Lidovky.cz

Ekonomika

Tržby obchodníků po předchozích propadech v květnu vzrostly meziročně o dvě procenta

Nakupování v období koronavirové krize (ilustrační foto).

Nakupování v období koronavirové krize (ilustrační foto). foto:  Petr Topič, MAFRA

PRAHA - Tržby obchodníků v Česku v květnu po očištění stouply meziročně o dvě procenta, meziměsíčně byly vyšší o 11,6 procenta. Dařilo se hlavně prodejcům nepotravinářského zboží. Naopak méně lidé utráceli za pohonné hmoty. Informoval o tom ve středu Český statistický úřad. V dubnu klesly tržby v maloobchodě kromě prodeje motorových vozidel o 10,7 procenta, v březnu byly meziročně nižší o šest procent.
  9:41aktualizováno  11:17

Bez očištění o kalendářní vlivy se květnové tržby snížily meziročně o 0,7 procenta. Letošní květen měl o dva pracovní dny méně než stejný měsíc loňského roku.

Tržby obchodníků v dubnu kvůli koronaviru klesly o téměř 11 procent. Internetový prodej ale zaznamenal růst

„Pokles tržeb zaznamenal prodej pohonných hmot a prodej potravin, naopak prodej nepotravinářského zboží se meziročně zvýšil o 2,6 procenta,“ uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková. Vyšší tržby podle ní vykázal zejména prodej prostřednictvím internetu a také prodej výrobků pro domácnost.

Bez očištění se květnové maloobchodní tržby za potraviny snížily meziročně o 1,5 procenta a za pohonné hmoty o 11,8 procenta. Naopak za nepotravinářské zboží se zvýšily o 2,6 procenta.

Při zohlednění kalendářních vlivů utratili zákazníci v květnu za nepotravinářské zboží o 6,1 procenta více a tržby za potraviny stouply meziročně o 0,4 procenta. Pokles tržeb u pohonných hmot činil 9,4 procenta.

Nejvyšší zájem měli zákazníci o nákupy zboží přes internet a zásilkovou službu. Tržby e-shopů a zásilkových firem stouply v květnu o více než třetinu. O více než 15 procent stouply tržby v obchodech za výrobky o domácnost.

Naopak jednoprocentní pokles tržeb zaznamenaly specializované prodejny s počítači a komunikačními zařízeními. Za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci lidé utratili o 1,9 procenta méně. Devítiprocentní pokles zaznamenaly farmaceutického a zdravotnického zboží a kosmetiky. Tržby za oděvy a obuv se propadly o 21 procent.

Tržby maloobchodu v květnu ovlivnila odložená spotřeba, uvádí analytici

Výsledky maloobchodu za květen podle analytiků pozitivně překvapily. Velmi dobře si vedly zejména prodeje potřeb pro domácnost. Byly ovšem ovlivněny odloženou spotřebou. V dalších měsících kvůli nejistotě a vyšší nezaměstnanosti budou lidé spíše šetřit. Nárůst maloobchodních tržeb bude proto dále pravděpodobně pozvolný. Na podzim by mělo být jasnější, zda se spotřeba domácností vrátí na předkrizovou úroveň, nebo zůstane utlumena.

Maloobchodní tržby, bez motoristického segmentu, v meziměsíčním srovnání po očištění vzrostly o 11,6 procenta. Podle analytika Petra Dufka z ČSOB k tomu přispělo především otevírání provozoven včetně nákupních center. „A tak po zohlednění rozdílného počtu pracovních dnů se dokonce maloobchodní tržby meziročně zvýšily o dvě procenta. Bez očištění, což je v našem případě nejčastěji používané číslo, se snížily o necelé jedno procento,“ uvedl.

Česká ekonomika se letos propadne o 7,8 procenta. Je to výrazně více, než se předpokládalo

Prodeje výrobků pro domácnost v květnu vzrostly o 15,2 procenta. Tržby tradičně rostly i internetovým a zásilkovým obchodům. „Oproti dubnovému růstu o 49 procent ale prodeje přes internet a zásilkové služby v květnu vykázaly zpomalení meziroční dynamiky, což souvisí s tím, jak se zákazníci mohli vrátit do kamenných prodejen,“ upozornil hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč.

Lidé naopak v květnu méně utráceli za oděvy a obuv, farmaceutické a kosmetické zboží a výrobky určené pro kulturu, sport a rekreaci. Propad pokračoval u prodejů aut. „Některé segmenty sice trpí poklesem poptávky po zboží zbytného charakteru, celkový objem tržeb v květnu ale naznačuje, že propad poptávky by nemusel být dramatický. Další měsíce napoví, zda je mírný optimismus oprávněný,“ řekl ekonom David Marek z Deloitte.

Květnová úroveň tržeb podle analytika Luboše Růžičky z Raiffeisenbank v mnoha odvětvích vymazala ztrátu z předchozích dvou měsíců. „Přehnaný optimismus ovšem není na místě. Sentiment spotřebitelů je silně zasažen, lidí bez práce bude přibývat a značně zpomalí i mzdová dynamika. To vše bude omezovat výdaje zejména na zbytné věci, tedy především na cestování, rekreaci a kulturu,“ uvedl.

Domácnosti budou v utrácení opatrné také podle ekonoma UniCredit Bank Jiřího Poura. Na podzim by měl být jasnější vývoj poptávky. „Pro celý letošní rok očekáváme reálný pokles spotřeby domácností o necelá čtyři procenta,“ uvedl.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.