Lidovky.cz

Ekonomika

Z obalů krémů zmizí výrazy bělící či zesvětlující. Výrobci nechtějí lidem podsouvat správnou barvu pleti

Bělící krém "Fair & Lovely," populární v Indii a Bangladéši, bude mít nové jméno. foto: Reuters

Praha - Francouzská kosmetická firma L’Oréal oznámila, že ze svých produktů odstraní slova lákající na bělící účinky. Firma nebude nadále používat výrazy bílý, bělící, světlý a zesvětlující na žádném ze svých přípravků na pleť.
  11:30

L’Oréal tak zřejmě reagoval na podobné rozhodnutí britsko-nizozemské společnosti Unilever, jejíž indická a bangladéšská odnože oznámily, že přejmenují zesvětlující pleťový krém, který doposud nesl název “Fair and lovely,” tedy v překladu “světlé a půvabné.”

Žlutou rodinku Simpsonů dohnala rasová korektnost. Mnoho postav změní hlas, nebo skončí

Proti názvu krému vznikly dvě petice, které jej obviňovaly z propagace světlé pleti jako standardu krásy. „Název krému značí, že je něco špatného na naší barvě pleti, že musíme být světlé, abychom se cítily krásné,” cituje server BBC jednu z petic, které dohromady podepsalo 18 tisíc lidí.

Unilever, který na bělícím krému v samotné Indii loni vydělal 500 milionů dolarů, následně uznal, že název podsouvá představu jednotného standardu krásy, a slíbil název změnit. „Cheme oslavovat větší diverzitu v kráse,” uvedl mluvčí Unileveru. Z produktu také zmizí grafiky zachycující pleť “před a po” použití krému.

Kritika kosmetických společností v souvislosti s krémy na zesvětlení pleti a dalšími produkty vzrostla díky popularitě anti-rasistického hnutí Black Lives Matter po vraždě neozbrojeného Afroameričana George Floyda. Firma Johnson & Johnson minulý týden uvedla, že přestane prodávat některé produkty od firmy Neutrogena, které se v Asii a na Blízkém východě prodávají pro redukci tmavých teček, napsala agentura AFP.

V jihovýchodní Asii, Číně, ale i v afrických či karibských státech, jsou bělící krémy velmi populární. Podle odhadů analytiků trh s těmito produkty vydělal více než 4 miliardy dolarů v roce 2017 a každoročně roste, píše server South China Morning Post. Produkty většinou lákají na bílou pleť bez dokonalostí a tmavých odstínů za použití slov jako “světlost” a “čistota.”

Jak ale poznamenala v rozhovoru socioložka z americké univerzity v San José Joanne Rondilla, slovník firem se často vyhýbá přímému použití slova “whitening”, tedy vybělovací, a raději používá jemnější výrazy jako “zesvětlující.”

Reklama na bělící krém od firmy Lancôme.

Kritiku kvůli propagaci bílé pleti si vysloužila například herečka Emma Watson, která se v roce 2016 objevila na čínské reklamě firmy Lancôme na bělící krém. Herečka, která má v reklamě tvář bílou téměř jako papír, se následně nechala slyšet, že již nebude propagovat produkty, jenž nereflektují diverzitu ženské krásy.

Nové logo zvažují i firmy mimo kosmetický průmysl. Kupříkladu výrobky Uncle Ben’s a Aunt Jemima, na jejichž obalu byly dlouhá léta tváře černošského muže a ženy, zobrazené stereotypním, až karikatujícím způsobem. „Aunt Jemima zachycuje afroamerickou ženu jako jednodimenzionální služku. Mnoho Američanů si ji nostalgicky spojuje se vzpomínkami na rodinnou idylku, ale já v tom vidím stopy otrokářství a segregace,” napsal například americký autor knih o rasismu v USA David Pilgrim.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.