Lidovky.cz

Ekonomika

Dosud levný benzin zdražuje, pumpaři dohánějí koronavirové ztráty. Přesto řidiči mohou mít důvod k radosti

Čerpací stanice - ilustrační foto. foto: ČTK

Praha - Ropa od začátku května vytrvale zdražuje a vzhůru šplhá i cena pohonných hmot. Pumpaři se totiž chtějí „zahojit“ po pauze vynucené koronavirem. Přesto však letošní letní tankování patří k nejlevnějším za posledních víc než deset let.
  5:00

Paliva v Česku dále zdražují. Benzin už stojí stejně jako koncem března

Na rovných 28 korun v průměru za celé Česko se vyšplhala včera cena litru benzinu. Nafta stojí podle údajů kartové společnosti CCS o padesátník méně.

Tuzemské čerpací stanice tak pokračují v postupném zdražování, za uplynulých sedm dní o 30 haléřů, a podobným tempem nejspíš podraží tankování i v následujících dnech. Přesto si ale řidiči na drahotu nemusejí stěžovat. Přesně před rokem stál litr benzinu o rovné čtyři koruny víc – levněji než dnes jsme tankovali naposled v roce 2009.

Aktuální ceny benzinu a nafty se ovšem výrazně liší nejen region od regionu (nejdražší je Praha, nejlevnější Ústí nad Labem), ale i v závislosti na značkách pump.

Tank Ono u cenového dna

Nejlevnější pozici si dlouhodobě drží síť plzeňské společnosti Tank Ono, která prodává paliva ve všech 42 pumpách po celém Česku za jednotnou cenu. O zhruba šest korun na litr mají dražší pohonné hmoty velké značkové sítě, a to nejčastěji u dálnic.

České cenové rozpětí se tedy pohybuje v rozmezí od 26,5 do necelých 32 korun u benzinu a od 25,5 do bezmála 32 korun u nafty. Což představuje u 50litrové nádrže benzinu rozdíl 250 korun, u nafty až 320 korun.

Nejvyšší a nejnižší ceny paliv v Česku.

„Tank Ono je nízkonákladová síť, která kromě prodeje benzinu a nafty zrovna moc dalších služeb nenabízí. A díky vysokým výtočím si může dovolit nízké marže kolem 50 až 70 haléřů z litru. A tedy i hodně nízké koncové ceny,“ vysvětluje Boris Tomčiak, ekonom společnosti Finlord.

Dražší pumpařské sítě na druhé straně cenového rozmezí využívají často toho, že na dálnicích nemá řidič často tolik na výběr. „Stanice jako Benzina, Shell, MOL, OMV i některé další nabízejí kromě výhodné pozice na dálnicích i mnohem širší okruh služeb – s větším počtem zaměstnanců. A na to vše potřebují vyšší marže, které se pohybují zhruba kolem tří korun z litru, na těch dálnicích i víc,“ dodává Tomčiak.

Benzin je u českých pump nejlevnější od dubna 2009. Průměrné ceny paliv klesly pod 26 korun

Velký cenový rozdíl však není vidět jen mezi hodně vzdálenými stanicemi kdesi u dálnice a benzinkami někde v zastrčeném kraji. Stačí porovnat ceny čerpačky OMV na Jižní spojce a sousední ze sítě Tank Ono. Pouhých 700 metrů vzdálené pumpy se včera lišily cenou benzinu o 3,4 koruny.

Skutečností také je, že aktuální průměrná cena je u nás pořád nejnižší za posledních 11 let. Přesně před rokem řidiči v Česku tankovali litr benzinu za průměrných 32,98 koruny a řada čerpacích stanic prodávala i za cenu kolem 36 korun. Nafta místo nynějších průměrných 27,5 koruny stála přes 32 korun. A třeba v létě roku 2014 vycházela průměrná cena litru benzinu na 37 korun a cenovky řady benzinek se blížily ke 40 korunám.

Pumpy navyšují marže

Podle hlavního ekonoma společnosti Czech Fund Lukáše Kovandy nynější růst cen pohonných hmot však svým tempem neodpovídá růstu cen ropy na světových trzích. Benzin a nafta v Česku zdražují rychleji.

„To signalizuje, že čerpací stanice si navyšují marže a takto navýšenými maržemi si lížou rány po úderu koronaviru. Během vrcholící koronavirové krize musely jít postupně s maržemi hluboko dolů, aby v situaci citelně omezené poptávky vůbec něco prodaly. Nyní se tedy snaží o kompenzaci a navyšují cenu pohonných hmot více, než by odpovídalo růstu cen ropy,“ tvrdí Kovanda.

Ekonomové se přitom shodují, že v následujícím týdnu vzroste cena litru pohonných hmot ještě o zhruba 20 až 30 haléřů.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.