvě i tři koruny z litru pod republikovým průměrem, způsobily, že obvyklé fronty u žluto-červených benzinek neskončily ani v době nouzového stavu a omezení silniční dopravy. 

„Určitý vliv měl pokles provozu kamionové dopravy, ale největší problém nám způsobilo pohraničí. Šest našich stanic u hranic s Německem a Rakouskem šlo v podstatě na nulu. Naopak ve vnitrozemí se dařilo, tam jsme byli v plusu,“ komentuje situaci minulých měsíců Jiří Ondra, který s bratrem Petrem společnost Tank Ono vlastní a provozuje.

U čerpací stanice Ono na Černokostelecké se v úterý podvečer tvořila fronta.
U čerpací stanice Ono na Černokostelecké se tvořila fronta.

Díky extrémní cenové politice průměrná benzinka Tank Ono několikanásobně překonává prodeje jedné průměrné pumpy konkurentů, včetně největších firem u nás (zhruba čtyři- až pětkrát – dle výpočtu LN, firmy tento údaj nezveřejňují). I v celkových maloobchodních tržbách se tato značka se svými 42 benzinkami už nachází mezi petrolejářskými obry, kam patří Unipetrol se sítí 416 čerpacích stanic Benzina, maďarský koncern MOL, kterému u nás patří přes 300 pump, společnost Shell se 175 stanicemi, OMV s více než 140 a Čepro s více než 200 pobočkami EuroOil.

Spása z otevřených hranic

Tank Ono se v posledních letech snaží vymanit ze své poněkud nelichotivé pověsti. Dlouhé roky prodává s extrémně nízkými maržemi, a tedy i za nejnižší ceny na trhu. Bratři Ondrovi tak odlákali ostatním pumpařům tisíce zákazníků, u stanic Ono stávají dlouhé fronty. 

Konkurenti firmu podezírali, že nakupuje od pochybných dodavatelů, kteří v devadesátých letech a začátkem nového tisíciletí rozsáhlými daňovými podvody při dovozu paliv dosahovali nižších cen, než mohli nabídnout poctiví distributoři. Bratrům Ondrovým však nikdo žádné zapojení do podvodu nedokázal. Bránili se, že o případných podvodných praktikách svých dodavatelů nemohou vědět.

Konec těmto dohadům udělal až kontrakt, na základě kterého Tank Ono už několik let odebírá drtivou většinu paliv přímo z rafinerií Unipetrolu.

Podle Jiřího Ondry se už situace ohledně propadu tankování minulých dvou měsíců začíná zlepšovat a ještě lepší bude nyní v souvislosti s otevřením hranic s Německem a Rakouskem.

O jistém zlepšení mluví i Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, zastupující největší prodejce a distributory paliv u nás. Za březen, v jehož polovině vyhlásila vláda nouzový stav, se podle údajů statistiků meziročně propadl prodej pohonných hmot vlivem omezení jízd kamionů i osobních aut o 30 procent na 585 milionů litrů benzinu a nafty.

Za celý duben lze podle Louly očekávat ještě větší meziroční pokles – o zhruba 40 procent. „Zlepšení očekávám nyní od června, ale tempo bude záviset na tempu oživení ekonomiky. Červen a červenec určitě budou stále horší, co se týče objemu prodeje paliv v České republice, než stejné měsíce loňska,“ soudí expert Loula.

Mnohé pumpy u nás omezily kvůli propadu zákazníků provoz, část benzinek byla týdny zavřená úplně. Velké i malé firmy postihl zejména odchod německých a rakouských řidičů ze západního pohraničí Česka a vůbec celé příhraniční tankování projíždějících tuzemců a cizinců.

Ztráty dva miliony měsíčně

Třicetiprocentní březnový propad znamená pro představu u jedné pumpy, která prodá měsíčně kolem 200 tisíc litrů benzinu a nafty, ztrátu 60 tisíc litrů. Což při ceně kolem 26 korun za litr představuje minus 1,6 milionu korun. Spolu s výpadkem prodeje ostatního zboží – baget, kávy, olejů nebo cigaret – přišla jedna benzinka během měsíce o dva miliony korun tržeb.

Nemalé ztráty sčítá i dvojka na českém trhu, maďarský koncern MOL. „Nejvíce se nás dotkla omezení vlády spojená s pohybem osob, zejména pak uzavření hranic. Mezi nejvíce postižené lokality pak patřily hraniční přechody a tranzitní stanice. V rámci snížení nákladů přijala naše společnost zodpovědné rozhodnutí omezit provozní dobu některých stanic a u 29 stanic došlo k dočasnému uzavření provozu,“ uvedl za koncern MOL mluvčí Anton Molnár.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.